Skår Senior, Bygg nr. ? ved ukjent verft, MT 1120 "Skår Senior"

Refvik

Administrator
Staff member
Skår senior bygger ny kystnotbåt

Familiereiarlag frå Herøy valte lokalt design for ny kystbåt.

Reiarlaget Skår Senior skal bygge ny kystbåt som skal drive med ringnot og tråling. Måndag møtte representantar for reiarlaget og designarane i Marin Skipsteknikk NETT NO på kaia i Eggesbønes for å fortelje om nybygget.

– Det er ein ny kystbåt for pelagisk fiske som vert 48 meter lang og 12 meter brei, fortel Roy Skår.
Med andre ord går dei litt opp i størrelse frå dagens MS Jøkul, som er 40 meter. Volumet i lasterommet blir det same som med dagens båt, 499 kubikk.

Det er ikkje avgjort kvar båten skal byggjast: – Men det vert i Norge, slår Skår fast.

Roy og systera Janita eig dryge 40 prosent av reiarlaget, medan syskenbarnet Jan-Arve Drabløs eig ti prosent i reiarlaget frå Kvalsvika.

Kilde: Nett.no

MT 1120

Foto: Marius Rosbach via Nett.no
 

Refvik

Administrator
Staff member
Denne nye kystbåten blir 48 meter lang og skal bygges i Norge

Familierederiet Skår Senior skal bygge ny kystbåt som skal drive med både ringnot og tråling.

Det er designerne Marin Teknikk på Gurskøy som har tegnet den nye kystbåten. Båten blir 48 meter lang og 12 meter bred. Volumet i lasterommet blir 500 kubikk.

- Vi har tenkt på dette siden vi solgte gamle «Skår Senior» i 2011, sier reder Roy Skår til Fiskeribladet.

Trygghet og komforten for mannskapet er noen av årsakene til at Skår Senior bygger nytt. Dessuten mulighetene til å få mer fisk.

Nybåten skal stå ferdig i 2021, og det er ennå ikke bestemt hvor den skal bygges. Det eneste som er bestemt er at den skal bygges i Norge. Båten blir hetende «Skår Senior», slik den forrige båten til rederne heter.

Selger gamlebåten

Rederiet har fra før båten «Jøkul», som er 40 meter lang. Den overtok rederiet i 2011 Planene er å selge «Jøkul», og få plass en avtale med et verft i løpet av sommeren-høsten i år.
- Vi satser på å bygge den ved et verft i Norge, fortsetter Skår.

- Vi får en større båt med bedre komfort for mannskapet. Den nye båten blir også rigget for tråling fordi fisken av og til på året er bedre tilgjengelig med trål. Utviklingen går i retning større båter, sier reder og skipper Roy Skår til nett.no

En båt som er åtte meter lenger enn dagens «Jøkul» gir også bedre stabilitet og trygghet når de går lengre til sjøs.

Les meir på sidene til Tekfisk

"Skår Senior"



Illustrasjon: Marin Teknikk
 
Top