Selvåg Senior AS , Bygg nr. 75 ved Cemre Shipyard, ST 136 LNG "Selvåg Senior"

Nils A.

Member
Nye «Selvåg Senior» med klimamål i sikte
Med vertikal gasstank, last kjølt av overskuddskulde og strøm fra overskuddsvarme blir nye «Selvåg Senior» noe for seg selv i verdens fiskeflåte. Men LNG-valget og de andre grønne grepene gjør samtidig at ringnotfartøyet er på god vei mot FNs klimamål for 2030 når vi veier utslipp.
selvagseniorbg4_135_mid_st.png

Det meste er som det pleier hos Skipsteknisk i Ålesund. Været utenfor er småvått, og mottagelsen og kontorkorridorene fulle av montre med skipsmodeller. Inne på møterommet er det likevel to ting man merker seg. Fiskebåtreder Egil Sørheim sitter klar. Og skipsplantegningen på bordet viser noe som kan se ut til å være en rund tank ganske langt fremme på båten. Nye «Selvåg Senior» vil bli noe for seg selv.

Les mer: https://norskfisk.no/2020/07/05/nye-selvag-senior-med-klimamal-i-sikte/
 

MILJØSKIPET «SELVÅG SENIOR»​

Rederiet Selvåg Senior AS fra Meløy har signert kontrakt med det tyrkiske verftet Cemre Shipyard for byggingen av en toppmoderne kombinert ringnotsnurper/pelagisk tråler, fullspekket av ny og grønn miljøteknologi.

Designet er utviklet i nært samarbeide og over lengre tid mellom reder og Skipsteknisk. Dette er det første nybygget av betegnelsen ST-136 LNG og er andre gang Skipsteknisk designer nybygg til rederiet Selvåg Senior. Selv om nåværende båt og den nye, er designet av Skipsteknisk til samme rederi – stopper likhetene her.

I forskipet skal det inn en nyutviklet vertikal gasstank av stor diameter med volum på hele 350m3. Flytende naturgass (LNG) blir skipets primære energibærer. Den vertikale gasstanken er plassert i forskipet – et område som ofte er utfordrende å utnytte til det fulle på denne typen fartøy. Dette fører til veldig god plassutnyttelse som igjen gjør at fartøyets hoveddimensjoner ikke påvirkes i like stor grad som om tanken skulle bygges som en mer tradisjonell horisontal tank. Nybygget vil ha en over alt lengde på 79,5 meter og en bredde på 16,2 meter.

Flytende naturgass holder en temperatur på omtrent -160°C og må varmes opp til gassform som holder romtemperatur for å kunne brukes av hovedmotoren som drivstoff. Overskuddsenergi fra oppvarmingen vil gå til å vedlikeholde det nedkjølte sjøvannet (RSW) i lastetankene.

Overskuddsvarme fra eksos skal gjenvinnes og omdannes til å produsere renelektrisitet. Nye Selvåg Senior blir det første nybygde fiskefartøyet i verden med denne teknologien!

Kort oppsummert så vil minimalt med energi gå til spille.

Det skal installeres en batteripakke på 1 MWh. Batteripakken erstatter på mange måter en dieseldreven hjelpemotor og skal være med på å flate ut belastningen på hovedmotoren under seilas og i tillegg være strømkilde ved landligge. Ved landligge vil skipet ha stor mottakskapasitet av klimanøytral strøm til opplading av batteripakken. Skipets elektriske plattform er basert på en «DC-grid»-løsning som gir full fleksibilitet i å utnytte hovedmotoren over hele sitt turtallsområde. Det kan enklest beskrives som en automatisk og mer effektiv handtering av skipets vekslende driftsmønster og vil i tillegg ha store innvirkninger på propelloptimalisering.

Alle disse tiltakene vil føre til et redusert utslipp som fiskeribransjen aldri har sett maken til. Totalt vil alle tiltakene stå for en samlet reduksjon av klimagassutslipp på hele 42% sammenlignet med om nye Selvåg Senior skulle bygges med konvensjonell teknologi.

Nybygget skal rigges for pelagisk tråling og ringnotfiske med pumping både over siden og hekken. Alle vinsjer og fiskepumper vil være elektriske og retureffekter vil gå til batteribanken.

Både rederi og designer har vært involvert i flere samarbeid med SINTEF for å oppnå best mulig sirkulasjon og kjøling av lastetankene. Dette er en erfaring som vil komme godt med i utformingen av de 12 tankene som vil ha et totalt lastevolum på 2500m^3.

Skipsteknisk AS setter stor pris på det samarbeidet vi har hatt med reder i en årrekke. Selvåg Senior AS sitt aktive engasjement har vært avgjørende i hele utviklingsprosessen som nå ligger bak nybygget. Vi ser frem til å følge byggeprosessen sammen med reder, verft og leverandører i tiden fremover!

Kilde: Skipsteknisk

ST 136 LNG "Selvåg Senior"
doc_809_2.PNG


doc_809_1.PNG

Begge illustrasjoner: Skipsteknisk
 
der e motoren komt på plass i denna :)
 

Attachments

  • 1650514335029.jpg
    1650514335029.jpg
    410.8 KB · Views: 80
  • 1650514334069.jpg
    1650514334069.jpg
    363.3 KB · Views: 76
  • 1650514336074.jpg
    1650514336074.jpg
    437.7 KB · Views: 75
  • 1650514296234.jpg
    1650514296234.jpg
    218.2 KB · Views: 77
  • 1650514287440.jpg
    1650514287440.jpg
    309.1 KB · Views: 81
 
Back
Top