Stena Line omrokkerer på fergene på Göteborg-Frederikshavn, Travemünde-Liepaja og Karlskrona-Gdynia

Refvik

Administrator
Staff member
Stena Line Redeploying Ship Trio to Boost Route Network

Ferry company Stena Line has announced plans to redeploy three ships on Göteborg-Frederikshavn, Travemünde-Liepaja and Karlskrona-Gdynia routes after summer.

“We are now implementing a strategically important development to further strengthen three of our major transport corridors. Demand for capacity is increasing and we constantly evaluate our business as the market develops,” Niclas Mårtensson, Stena Line’s CEO, commented.

The 2005-built RoPax vessel Hammerodde will be taken into operation on the Göteborg-Frederikshavn route in mid-September, replacing Stena Gothica.

“We will have a product better suited for both our freight customers and passenger’s needs on this route. We will open up for car passengers on Hammerodde which will mean increased capacity on the passenger side. In conjunction with the change, we will also concentrate all traffic to Denmark at Masthuggskajen,” Tony Michaelsen, Trade Director of Region Denmark, said.

Hammerodde was acquired from the Bornholm shipping company Faergen by Stena about a year ago and will switch to a Stena Line name in due course.

Also in mid-September, Stena Gothica, a ship originally built in 1981, will return to its former route Travemünde-Liepaja where it will operate together with its sister ship M/V Urd.

As explained by Erik Thulin, Trade Director in Baltic Sea North, the move comes as the company has witnessed a strong growth on the routes connecting the Baltics with Scandinavia and Germany/West Central Europe.

Stena Gothica replaces the 2000-built Stena Nordica which will be placed on the Karlskrona-Gdynia route in October, after the charter of M/V Gute is over and the ship returns to Gotlandsbolaget.

Karlskrona-Gdynia is a strategically important corridor between Sweden and Poland that has been growing steadily during recent years, according to the company.

Kilde: World Maritime News
 
Hammerodde was acquired from the Bornholm shipping company Faergen by Stena about a year ago and will switch to a Stena Line name in due course.

'Hammerodde' hedder nu 'Stena Vinga'

Den nu tidligere Bornholm-færge 'Hammerodde' fik i går nyt navn og flag på Øresundsværftet i Landskrona. Færgen hedder nu 'Stena Vinga'

Siden tirsdag har der siddet et blåt-gult flag på den færge, som indtil den 1. september tjente Danske Færger på Køge-Rønne med Dannebrog i toppen.

Salget af 'Hammerodde' har været kendt helt siden sidste år, men nu er det altså gennemført. Under sit nye navn 'Stena Vinga' skal ro/pax'eren sejle på Frederikshavn-Gøteborg.

- Det bliver spændende at følge processen og 'Stena Vingas' forvandling til et Stena Line-fartøj. Det er et omfattende arbejde, som skal gennemføres på kort tid. Nu ser vi frem til, at 'Stena Vinga' erstatter 'Stena Gothica' og tager del i færgetrafikken på ruten sammen med 'Stena Danica' og 'Stena Jutlandia', siger Tony Michaelsen, chef for Stena Lines færgeruter mellem Sverige og Danmark, i en pressemeddelelse.

Den nye færge er en del af Stena Lines vækststrategi for færgetrafikken mellem Sverige og Danmark. 'Stena Vinga' kom til Øresundsværftet i Landskrona den 2. september, og planen er, at færgen skal i drift i midten af september.

14.500 BT store 'Stena Vinga' har 1.500 lanemeter og er bygget i 2005. Den blev ifølge Søfarts oplysninger handlet til 22 mio. euro (163 mio. kroner).

Som Søfart tidligere har skrevet, er handlen en del af en større rokade i Stenas færge-setup. ’Stena Gothica’, der er identisk med den tidligere DSB-færge ’Ask’ mellem Aarhus og Kalundborg, skal nu i stedet booste Stena Lines netværk på Østersøen ved at returnere til en sam-sejling med søsterskibet ’Urd’ mellem Travemünde og Liepaja.

Her vil ’Stena Gothica’ afløse den noget større ro/pax-færge ’Stena Nordica’, som efterfølgende flyttes til Stena Lines meget succesfulde rute mellem Karlskrona og Gdynia.

Kilde: Søfart.dk
 
"Stena Vinga"
StenaVinga1.jpg


StenaVinga2.jpg

Begge foto: via Sjofartstidningen.se
 
Back
Top