The Fjords, Bygg nr. 291 ved Brødrene Aa, Seasight "Future of the Fjords"

Refvik

Administrator
Staff member
FUTURE OF THE FJORDS

Ny helelektrisk katamaran bygges i Gloppen

Et nytt passasjerskip i karbonfiber er under konstruksjon i Sogn og Fjordane. Katamaranen Future of The Fjords tar 400 passasjerer og er kun elektrisk drevet.

Til forskjell fra søsterskipet Vision of The Fjords vil skipet kun bli drevet med elektriske motorer – i alt to stykker som hver er på 300 kilowatt. Hastigheten er 16 knop.

Skipet skal leveres i april neste år og skal trafikkere samme rute i Nærøyfjorden som søsterskipet, som for tiden er på besøk i Oslofjorden. Søsterskipet ble kåret til «Ship of The Year» i 2016.

700 turer i året
Det 42 meter lange karbonfiberfartøyet bygges hos Brødrene Aa i Hyen i Gloppen kommune i Sogn og Fjordane. Det lokale Aurland Energiverk er involvert for å utvikle en infrastruktur for lading som skal kunne gjøre det mulig å gjennomføre 700 turer årlig med skipet
Næringsminister Monica Mæland (H) var til stede da skipet ble presentert torsdag ettersom det statlige selskapet Enova støtter prosjektet med et tilskudd på 17,8 millioner kroner.

Å utvikle et helelektrisk skip koster mye. Prislappen på Future of The Fjords ligger på 144 millioner kroner, en del mer enn Vision of The Fjords, der sluttsummen ble 90 millioner. Søsterskipet som ble satt i drift i fjor er da også en hybridversjon som kan skifte mellom elektrisk framdrift og dieselmotorer.

Begge skipene er bygget for turistformål på ruten mellom Flåm og Gudvangen i Nærøyfjorden. Det er rederiet The Fjords som eier skipene. Rederiets to hovedeiere er Flåm AS og fergeselskapet Fjord1 AS.

Kilde: Teknisk Ukeblad

"Future of the Fjords"

Illustrasjon: Brødrene Aa
 

Refvik

Administrator
Staff member
Ny el-båt kan ende opp i Geiranger: – Det er plan B

Fjordcruise-reiarlaget The Fjords vurderer å flytte den nye søsterbåten til «Vision of the Fjords» frå Nærøyfjorden til Geiranger.

Den nye heilelektriske sightseeingbåten «Future of the fjords» skal sjøsettast om to veker, og skal etter planen gå i drift i Nærøyfjorden i mai.

No vurderar selskapet å flytte båten til Geirangerfjorden, skriv Sogn Avis. Årsaka, ifølgje avisa, er at Aurland kommune har sagt nei til søknaden frå cruisereiarlaget The Fjords om å få etablere ei ny flytekai med ladestasjon ved Gudvangen hotell og motell.

Kommunen begrunnar avslaget med utrygge forhold og skredfare i området. Reiarlaget vurderer å bruke ferjekaia i Gudvangen, men ser ikkje bort frå at båten kan ende opp i Geiranger, skriv Sogn Avis.

Søsterbåten, den to år gamle hybridbåten «Vision of the Fjords», er for tida på Sunnmøre i anledning konferansen Grøn Fjord. Torsdag frakta båten konferansedeltakarane frå Ålesund og inn i Geirangerfjorden. Dette skal vere første gong eit fartøy går inn til Geiranger med null utslepp.

Dagleg leiar i The Fjords, Rolf Sandvik, er også med på turen til Geiranger. Han bekreftar at reiarlaget har vore i dialog med Stranda kommune om ei mogleg flytting hit, dersom situasjonen i Sogn og Fjordane ikkje løyser seg.

– Vi kan ikkje bygge eit slikt fartøy, som kostar eigarane våre mange hundre millionar kroner om ein tek med infrastrukturen, og så ikkje ta det i bruk. Då er det klart at vi må ha ein plan B, seier Sandvik til Sunnmørsposten.

Cruisereiarlaget har klaga kommunen sitt avslag inn til fylkesmannen, og Sandvik understrekar at Nærøyfjorden framleis er plan A.

Les meir på sidene til Sunnmørsposten
 

Refvik

Administrator
Staff member
Bygg nr. 291 "Future of the Fjords" blei sjøsatt idag ved verftet i Hyen..
 

Refvik

Administrator
Staff member
Fra Facebook sidene til Brødrene Aa:

The fully-electric Seasight vessel, «Future of the Fjords», has performed her first sea trials. These fossil free sailings mark a milestone on our journey towards greener shipping.

The new build is 42m long, takes 400 passengers and is designed for a service speed of 16 knots. She has 1,9 MWh of batteries installed, providing power to a pair of 450 kW electrical engines.


Foto: Ukjent via Brødrene Aa
 

Refvik

Administrator
Staff member
The Fjords takes delivery of groundbreaking "Future of The Fjords"



After a comprehensive test program Future of the Fjords has been delivered from Brødrene Aa to the owner and operator The Fjords. Future of the Fjords, a 42m long carbon fibre 400 pax all-electric catamaran, will begin operation in mid-May, making around 700 yearly round trips along the spectacular UNESCO World Heritage listed fjord route between Flåm and Gudvangen. It is the first vessel of its kind to offer completely emission free transport through the beautiful, yet fragile, Western Norwegian landscape.

Second delivery of the Seasight concept

The newbuild is delivery number two of the Seasight design, succeeding the plug-in hybrid vessel Vision of the Fjords delivered from Hyen in 2016. Although both ships are designed and constructed with the characteristic hulls that mirror the zigzagging mountain paths they sail beside, they are very different once you scratch the surface.

Future of the Fjords is the first vessel from Brødrene Aa without a combustion engine propulsion system. The boat will instead be powered by two electric engines of 585 horsepower each, which will receive power from a battery pack of 1800 kWh. This represents about 40 times the capacity of a typical electric car. The installation makes it possible for the vessel to operate at a speed of 16 knots for 30 nautical miles before the boat must be recharged.

"To take the Seasight concept one step further and deliver an emission free vessel with 400 passenger capacity is a milestone in the history of our company, and it confirms that we're entering into a zero-emission future," says Tor Øyvin Aa, CEO at Brødrene Aa.

A new standard for passenger transport

Owner and operator, The Fjords, also believes that the vessel sets new standards for environmentally responsible passenger transport.

“It is our mission to safeguard the vulnerable environment we give access to, while providing the absolute optimal experience for our passengers,” says Rolf Sandvik, CEO of The Fjords. “Vision of The Fjords was an important development for us, but we had the ambition to take it one step further and replace the diesel electric propulsion with all-electric – thus eradicating all noise and emissions to air for the entire route. Future of The Fjords does just that, minimising its impact on the environment while maximising the experience of passengers who can now glide silently over the water and come closer to nature than ever before. Taking this delivery is a very proud day for us, and for our progressive owners Fjord1 and Flåm AS. The Future has arrived!”


Picture: "Powerdock" illustration

New system for fast charging and bunkering

In another first, Brødrene Aa has, in close cooperation with The Fjords, developed a unique charging solution called the PowerDock.

This 40m long, 5m wide floating glass fibre dock will sit in the water at Gudvangen, housing a 2.4 MWh battery pack. This charges steadily throughout the day via connection to the local grid network, which does not have the capacity to charge the Future of The Fjords directly. The innovative solution allows the vessel to stably, efficiently and cost effectively ‘refill’ in just 20 minutes.

What’s more, the dock also stores consumables, fuel for sister vessels, and allows black water to be offloaded for treatment on land. This makes Future of The Fjords the only passenger vessel not to discharge sewage directly into the fjords.

“We can’t wait to welcome our first passengers on-board for the trip of a lifetime,” Sandvik concludes.

Sandvik and Aa both now wish that Future of the Fjords can become a benchmark for environmentally responsible vessel operators worldwide, ushering in a new breed of clean, green and spectacular passenger transport.

Facts - Future of The Fjords:

Length: 42 m
Width: 15 m
Materials: Carbon fibre sandwich
Seats: 400
Class: DNV GL light craft
El-motor: 2 x450kW
Propeller: CPP propeller
Battery pack: 1800 kWh

Kilde: Brødrene Aa
 

Refvik

Administrator
Staff member
Statsministeren gudmor for miljøskip

Statsminister Erna Solberg er gudmor for Future of the fjords, et norskutviklet helektrisk turistskip uten utslipp til luft eller sjø. - "Future of the fjords" er en turistbåt som virkelig skåner norske fjorder for eksos og støy, sier statsministeren.

Hun berømmer verftet Brødrene Aa fra Hyen i Sogn og Fjordane og rederiet Fjords for innovasjon og vilje til å satse grønt og framtidsrettet.

- Norsk miljøteknologi gir mulighet for norske arbeidsplasser og styrket grønn konkurransekraft internasjonalt. I tillegg skaper vi eksportmuligheter. Dette er både god klimapolitikk og næringspolitikk, sier statsministeren.

Future of the Fjords er verdens første helelektriske turistbåt bygget i karbonfiber. Brødrene Aa i Hyen (S&Fj) står for design og bygging. Verftet har omtrent 170 ansatte og har levert over 60 hurtigbåter i karbonkompositt siden år 2002. Skipene driftes av rederiet The Fjords, som ble startet av Flåm Utvikling og Fjord 1 i 2014.

- Regjeringen har ambisiøse miljømål for den maritime næringen og vår maritime strategi har et tydelig fokus på grønn omstilling og grønn skipsfart, sier Solberg.

Derfor er det også naturlig at myndighetene gjennom Enova, Innovasjon Norge og forskningsrådet har bidratt til dette skipet.

Både søsterskipet, verdens første plug-in hybrid i sitt slag, Vision of The Fjords, og Future of the Fjords skal trafikkere Nærøyfjorden. Men hvor Visjon of the Fjords går over på elektrisk drift, har Future of the Fjords et helelektrisk fremdriftssystem bestående av batteripakker og to elektromotorer. Dette medfører nullutslippsdrift og støyreduksjon.

Future of The Fjords stod ferdig våren 2018 og har gått i rute på verdsarvfjorden mellom Flåm og Gudvangen siden midten av mai. I september ble skipet kåret til Ship of the year 2018, der juryen la vekt på den helhetlige miljøløsningen med elektriske fartøy og lade-løsningen, PowerDock. Da strømnettet til både Flåm og Gudvangen har lav kapasitet lagrer flytebryggen strøm fra nettet på nattestid og midt på dagen, og lader båten når den ligger til kai. I tillegg lagrer den gråvann fra begge fartøy, slik at dette ikke havner i fjorden.

Dåpen av Future of the fjords fant sted 17. november i Gudvangen.

Kilde: Regjeringen.no


Foto: Avisa Hordaland
 
Top