Torghatten Nord, Bygg 878 & 879 ved Vard Brevik, MM 125 FD LNG "Flatøy" og "Lysøy"

Arild H.

New Member
Torghatten Nord skal bygge to nye ferger som skal settes inn på Halhjem-Sandvikvåg.

Skal bygges ved Vard Brevik.

Bilder : Multi Maritime

02-1500x916.jpg

03-1500x916.jpg
 

Refvik

Administrator
Staff member
I etterkant har desse også blitt nokre meter lenger pga at dei også får løftebaug i begge ender






Alle illustrasjoner: Vard
 

Refvik

Administrator
Staff member
Fergene til Vard er utsatt til juli

Ankomsten av de to fergene til Vard Brevik fra skipsverftet i Romania, er utsatt til juli. Planlagt ankomst var egentlig i månedsskiftet mai/juni, men det blir en roligere forsommer på skipsverftet enn tidligere antatt.

– Det drar ut litt i tid å få levert oppdraget med de to fergeskrogene, vi regner nå ankomst i juli. Vi holder i disse dager på med forberedelsene til å ta imot skrogene i juli, sier verftsdirektør Lars Ivar Bøe ved Vard Brevik.

Fergeselskapet Torghatten Nord i Tromsø har bestilt to nye, avanserte miljøvennligegass- og batteriferger. Det er en ordre på 600 millioner kroner.

Planen var at fergeskrogene skulle ankomme fra skipsverftet i Romania til Vard i Brevik i månedsskiftet mai/juni. Ankomsten er nå utsatt til juli.

Les meir på sidene til Brevikposten
 

Refvik

Administrator
Staff member
Bygg nr. 878 "Flatøy" sjøsatt ved Vard Braila tidligere i veka



Foto: Ukjent via Vard
 

Arild H.

New Member
Den første av desse to er på veg til Vard Brevik. Blir slept av "Diavlos Pride". Er mellom Hellas og Italia nå.
 

Refvik

Administrator
Staff member
"Diavlos Pride" har passert Gibraltar og er på vei opp Portugal kysten snart...
 

Refvik

Administrator
Staff member
Ny ferge ankom Vard Brevik lørdag

Ved 19-tiden lørdag kveld ankom det ene fergeskroget til Vard Brevik fra verftet til Vard i Romania. Det medfører at det fra mandag blir full aktivitet ved skipsverftet i Trosvikbukta i Brevik.

Vard Brevik inngikk kontrakt med fergeselskapet Torghatten Nord i Tromsø i januar 2017. Kontrakten går ut på å levere to nye, avanserte miljøvennlige gass- og batteriferger. Det er en ordre på 600 millioner kroner.

Det ene fergeskroget ankom Brevik 21. juli. Det andre fergeskroget skal etter planen komme fra verftet i Romania til Vard i Brevik i høst.

Norsk design
De to fergene som Vard Brevik skal ferdigstille, har norsk design fra Multi Maritime AS i Førde.

Da kontrakten ble inngått mellom Vard Brevik og Torghatten Nord i januar 2017, sa administrerende direktør Torkild Torkildsen i Torghatten Nord at de to nye fergene er tilpasset behovene og kravspesifikasjonen for fergesambandet Halhjem - Sandvikvåg i Hordaland.

Torghatten Nord har inngått kontrakt for drift av fergesambandet med Satens vegvesen Region Vest for en periode på 8 år med opsjoner på 5 år.

Etter en lang periode med ordretørke, blir det full aktivitet for de ansatte ved Vard Brevik fra nå i juli og framover. Ansatte som har vært permittert, er tatt inn i arbeid igjen. I tillegg er det ansatt flere fagarbeidere.

De nyansatte har både vært ansatt ved Vard Brevik tidligere, og det er også noen andre nyansatte, har verftsdirektør Lars Ivar Bøe ved Vard Brevik opplyst til PD.

Det vil være rundt 300 ansatte i aktivitet ved Vard Brevik fra nå i juli.

Les meir på sidene til Porsgrunn Dagblad


Foto: Vivi Sævik
 

Refvik

Administrator
Staff member
Tre uker etter at de nye E39-fergene skulle vært i rute, ligger de fortsatt uferdige her ved verftet
Publisert 21. jan. kl. 21:33

Innstillingene fortsetter på Norges tredje største fergesamband. Verftet som bygger de nye fergene forteller om tekniske utfordringer, og vil ikke si når de er klare.

Mandag kveld melder Vegvesenet nok en gang om innstilte avganger på Halhjem-Sandvikvåg. Mannskapet på MF «Bastø III» har ifølge Vegtrafikksentralen meldt om tekniske problemer.

– Det gjelder hele kvelden, sier trafikkoperatør Kristian Fauskan.

Torghatten Nord overtok ved nyttår driften av sambandet mellom Os og Stord. Men de fem nye fergene de bestilte er fortsatt ikke på plass.

Det er andre gang MF «Bastø III» har tekniske problemer. I tillegg har en annen av selskapets innleide reserveferger, MF «Bastø II», gått for sakte. Langt over hundre avganger er så langt kansellerte.

Anbudsseier

Høsten 2016 utkonkurrerte Torghatten Nord Fjord1 på pris, og vant anbudet på Norges tredje mest trafikkerte fergesamband.

Selskapet bestilte fem helt nye gasselektriske hybridferger til sambandet, til totalt 1,2 milliarder kroner, ifølge iTromsø.

I august i fjor skrev Sysla at fergene var forsinkede fra verftene, og like før nyttår måtte selskapet overfor BT medgi at de ikke kom på plass til overtakelsen.

Torghatten Nord måtte derfor leie inn fire reserveferger, og siden har problemene altså stått i kø.

Les meir på sidene til NRK Hordaland


Foto: Tomas Østberg-Jacobsen
 

Anonymus

New Member
Torghatten: - Vi er veldig skuffet

-Vi er veldig skuffet over VARD og Tersan som ikke har maktet å levere de nye fergene i henhold til kontrakten, sier administrerende direktør i Torghatten; Torkild Torkildsen, til Skipsrevyen. Nå må verftene ut med erstatning på titalls millioner kroner.

Torghatten: - Vi er veldig skuffet
 

Jan

Member
Det går litt tregt med disse fergene. Jeg lurer på om det er problemer med DNV godkjenningen. De hadde to lange prøveturer med Flatøy og diverse med Tyrkia fergene, og så ble det helt stille. Og de er enda ikke registrert, hverken i DNV-GL registeret eller i NOR. Farten på prøveturene var forresten ikke noe å skryte av heller, neppe nok til å holde ruten i storm imot ihvertfall, slik kravet er. Men med bare en thruster i hver ende, så kommer de neppe til å ta sjansen på å gå inn til Sandvikvåg i storm likevel.
 

Erik

Member
Kommer jo an på størrelsen på thrusteren.. Rutefart er vel litt over 17 knop.. Testene har de vært oppi 20 knop..
 
Top