Torghatten Nord, Bygg 878 & 879 ved Vard Brevik, MM 125 FD LNG "Flatøy" og "Lysøy"

Mhp manøvrering så tenkte jeg mer på at de ikke har backup i samme ende hvis en thruster stopper. Fjord1 fergene har to i hver ende, nesten like store.

Mhp. fart så ser jeg at Bergensfjord og Fanafjord av og til må opp i 19-20 knop for å holde rutene nå etter nyttår, når det er mye biler som skal med. Bastø III går over 17 knop, den måtte stå over en runde på fredag på grunn av for lange havnetider. Da satte de inn Marstein på planlagt avgangstid for Bastø III. Så ble Bastø II for sein.
 
Huftarøy og Samnøy er nå registrert i skipsregisteret, dvs at de er overlevert. Dato i går (11. februar).
 
Flatøy er på sin tredje prøvetur i dag. Klarte ca. 20 knop i snitt medstrøms. Men under 18 knop motstrøms tilbake igjen.
 
Last edited:
Du tror ikke de brydde seg med å teste full fart på prøvetur ? I følge Yr var det nesten 1 knop medstrøm nedover kysten der de gikk 20 knop over bunnen. Nei, jeg tror ikke de har mer å gå på, og de kommer sikkert til å stille ned ganske mye etter prøveturen. Bergensfjord har ifølge Wikipedia verdensrekorden for enskrogs pendelferge, 23.5 knop, med dobbelt så stor propelleffekt. (Bergensfjord 2750kWx4 , Flatøy 2700 kW x 2). Det skulle gi 19 knop hvis skrogene er sammenlignbare, i følge effekt/farts tabellene jeg har sett.
 
No er rutefart 17.5 knop.. Om de har under 18 knop uten last i motstrøm, så skal de bli kjekt å se de når de kommer i rute..
 
De har no vært i ca 22,5 knop med de iflg. AIS, så noe har de no å gå på, sjøl om det sikkart va medstrømt og fine forhold akkurat då.
 
Det er tøffe krav, det har vært vind over 25 m/s (full storm) to ganger siste år, da må vel det kunne påregnes:
https://www.yr.no/sted/Norge/Hordaland/Austevoll/Selbjørnsfjorden/statistikk.html
4.7.6 Manøvrering
Fartøy som tilbys skal ha tilstrekkelig sjømargin og manøvreringsmargin til at man med fullastede ferjer kan trafikkere sambandet, opprettholde ruteplan, samt manøvrere og legge til samtlige kaier i sambandet under alle vær- og sjøtilstander som kan påregnes for sambandet.
5.2.1 Oppdraget
Oppdraget skal utføres i henhold til de krav som er angitt i kontrakten. Løyvehaver skal på en sikker måte gjennomføre sitt oppdrag slik at det ikke oppstår skade eller fare for skade på person, eiendom eller miljø.
 
Ingen tvil om det! Får håpe de fungerar godt! Ser Huftarøy steamar oppovar i 19,5 mils fart no, de prøvar vel å ta igjen den andre ;)
 
Samnøy er merket som uspesifisert fartøy på marinetraffic.com , den er ikke bare å få øye på, den er langt unna Huftarøy
Nå er MF Samnøy blå farge på AIS,n ved kai på Rubbestadneset.
 
Last edited:
Flatøy er ute på fjerde prøvetur....

Toppsjefen i Torghatten begynner å bli utålmodig:
https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/...ne-bransjen-i-30-ar-og-aldri-opplevd-liknende

Ifølge konsernsjef Forbergskog kostet det rederiet titalls millioner ekstra å bestille to av LNG-fergene fra det norske verftet Vard. Valget av en norsk leverandør var nettopp for å minske risikoen for leveringsforsinkelser. Fergene som skal gå på sambandet Halhjem-Sandvikvåg har vært rammet av store forsinkelser. Leveringsdatoene var i utgangspunktet satt til september og oktober i 2018.
 
Da er Bastø II på hjemvei. Blir sikkert ikke savnet. Flatøy går vel inn i ruteplanen da, den tok 13:05 avgangen fra Halhjem ihvertfall.
 
Last edited:
Det nærmer seg nok prøveturer.. THN har Fanafjord ut Mai.. Hun måtte inn i dag. Huftarøy er ved Rubbestaneset..
 
Back
Top