Torghatten Nord, Bygg nr. 1080-1082 ved Tersan, MM 125 FD LNG "Huftarøy", "Samnøy" og "Færøy"

Jan

Member
Det ble Bergensfjord som ble trukket ut først. Gikk til Haugesund, skal vel ned til søsterskipene i Boknafjorden. Og Bastø II gikk til Rubbestadneset.
 
Last edited:

Jan

Member
Så gikk Samnøy også til Ølen. Og Huftarøy kom tilbake, men sliter med å holde ruten i søndagsrushet. Det ser ut som de har stilt ned effekten litt i Ølen.

Færøy og Flatøy går stadig nye prøveturer ved sine respektive verft.
 
Last edited:

Jan

Member
Gikk ikke til Haugesund, men tilbake til Westcon i Ølen med assistanse fra BB Server, som fortsatt ligger stand-by i Ølen. Må få ny propell fra Tyskland sies det. Som nevnt før, de skulle nok hatt to thrustere i hver ende slik de største Fjord 1 fergene har. Det er fryktelig trangt i Sandvikvåg. De skulle inn på B kaien til høyre, og drev på omtrent som illustrert med rød prikk (manipulert Marinetraffic bilde):
1672
 
Last edited:

opingebr

New Member
Man burde kanskje heller gått for ferjer av mindre størrelse, men med to gjennomgående dekk og ombord-/ilandkjøring på begge dekkene samtidig (slik f.eks Kielferja har). Må vel snart ha nådd grensa for hvor store ferjer som er praktisk mulige med den formen for omborrd-/ilandkjøringsløsning som brukes her til lands?
 

boathansm

New Member
Man burde kanskje heller gått for ferjer av mindre størrelse, men med to gjennomgående dekk og ombord-/ilandkjøring på begge dekkene samtidig (slik f.eks Kielferja har). Må vel snart ha nådd grensa for hvor store ferjer som er praktisk mulige med den formen for omborrd-/ilandkjøringsløsning som brukes her til lands?
Kiel-ferjene får ikke lastet på noen annen måte enn f.eks. Boknafjord får.
 

Jan

Member
Molslinjen har slike ramper. De har også vannjetdrift, som er mindre sårbar for grunnstøting :). Egentlig utrolig hva de får med seg på en ferge som ikke er så mye større enn MF Huftarøy i areal (109x31m, 134x21m). Og så går de i 35 knop. Men de må jo snu da.

På kortere samband har jeg mer tro på brede katamaran pendelferger, for eksempel en videreutvikling av ZeroCat løsningene til Fjellstrand, hvor det burde være mulig å kjøre ombord og i land 5-6 felt parallellt hvis fergelemmene blir utvidet og dekket får full bredde helt til endes. Det blir jo spennede å se om MF Kommandøren blir en suksess på Halhjem-Våge. Den virker litt lav hvis en sammenligner med de australske.

 
Last edited:

opingebr

New Member
Molslinjen har slike ramper. De har også vannjetdrift, som er mindre sårbar for grunnstøting :). Egentlig utrolig hva de får med seg på en ferge som ikke er så mye større enn MF Huftarøy i areal (109x31m, 134x21m). Og så går de i 35 knop. Men de må jo snu da.

På kortere samband har jeg mer tro på brede katamaran pendelferger, for eksempel en videreutvikling av ZeroCat løsningene til Fjellstrand, hvor det burde være mulig å kjøre ombord og i land 5-6 felt parallellt hvis fergelemmene blir utvidet og dekket får full bredde helt til endes. Det blir jo spennede å se om MF Kommandøren blir en suksess på Halhjem-Våge. Den virker litt lav hvis en sammenligner med de australske.

Hvor breie er det breieste standard ferjekaibruene nå for tida? 12 m? Mener de har lagd breiere bruer noen steder med å plassere to smale bruer sammen?
 

opingebr

New Member
Ja, de fleste av de gamle standardferjene fra 70-tallet er vel lagd for 6 m breie ferjekaibruer, så det stemmer jo. Teoretisk kunne man lagd 18 m breie ferjekaibruer ved å sette sammen to 9 m (evt ei 12 m og ei 6 m) breie bruer?
 

Passasjer 1

New Member
Etter https://www.skipsrevyen.no/article/mf-huftaroey-lekker-olje/ ser et ut som at skaden på "Huftarøy" er større enn rekna med.

Same sted står det at representant for reiarlaget ikkje ser vekk frå:
"..at en mulig årsaksforklaring rett og slett kunne være at de nye fergene er for lange i forhold til det smale innløpet til Sandviksvåg."

Litt seint å oppdage det no. Det er ikkje enkelt å utvide innløpet, eller for den del å flytte ferjekaia.

Passasjer 1.
 

Jan

Member
Trodde "Huftarøy"-klassen var mindre enn "Bergensfjord" & Co? De har jo lavere bilkapasitet?
Forklaringen er at Huftarøy klassen har bare ett dekk. De er også bredere 20.7m mot 18,7 m for Bergensfjord klassen. Så de klarer 6 småbiler i bredden mot 5 .

Risikoen for grunnstøting er vel høyere med de nye fergene, og konsekvensene er også større, siden de er ganske hjelpeløse hvis de mister en thruster. De har bare en i hver ende, og de står ganske ubeskyttet. Bergensfjord klassen har to i hver ende og de beskyttes litt av en langstrakt kjøl med bulb bauger. Jeg antar løsningen blir å bygge fenderverk utenfor de grunne områdene.

 

Jan

Member
Ja, de fleste av de gamle standardferjene fra 70-tallet er vel lagd for 6 m breie ferjekaibruer, så det stemmer jo. Teoretisk kunne man lagd 18 m breie ferjekaibruer ved å sette sammen to 9 m (evt ei 12 m og ei 6 m) breie bruer?
Det er faktisk ganske lite som skal til før de kan kjøre fire rekker i land samtidig, Det er fotgjengerfeltet som ødelegger litt.

H.jpg
Bilde snippet fra Erik Asks video på Facebook siden Fergefart i Hordaland
 
Top