Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Man burde kanskje heller gått for ferjer av mindre størrelse, men med to gjennomgående dekk og ombord-/ilandkjøring på begge dekkene samtidig (slik f.eks Kielferja har). Må vel snart ha nådd grensa for hvor store ferjer som er praktisk mulige med den formen for omborrd-/ilandkjøringsløsning som brukes her til lands?
Ja, Colorline har det på Superspeed ferjene sine og Stena har hatt dette i mange år på Gøteborg - Frederikshavn.Mente det var der jeg hadde sett ei sånn løsning, men var vel i Danmark da
Molslinjen har slike ramper. De har også vannjetdrift, som er mindre sårbar for grunnstøting . Egentlig utrolig hva de får med seg på en ferge som ikke er så mye større enn MF Huftarøy i areal (109x31m, 134x21m). Og så går de i 35 knop. Men de må jo snu da.
På kortere samband har jeg mer tro på brede katamaran pendelferger, for eksempel en videreutvikling av ZeroCat løsningene til Fjellstrand, hvor det burde være mulig å kjøre ombord og i land 5-6 felt parallellt hvis fergelemmene blir utvidet og dekket får full bredde helt til endes. Det blir jo spennede å se om MF Kommandøren blir en suksess på Halhjem-Våge. Den virker litt lav hvis en sammenligner med de australske.
Fjord 1, bygg nr. 1698 ved Fjellstrand, ZeroCat™ 120 "Kommandøren"
Nå reiser snart "nye" Kommandøren til Sogn for å gå der det neste året før den skal inn på Halhjem - Våge. Overtagelse 13. Desember etter planen. Prøveturene gav gode resultat :-)skipsfarts-forum.netMolslinjen, Bygg nr. 393 ved Austal, Auto Express 109 "Express 4"
AUSTAL TO BUILD NEW 109 METRE HIGH SPEED CATAMARAN Austal Limited (Austal) (ASX: ASB) is pleased to announce it has been awarded a contract to design and build a 109 metre vehicle passenger (RoPax) ferry for Mols Linien A/S (Mols) (OMX: MOLS) of Denmark, its fourth new commercial ferry contract...skipsfarts-forum.netVirtu Ferries, Bygg nr. 089 ved Incat Tasmania Pty Ltd, 110m Incat wavepiercer "Saint John Paul II"
Incat delivers large new fast ferry to Virtu Ferries of Malta World leading High Speed Craft builder Incat is celebrating the delivery of its latest large fast ferry, a 110 metre catamaran for Virtu Ferries of Malta. Incat Hull 089 left Hobart Tasmania on Wednesday 6th February and arrival in...skipsfarts-forum.net
Forklaringen er at Huftarøy klassen har bare ett dekk. De er også bredere 20.7m mot 18,7 m for Bergensfjord klassen. Så de klarer 6 småbiler i bredden mot 5 .Trodde "Huftarøy"-klassen var mindre enn "Bergensfjord" & Co? De har jo lavere bilkapasitet?
Det er faktisk ganske lite som skal til før de kan kjøre fire rekker i land samtidig, Det er fotgjengerfeltet som ødelegger litt.Ja, de fleste av de gamle standardferjene fra 70-tallet er vel lagd for 6 m breie ferjekaibruer, så det stemmer jo. Teoretisk kunne man lagd 18 m breie ferjekaibruer ved å sette sammen to 9 m (evt ei 12 m og ei 6 m) breie bruer?