Trollvika Drift, Bygg nr. 138 ved Grovfjord Mek. Verksted, GMV Zero "Astrid Helene"

Refvik

Administrator
Staff member
Verdens første elektriske røkterbåt nærmer seg ferdigstilling

Grovfjord Mekaniske Verksteds daglig leder Bård Meek-Hansen, forteller at de skulle gjerne hatt den elektriske arbeidsbåten "Astrid Helene" ferdigstilt og utstilt under Aqua Nor, men det rakk de ikke. Han påpeker fartøyet er like rundt hjørnet.

Grovfjord Mekaniske Verksted bygger verdens første batterielektriske røkterbåt av typen GMV Zero, og ville presentere den denne uken.

– Vi hadde håpet å få El-båten hit på Aqua Nor. Det var planen, men slik gikk det dessverre ikke. Båten er enda under ferdigstilling og det gjenstår litt arbeid. Status per i dag er at båten ikke er ferdigstilt, men vi er på god vei og om kort tid vil båten være oppe å gå, forteller han under et Aqua Nor seminar om nullutslippteknologi.

GMV Zero har null CO2-utslipp, ingen NOx- og partikkelutslipp, svært lave drifts- og vedlikeholdskostnader og liten eller ingen støybelastning. Den årlige reduksjonen av CO₂ opplyser han vil bli 90 tonn og NOx vil ligge på 900 kg, ifølge Meek-Hansen.

– Samtidig eliminerer vi skadelige partikler, påpeker han.

Les mere på sidene til Kyst.no

"Astrid Helene"
DSC_0001-2.jpg

Foto: Ukjent vi Grovfjord Mek. Verksted
 
Bård Meek-Hansen ved Grovfjord Mekaniske Verksted hadde en presentasjon på denne på Verftskonferansen 2017 i Ålesund igår.

Forøvrig skal den på sin første prøvetur i morgen fredag
 
Første prøvetur for GMV Zero

Grovfjord Mek. Verksted gjennomførte denne uken første prøvetur med
batteribåten som har fått navnet «Astrid Helene».


– Det er en magisk opplevelse å seile bortimot lydløst av sted i et fartøy av denne størrelsen, hvor deteneste som høres er bølgeskvulp og kjølvann, sier Arnold Hansen (81) som er initiativtaker og innovatør bak nyvinningen.

GMV Zero er en lokalitetsbåt med hoveddimensjoner 13,97×7,6m, og er utstyrt med kran på 32 tonnmeter, 2 capstaner på 3 tonn samt en elektrisk vinsj på 12t med regenerativ bremsing.

Les mere på sidene til iLaks
 
Velkommmen til demonstrasjon av GMV Zero

Verdens første rene batterielektriske oppdrettskatamaran, GMV Zero, er nå ferdig utviklet og utleid til kunde. I samarbeid med Trollvika Drift AS har vi derfor gleden av å invitere til en demonstrasjon av fartøyet.

Tid: Torsdag 26. april 2018 kl. 10.00-15.00
Sted: Northern Lights Salmons lokaler i Balteskard, Grovfjord

Det vil bli gjennomført flere prøveturer, hvor de som ikke kjører fartøyet deltar på fagseminar. Lunsj blir servert ca. kl 12.00

Fagseminar:
  1. Presentasjon av prosjektet, med fokus på:
    • Teknologi: batteriteknologi, kraftelektronikk, elektromotor
    • Fordeler: reduksjon av miljøutslipp, reduksjon i energi- og vedlikeholdskostnader
  2. Presentasjon av hybrid versjon av GMV Zero
  3. Presentasjon av FFV- 15 knop (lett røkterbåt/ transportbåt)
  4. Hvor langt unna er bruk av hydrogen?
  5. Nytt fra Innovasjon Norge Arktis
Kilde samt les meir på sidene til Grovfjord Mek. Verksted
 
"GMV Zero" solgt til Kime Akva i går.og har skifta namn til "Wilie E. Coyote"
FB_IMG_1669414679158.jpg
Foto: via GMV
 
Back
Top