Utslippsfrie hurtigbåter ett skritt nærmere - Norled i førersetet

Refvik

Administrator
Staff member
Utslippsfrie hurtigbåter ett skritt nærmere - Norled i førersetet

Rederiet Norled, sammen med fire samarbeidende selskaper, er tildelt 10,5 millioner kroner til utvikling av nullutslipps-hurtigbåter.

Det er prosjektet PilotE som tildeler de fem selskapene midler til å utvikle nullutslipps hurtigbåter. PilotE er et samarbeid mellom Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova.

De fem aktørene har arbeidet med prosjektet ett års tid.

– Utviklingsprosjektet har en kostnad på 21 millioner kroner, nå får vi halvparten av staten. Senere vil det også påløpe midler til bygging av båtene, sier Erik Ianssen i Selfa til Aftenbladet.

Han sier tildelingen bidrar til å skyte fart i arbeidet.

– Stortinget har vedtatt at ferjer og hurtigbåter skal være utslippsfrie, men det har ikke vært teknologi til å gjennomføre vedtaket. Nå får vi penger til å utvikle teknologen, ennå er det mange detaljer som skal på plass, sier Ianssen.

Aktørene skal det neste året utvikle, forbedre, kvalitetssikre og få godkjent alle deler av denne nyutviklingen ila 2019, slik at fartøyene kan tilbys i markedet fra 2020 og fremover.

Rederiet Norled har allerede bygget verdens første elektriske ferie og er tildel kontrakten for verdens første hydrogenferje.

– Som det ledende rederiet på hurtigbåter i Norge, og verdens femte største hurtigbåtoperatør, blir dette et nødvendig og viktig steg for oss å gå også innen hurtigbåtsektoren, sier Sigvald Brevik, teknisk direktør i Norled.

Den nye typen hurtigbåter vil ha følgende kjennetegn:
  • Vil kunne seile mellom 25 og 45 knop
  • Vil ha foiler som løfter fartøyet ut av vannet som reduserer skrogmotstand
  • Vil seile uten CO2, NOX og SOX utslipp. Energien til fremdrift vil komme fra nettstrøm via batterier, eller fra strøm produsert av brenselsceller om bord som drives på hydrogen
  • Fartøyet vil ha ca. 45 prosent mindre energiforbruk enn dagens fartøy per passasjer-km
  • Vil kunne ha varierende størrelse og passasjerkapasitet til å kunne frakte fra 100 til 300 passasjerer.
Når båtene eventuelt blir å se i Ryfylkebassenget vil avhenge av om teknologiutviklignen holder følge med anbudsfristene til Rogaland fylkeskommune.

Disse selskapene samarbeider om prosjektet:
  • Norled AS: Rederi og operatør av hurtigbåter. Bygget verdens første el-ferge MF Ampere og har mange tilsvarende el-ferger under bygging, og er nettopp tildelt kontrakten for verdens første hydrogenferge.
  • Hyon AS: Hydrogen systemintegrator av tanker, brenselceller og elektrolysører.
  • LMG Marin AS: Skipsdesigner, med spesialkompetanse på konseptutvikling, hurtigbåt, og integrasjon av nullutslippssystemer om bord.
  • Servogear AS: Leverandør av propulsjonssystemer for hurtigbåter.
  • Selfa Arctic AS: Leder konsortiet. I tillegg batterikonsept, foiler og strukturer i kompositt.
Kilde: https://www.aftenbladet.no/aenergi/i/6nG4GQ/Utslippsfrie-hurtigbater-ett-skritt-narmere---Norled-i-forersetet

dff971c0-12dc-4902-9a08-3028301af441

Illustrasjon: LMG Marin AS
 
Back
Top