Vard utvikler trimaranen for transport av oljearbeidere ut i Barentshavet

Refvik

Administrator
Staff member
#1
TRIMARAN
Denne trimaranen kan transportere oljearbeidere ut i Barentshavet på «første klasse»

Når oljeriggene befinner seg langt fra land i tøffe, mørke og kalde omgivelser og helikopterne sliter med rekkevidde og værforhold, kan et trimaranfartøy gjøre jobben.

Flere fluer i en smekk. En trimaran med 25 knops hastighet og stort dekksareal kan både frakte personell og alt nødvendig utstyr både raskt og effektivt.

Et innovasjonsprosjekt ledet av Sintef Ocean og i samarbeid med Statoil, Troms Offshore, Vard Design og NTNU mener de har kommet fram til et godt system for å løse logistikkutfordringer i fjerntliggende, nordlige farvann.

De fem partene i innovasjonsprosjektet Arctic Offshore Logistics, har jobbet med konseptutvikling i over to år. Rammen var på rundt 20 millioner kroner, og nesten halvparten er dekket av Norges Forskningsråd.

Arbeidet har vært delt opp i arbeidspakker. En av dem har sett på forsyningslogistikk, en annen på skipsoperasjoner og Polarkodens implikasjoner, og en tredje på fartøysdesign.

Ut av båser
Forskningsleder Trond Johnsen i Sintef Ocean sier de har prøvd å løsrive seg fra arbeidspakke-siloer og sett på helhetlige løsninger på tvers av oljeselskap, rederi og skipsdesigner.

- Vi har sittet rundt samme bord og jobbet sammen om å finne de beste løsningene, sier Johnsen.

Når oljeselskapene operer langt fra land, ser vi at i en rekke scenarier kan en rask trimaran være nøkkelen til å dekke transportbehovene der helikoptrene kommer til kort.

- Prosjektet har sett på en rekke problemstillinger og utviklet flere innovative fartøys- og logistikkløsninger, men trimaranen er det konseptet som strekker potensialet lengst, sier Johnsen.

Når avstandene blir lange, som blant annet til Korpfjell, 300 nautiske mil fra forsyningsbasen i Hammerfest, kan et fartøy dekke både personelltransport og frakt av gods, cement og kjemikalier og retur av boreslam og kaks.

Statoil drev prøveboring der i fjor og har planer om flere boringer denne sommeren.

Når avstandene blir så store, flys bare 4-6 oljearbeidere ut med helikoptre med 16 seters kapasitet, for å være innenfor sikkerhetsmarginene.

Skipstransport av oljearbeidere kan enten være et supplement, eller erstatte helikopter i sin helhet. Nylige endringer i Sjøfartsdirektoratets regelverket for bruk av fartøy til transport av industrielt personell, gjør en skipsløsning mer aktuelt.

- Fordelen med en trimaran er at den både er rask nok for persontransport og har stor nok kapasitet til å ta med seg alt som trengs, sier Johnsen.

25 knop er omtrent det dobbelte av vanlig hastighet for et forsyningsskip.

Konseptskipet er designet av Vard Design, med støtte fra Sintef Ocean og Troms Offshore, og har fått betegnelsen Vard MSVP. Lengden er 105 meter, bredden 25 meter og dypgang på 7,5 meter.

Fartøyet har en dødvekt på 4.000 tonn og plass til 45 arbeidere i «first class-liknende» omgivelser, inspirert av langdistansefly. Fartøyet har et mannskap på opp til 15.

Les meir i nok en flott artikkel fra Tore Stensvold på sidene til Teknisk Ukeblad

Skipet får stort volum og god plass. Det dype midtskroget får vanlige tanker for bulkvarer og flytende forsyninger til plattformene.

Utvikling av skip og logistikksystem for forsyninger og mannskap i værharde strøk, langt fra land. Bilde: Vard Design


Trimaranen vil ha omfattende oljevernutstyr om bord

Alle illustrasjoner: Vard
 
#2
Ja ja det kan bli noe lååååååånge mil i den der greia, det er nå ikke flatt hav i Barentshavet heller ;-) Så dersom du gir oljearbeideren valget mellom 1 time i helikopter kontra minst 12 timer å holde seg fast............... :rolleyes::rolleyes::D:D
Men designet var stiligt!!