Vidar Hop Skyssbåter, Bygg nr. 23 ved Måløy Verft, Bil- & Passasjerkatamaran "Barmen"

Refvik

Administrator
Staff member
Ser at Måløy Verft skal bygge en 27 meter lang og 9.7 meter brei katamaran for bil- og passasjertransport

Kallesignal blir LFKG og IMO 9852858

Levering for bygg nr. 23 er satt til Juni 2019

Noen som veit meir og som har ilustrasjoner?
 

Refvik

Administrator
Staff member
– Vi får vist at vi er eit komplett miljø

Verdas første bilferje i kompositt som kan frakte farleg last blir i desse dagar bygd på Måløy Verft. Den daglege leiaren meiner det ikkje hadde vore mogleg å byggje ferja, som skal gå frå Barmsund til Barmen, utan kompetansen i Teknopollen.

– Det er veldig spesielt at vi kan gjere alt her. Vi har eit veldig komplett miljø her, og det får vi verkeleg vist fram no, seier dagleg leiar Kristian Lundebrekke ved Måløy Verft.

Teknopollen, som består av verftet, Stad Towing Tank, Nordwest3D og EasyForm, har i tett samarbeid med reiarlaget, Vidar Hop Skyssbåter AS, testa både hydrodynamikk og dekkstruktur på den nye bilferja som skal frakte personar til og frå Barmen i Selje kommune sidan tidleg i år.

– Samarbeidet vi har med Vidar Hop Skyssbåtar AS står heilt sentralt i bygginga av dette fartøyet. I desse dagar blir skroget støypt på EasyForm.

Ferja som skal byggast på Nedre Tennebø blir 30 meter lang og 11 meter brei, og anlegget på verftet er akkurat stort nok.

Om alt går som forventa skal nybygget vere ferdigstilt tidleg sommaren 2019, og Lundebrekke fortel om fulle ordrebøker fram til den tid.

Les meir på sidene til Fjordenes Tidende (Krever innlogging)


Illustrasjon: Nordvest3D
 

Refvik

Administrator
Staff member
Såg ikkje ut til å være klar til 1. juni slik eg såg den for et par veker siden, men man veit no aldri...
 

Refvik

Administrator
Staff member
Verdens første komposittferge klar for drift

Den helelektriske Barmen-fergen er verdens første komposittferge godkjent for farlig gods.
Bertel O. Steen Power Solutions AS i Bergen har levert det elektriske fremdriftssystemet til den miljøvennlige fergen. Fergen skal trafikkere strekningen Barmen-Barmsund i Selje i Nordfjord fra juli. Bilfergen er designet av Easy Form, Vidar Hop Skyssbåtar AS og Måløy Verft.

– En ferge i kompositt er noe helt nytt og en liten verdensnyhet i seg selv, sier en entusiastisk Christian Carlson, daglig leder i Sea Technology AS.

– Stor interesse

Sea Technology ble nylig dannet for å markedsføre teknologimiljøet som har vokst fram rundt Måløy Verft og Teknopollen i Sogn og Fjordane. Det banebrytende fergeprosjektet er et av resultatene de kan vise til. Og interessen rundt fergeprosjektet er stor.

– Jeg har akkurat vært i Trondheim og snakket om hele prosessen frem mot ferdig ferge, og selvfølgelig om mulighetene dette prosjektet kan gi teknologibedriftene langs kysten på lengre sikt, sier Carlson.

Fra stål til kompositt
Ferger bygges som regel i stål for å være brannsikre. Nå har teknologimiljøet i Måløy knekt koden med kompositt som brannhemmer. Dermed reduseres vekten på fergen uten at det går på bekostning av brannsikkerheten.

– Elektrisk fremdrift krever et lett fartøy, og dermed et lett byggemateriale. Etter mange års utvikling og innovasjon i Måløy kan vi endelig vise frem Barmen-fergen til verdensmarkedet.

– Barmen-fergen vil åpne nye dører for dere?

– Det tror vi absolutt. Kompositt og elektriske løsninger for fremdrift kan brukes i mange sammenhenger offshore, ikke bare på ferger og hurtigbåter. Dette kommer til å bli spennende for hele næringen, sier Carlson og legger til:

– Alle som er opptatt av innovasjon, teknologi og ikke minst det grønne skiftet, er veldig interessert i hvordan vi har jobbet fra tegnebrettet til ferdig ferge.

Med Bertel O. Steen Power Solutions på laget
Bertel O. Steen Power Solutions har levert batteripakker, ladesystem, koblingstavler og energistyringssystem til den nye fergen.

– Da vi sikret oss Barmen-prosjektet, stod jubelen i taket, sier Eirik Nesse, direktør for forretningsutvikling i Bertel O. Steen Power Solutions. Han legger til:

– Vi har satset mye på å utvikle nye elektriske fremdriftsløsninger, blant annet gjennom oppkjøpet av teknologibedriften Inpower i Molde i 2017.

Nesse spår en kraftig vekst i markedet for grønne løsninger i maritim sektor.

– Etterspørselen etter hybride og elektriske løsninger til ferge- og hurtigbåtmarkdet øker år for år. Det er faglig utfordrende og tilfredsstillende å være en aktiv partner i det grønne skiftet i vår bransje, sier Nesse.

Kilde: Bertel O. Steen Power Solutions
 
Top