Viewpoint Seafarm ønsker å kjøpe Transoceans oljerigg "Polar Pioneer får å bygge den til brukt til lakseoppdrett

Refvik

Administrator
Staff member
Presser på for en avgjørelse

Polar Pioneer, som ligger hos Westcon, glipper for Viewpoint Seafarm dersom selskapet ikke får svar på søknaden sin om utviklingskonsesjon.

Viewpoint Seafarm ledes av Kåre Olav Krogenes. Han sier selskapet vil kjøpe oljeriggen Polar Pioneer som lenge har ligget i opplag hos Westcon i Ølensvåg. Nå vil eieren av riggen, Transocean, sende riggen til skraping, men Viewpoint Seafarm kan få kjøpt den om en avtale kan komme i stand om kort tid. Viewpoint Seafarm vil bruke riggen i et havbrukskonsept som de har utviklet.

– Vi sendte en søknad til Fiskeridepartementet om utviklingskonsesjon for om lag to år siden. Nå har koronakrisen rammet oss med massearbeidsledighet. Vårt prosjekt kan gi 663 årsverk i en byggeperiode over to år og 175 årsverk når produksjonen igangsettes. Byggeperioden kan ta til allerede før sommeren og altså gi umiddelbar sysselsettingseffekt, men vi venter fortsatt på svar fra departementet, sier Kåre Olav Krogenes.

Både Aibel i Haugesund og Westcon i Ølensvåg kan få arbeid knyttet til ombyggingen av Polar Pioneer.
– Viewpoint Seafarm har kontaktet stortingsrepresentantene Terje Halleland og Liv Kari Eskeland for å få politisk drahjelp opp mot Fiskeridepartementet. Vi håper dette skal hjelpe på, sier Krogenes.

Presser på for en avgjørelse
Polar Pioneer, som ligger hos Westcon, glipper for Viewpoint Seafarm dersom selskapet ikke får svar på søknaden sin om utviklingskonsesjon.

Viewpoint Seafarm ledes av Kåre Olav Krogenes. Han sier selskapet vil kjøpe oljeriggen Polar Pioneer som lenge har ligget i opplag hos Westcon i Ølensvåg. Nå vil eieren av riggen, Transocean, sende riggen til skraping, men Viewpoint Seafarm kan få kjøpt den om en avtale kan komme i stand om kort tid. Viewpoint Seafarm vil bruke riggen i et havbrukskonsept som de har utviklet.

– Vi sendte en søknad til Fiskeridepartementet om utviklingskonsesjon for om lag to år siden. Nå har koronakrisen rammet oss med massearbeidsledighet. Vårt prosjekt kan gi 663 årsverk i en byggeperiode over to år og 175 årsverk når produksjonen igangsettes. Byggeperioden kan ta til allerede før sommeren og altså gi umiddelbar sysselsettingseffekt, men vi venter fortsatt på svar fra departementet, sier Kåre Olav Krogenes.

Både Aibel i Haugesund og Westcon i Ølensvåg kan få arbeid knyttet til ombyggingen av Polar Pioneer.

– Viewpoint Seafarm har kontaktet stortingsrepresentantene Terje Halleland og Liv Kari Eskeland for å få politisk drahjelp opp mot Fiskeridepartementet. Vi håper dette skal hjelpe på, sier Krogenes.

Kilde: Maritimt Forum

"Polar Pioneer" i Port of Seattle i Mai 2015
Polar_Pioneer_at_Terminal_5_south_view.jpg

Foto: Dennis Bratland
 
Ang. skraping av "Polar Pioneer" så meldte Transocean det nylig i ei beretning, utdrag;

AS WE ENTER 2020, WE WILL CONTINUE TO TAKE THE NECESSARY ACTIONS TO STRATEGICALLY POSITION TRANSOCEAN TO OUTPERFORM OUR PEERS.

We continue to enhance our fleet of high-specification assets. Our fleet of 43 floaters is composed of the highest specification assets in the ultra-deepwater and harsh environment markets. This includes 28 ultra-deepwater floaters, 12 harsh environment floaters, and two ultra-deepwater drillships under construction, which include the industry’s first 20,000 PSI ultra-deepwater drillship, the Deepwater Titan. This rig is scheduled for delivery in 2021, at which time it will commence a five-year contract with Chevron in the U.S. Gulf of Mexico. While we have strategically added to our fleet through both acquisitions and construction, we have also furthered the high-grading of our fleet through the recycling of assets. Six older, less-competitive assets were removed from our fleet in 2019, and we decided earlier in 2020 to remove the Polar Pioneer, Songa Dee, Sedco 714 and Sedco 711 from our fleet. This brings the total number of floaters removed or in the process of removal from our fleet to 57 since the start of the downturn. Additionally, we relinquished the rights to two newbuild ultradeepwater drillships as the remaining contractually required capital investment was prohibitive relative to the current market.
 
Back
Top