Next Oldest - Next Newest  Start a New Poll Start a New Post with Multiple Attachment

Losene frykter ulykker
Pages: [ 1 ]
Sindreh  Link to this Post Posted on: 26-01-12 11:38:08 Edit  Quote 


Senior Member

 
Posts: 188
Location: Smøla
Joined: January 10th 2009 23:14
IP: Hidden
http://nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.7969232

NRK MR har laget en god sak på konflikten mellom losbåtførerne og Kystverket.
Saken ser også på en meget nestenulykke der Baltica Hav holdt på å seile rett i bergveggen, men ble avverget av en annen båt med los ombord.

"Frykter flere ulykker

Hans-Lennart Sævik, tillitsmann ved Ålesund Losstasjon, mener det bare er et tidsspørsmål før det skjer en ulykke.
Kystverket har vært sjenerøs med utdeling av dispensasjoner fra losplikta siden nyttår. Langs Møre- og Trøndelagskysten er antall dispensasjoner tredoblet. Losene frykter at dette kan ende med alvorlige ulykker.

– Konsekvensene er at det blir større fare for ulykker. Når vi kommer om bord og ser hvordan båtene har planlagt seilasene sine, kan man av og til få frysninger nedover ryggen. Det går mer eller mindre over stokk og stein, sier Hans-Lennart Sævik, tillitsmann ved Ålesund Losstasjon"

--------------------
Mvh,
Sindre Holberg
Bachelor i Nautikk ved HiAls


PM  Report 
Sterkoder  Link to this Post Posted on: 26-01-12 12:10:36 Edit  Quote 


Senior Member

 
Posts: 5135
Location: Kristiansund
Joined: September 30th 2004 09:30
IP: Hidden
Nåja, tror ikke vi skal være så bekymret.
Representanten fra Kystverket SA jo at sikkerheten kommer først :rolleyes:
Hva er egentlig poenget med losPLIKT hvis de fleste nå plutselig kan seile sin egen sjø..., med dispansasjon?
(Slik må bare en landkrabbe spørre).
Last edited by: Sterkoder on 26-01-12 13:03:55

PM  Report 
Arve  Link to this Post Posted on: 27-01-12 10:37:40 Edit  Quote 


Junior Member

 
Posts: 7
Location:
Joined: January 22nd 2008 18:53
IP: Hidden
Ka med å la dei NOR registrert båtane som har norsk mannskap få seile uten los, og heller sørge for bedre dekning på utanlanske båtane 24/7 slik at dei får los som treng dette.

Norske offiserer er for det meste oppvokst på kysten og har sjøen som arbeidsplass og svert ofte også som rekreasjons område på fritida si og kann seilas på Norskekysten.
Når losen er ombord så er det kun som en rådgjivende person uten noe som helst ansvar.
Det er til sjuende å sist kapteinen som har ansvaret samme ka som skjer.

Har hatt sjøen som arbeidsplass i fra eg var 17 og er der fortsatt. Har farledsbevis og det eg treng.
Men ser det at norske styrmenn i dag skal få stadig vanskligare og vanskligare for å få farledsbevis.
Vi som kapteiner å kjenner våre styrmenn veit at dei aller fleste er ansvarsfulle og pliktoppfyllende sjøfolk som vi stoler på, og soleis godt sjikka til å føre båtane dei er på.

Kor mange ganger kjem ikkje losen ombor først etter at vi har komt inn på hamnene eller går fra borde før vi går ut av hamna på grunn av at det er for farlig "ubekvemt" for dei å komme ombord i rom sjø med meir sjøgang.
Det er kun en ting dei er der for å det er at vi skal signere papira og betale 10 000 for "losens tjeneste"

Vil også minne om at losen har vert ombor på mange av dei forulykka båtane dei siste åra.
Når dei er innblanda i uhell så luntar dei stille unda og kapteinen står att å må ta heile skulda.
Da er det klokest å holde en lav profil i media.

Men vi seilande må også sørge for at vi tar vår del av ansvaret for sikker seilas. :old


PM  Report 
LEAR  Link to this Post Posted on: 27-01-12 11:26:38 Edit  Quote 


Junior Member

 
Posts: 36
Location:
Joined: November 9th 2006 10:36
IP: Hidden
Quote:
Originally posted by Arve

Ka med å la dei NOR registrert båtane som har norsk mannskap få seile uten los, og heller sørge for bedre dekning på utanlanske båtane 24/7 slik at dei får los som treng dette.

Norske offiserer er for det meste oppvokst på kysten og har sjøen som arbeidsplass og svert ofte også som rekreasjons område på fritida si og kann seilas på Norskekysten.
Når losen er ombord så er det kun som en rådgjivende person uten noe som helst ansvar.
Det er til sjuende å sist kapteinen som har ansvaret samme ka som skjer.

Har hatt sjøen som arbeidsplass i fra eg var 17 og er der fortsatt. Har farledsbevis og det eg treng.
Men ser det at norske styrmenn i dag skal få stadig vanskligare og vanskligare for å få farledsbevis.
Vi som kapteiner å kjenner våre styrmenn veit at dei aller fleste er ansvarsfulle og pliktoppfyllende sjøfolk som vi stoler på, og soleis godt sjikka til å føre båtane dei er på.

Kor mange ganger kjem ikkje losen ombor først etter at vi har komt inn på hamnene eller går fra borde før vi går ut av hamna på grunn av at det er for farlig "ubekvemt" for dei å komme ombord i rom sjø med meir sjøgang.
Det er kun en ting dei er der for å det er at vi skal signere papira og betale 10 000 for "losens tjeneste"

Vil også minne om at losen har vert ombor på mange av dei forulykka båtane dei siste åra.
Når dei er innblanda i uhell så luntar dei stille unda og kapteinen står att å må ta heile skulda.
Da er det klokest å holde en lav profil i media.

Men vi seilande må også sørge for at vi tar vår del av ansvaret for sikker seilas. :old

Er enig at hvis det er noen båter som kan få disp. så er det godt utstyrte NOR-båter med 3-4 navigatører ombord.
Men bortsett fra det så skriver du mye tøv. For det første så har de fleste nyutdannede styrmenn lite og ingen erfaring fra kystseilas når de kommer ombord på båter. Og de aller fleste navigatører i dag er såkalt kartmaskinseilere. Tar du kartmaskin fra de og gir dem ett papirkart så vet de knapt nok hvor de er.
Jeg er også sjøkaptein med farledsbevis for store deler av kysten. Farledsbeviset fikk jeg selv om det er mange plasser og leder jeg aldri har vært i. Norge alene har vel utstett nesten flere farledsbevis enn de andre Europeiske landene tilsammen. Så at ordningen med farledsbevis skjerpes inn er bare på sin plass.
Når det gjelder ulykker så er båter som seiler uten los overreprensentert. Det er ett faktum det er vanskelig å komme ifra. Det har også vært ulykker med los ombord, men hvis du har lest rapporter fra disse så ser du at los har blitt straffet med f.eks bøter hvis de har gjort noe uaktsomt


PM  Report 
LEAR  Link to this Post Posted on: 27-01-12 11:27:26 Edit  Quote 


Junior Member

 
Posts: 36
Location:
Joined: November 9th 2006 10:36
IP: Hidden
Quote:
Originally posted by Arve

Ka med å la dei NOR registrert båtane som har norsk mannskap få seile uten los, og heller sørge for bedre dekning på utanlanske båtane 24/7 slik at dei får los som treng dette.

Norske offiserer er for det meste oppvokst på kysten og har sjøen som arbeidsplass og svert ofte også som rekreasjons område på fritida si og kann seilas på Norskekysten.
Når losen er ombord så er det kun som en rådgjivende person uten noe som helst ansvar.
Det er til sjuende å sist kapteinen som har ansvaret samme ka som skjer.

Har hatt sjøen som arbeidsplass i fra eg var 17 og er der fortsatt. Har farledsbevis og det eg treng.
Men ser det at norske styrmenn i dag skal få stadig vanskligare og vanskligare for å få farledsbevis.
Vi som kapteiner å kjenner våre styrmenn veit at dei aller fleste er ansvarsfulle og pliktoppfyllende sjøfolk som vi stoler på, og soleis godt sjikka til å føre båtane dei er på.

Kor mange ganger kjem ikkje losen ombor først etter at vi har komt inn på hamnene eller går fra borde før vi går ut av hamna på grunn av at det er for farlig "ubekvemt" for dei å komme ombord i rom sjø med meir sjøgang.
Det er kun en ting dei er der for å det er at vi skal signere papira og betale 10 000 for "losens tjeneste"

Vil også minne om at losen har vert ombor på mange av dei forulykka båtane dei siste åra.
Når dei er innblanda i uhell så luntar dei stille unda og kapteinen står att å må ta heile skulda.
Da er det klokest å holde en lav profil i media.

Men vi seilande må også sørge for at vi tar vår del av ansvaret for sikker seilas. :old


Er enig at hvis det er noen båter som kan få disp. så er det godt utstyrte NOR-båter med 3-4 navigatører ombord.
Men bortsett fra det så skriver du mye tøv. For det første så har de fleste nyutdannede styrmenn lite og ingen erfaring fra kystseilas når de kommer ombord på båter. Og de aller fleste navigatører i dag er såkalt kartmaskinseilere. Tar du kartmaskin fra de og gir dem ett papirkart så vet de knapt nok hvor de er.
Jeg er også sjøkaptein med farledsbevis for store deler av kysten. Farledsbeviset fikk jeg selv om det er mange plasser og leder jeg aldri har vært i. Norge alene har vel utstett nesten flere farledsbevis enn de andre Europeiske landene tilsammen. Så at ordningen med farledsbevis skjerpes inn er bare på sin plass.
Når det gjelder ulykker så er båter som seiler uten los overreprensentert. Det er ett faktum det er vanskelig å komme ifra. Det har også vært ulykker med los ombord, men hvis du har lest rapporter fra disse så ser du at los har blitt straffet med f.eks bøter hvis de har gjort noe uaktsomt


PM  Report 
verslevåg  Link to this Post Posted on: 03-03-12 02:16:18 Edit  Quote 


Senior Member

 
Posts: 5111
Location: Harstad
Joined: February 14th 2008 19:04
IP: Hidden
Blir spennende å se ka detta utvalget finner ut.
http://www.blv.no/nyheter/article5954258.ece

--------------------
You`ll newer walk alone


PM  Report 
vestnorge  Link to this Post Posted on: 03-03-12 09:47:08 Edit  Quote 


Senior Member

 
Posts: 522
Location:
Joined: December 7th 2005 15:56
IP: Hidden
Det overnevnte rejeringsoppnevnte utvalg bør komme frem til at farledsbevis bare unntaksvis utstedes til ikke norske navigatører. Og når farledsbevis utstedes skal det gis kun i farvann som er rene fjorder uten vansklige svinger og sjær. Slik at det er godt radar land å navigere etter.
Eksempelvis Sognefjorden, Hardangerfjorden, Oslofjorden til Moss, Horten, Holmestrand og Tofte.
Også Trondheimsfjorden til Skogn, Hommelvik, Folafoss, Orkanger og Trondheim.


APe regeringens prinsipp om likhet for individer bør også her fravikes. Det er uansvarlig, både sikkrehets og miljømessig å la utlenninger få navigere i de spesielle norske farvann på lik linje med norske navigatører.





Det er losoldermannen, kystverket, det offentlige som utsteder farledsbevis til en hver hedning som en eller annen reder vil ha til å seile båtene dems på kysten.

Har inntrykk av at det ikke er noe vansklig for utlendinger å skaffe seg dette farledsbevise for ønskede strekninger.
Det gis inntrykk av at det er adskillig mer komplisert for norske navigatører å få farledsbevis.

Sjønner ikke hvorfor kystverket er så bekjymret over alle dem som seiler uten los når kystverket selv har velsignet dem til å gjøre det med å gi dem farledsbevis.

Er den mest uansvarlige aktøren her kystverket selv ?????


Last edited by: vestnorge on 03-03-12 09:58:12

PM  Report 
skrelaks  Link to this Post Posted on: 04-03-12 08:14:09 Edit  Quote 


Senior Member

 
Posts: 435
Location:
Joined: April 14th 2009 01:04
IP: Hidden
Quote:
Originally posted by LEAR

Quote:
Originally posted by Arve

Ka med å la dei NOR registrert båtane som har norsk mannskap få seile uten los, og heller sørge for bedre dekning på utanlanske båtane 24/7 slik at dei får los som treng dette.

Norske offiserer er for det meste oppvokst på kysten og har sjøen som arbeidsplass og svert ofte også som rekreasjons område på fritida si og kann seilas på Norskekysten.
Når losen er ombord så er det kun som en rådgjivende person uten noe som helst ansvar.
Det er til sjuende å sist kapteinen som har ansvaret samme ka som skjer.

Har hatt sjøen som arbeidsplass i fra eg var 17 og er der fortsatt. Har farledsbevis og det eg treng.
Men ser det at norske styrmenn i dag skal få stadig vanskligare og vanskligare for å få farledsbevis.
Vi som kapteiner å kjenner våre styrmenn veit at dei aller fleste er ansvarsfulle og pliktoppfyllende sjøfolk som vi stoler på, og soleis godt sjikka til å føre båtane dei er på.

Kor mange ganger kjem ikkje losen ombor først etter at vi har komt inn på hamnene eller går fra borde før vi går ut av hamna på grunn av at det er for farlig "ubekvemt" for dei å komme ombord i rom sjø med meir sjøgang.
Det er kun en ting dei er der for å det er at vi skal signere papira og betale 10 000 for "losens tjeneste"

Vil også minne om at losen har vert ombor på mange av dei forulykka båtane dei siste åra.
Når dei er innblanda i uhell så luntar dei stille unda og kapteinen står att å må ta heile skulda.
Da er det klokest å holde en lav profil i media.

Men vi seilande må også sørge for at vi tar vår del av ansvaret for sikker seilas. :old


Er enig at hvis det er noen båter som kan få disp. så er det godt utstyrte NOR-båter med 3-4 navigatører ombord.
Men bortsett fra det så skriver du mye tøv. For det første så har de fleste nyutdannede styrmenn lite og ingen erfaring fra kystseilas når de kommer ombord på båter. Og de aller fleste navigatører i dag er såkalt kartmaskinseilere. Tar du kartmaskin fra de og gir dem ett papirkart så vet de knapt nok hvor de er.
Jeg er også sjøkaptein med farledsbevis for store deler av kysten. Farledsbeviset fikk jeg selv om det er mange plasser og leder jeg aldri har vært i. Norge alene har vel utstett nesten flere farledsbevis enn de andre Europeiske landene tilsammen. Så at ordningen med farledsbevis skjerpes inn er bare på sin plass.
Når det gjelder ulykker så er båter som seiler uten los overreprensentert. Det er ett faktum det er vanskelig å komme ifra. Det har også vært ulykker med los ombord, men hvis du har lest rapporter fra disse så ser du at los har blitt straffet med f.eks bøter hvis de har gjort noe uaktsomt


Du skriver ganske så mye tøv du og her ser jeg....
Er ganske så nyutdannet navigatør, men skal klare meg fint uten kartplotteren. Navigatører idag får praksisen sin ombord, så har mann en dårlig læremester blir resultatet deretter.
Ingen som kommer rett fra skolebenken kan kalles erfarne, selv ikke etter å ha fått utdtedt sertifikat kan mann kalles "erfarne".

Mann går igjenom en kadettid hvor mann skal LÆRE. Så om du har hatt kadetter ombord og dem fortsatt ikke klarer kartseilas etter endt kadettid, ja da er det fordi du ikke har lært dem bedre.

Ble litt O.T, men følte at det måtte rettes på....Begynner og bli lei av og høre "kartmaskin-navigatør"-ordet. Blir helt feil når Kapteiner og andre eldre navigatører kaller en yngre navigatør noe slikt, ihvertfall siden det er dem selv som har stått for opplæringen.


PM  Report 
Nordrott  Link to this Post Posted on: 05-03-12 16:13:37 Edit  Quote 


Senior Member

 
Posts: 1013
Location: Bodø
Joined: May 7th 2005 00:23
IP: Hidden
Hva pokker forventer man forresten at nye navigatører skal bli om man er nyutdannet navigatør og ens første arbeidsplass er en ECDIS-båt? Hva er det forresten med å overdramatisere papirkartsseilas til å være rocket science?
Nei, rull inn med nedlatenheten og ta heller inn over dere at det kan være mye en "kartmaskin-navigatør" kan bidra med som er langt mer relevant for dagens realitet hva angår seiling.

Losene frykter ulykker ja, men de graver jo sin egen grav. Det er av egen erfaring svært ofte slik at det er losplikt om det er bekvemt for losen, og dispensasjonene henger løst om ikke.


PM  Report 
Pusur  Link to this Post Posted on: 05-03-12 21:32:06 Edit  Quote 


Junior Member

 
Posts: 12
Location:
Joined: June 13th 2008 21:14
IP: Hidden
Quote:
Originally posted by Arve

Ka med å la dei NOR registrert båtane som har norsk mannskap få seile uten los, og heller sørge for bedre dekning på utanlanske båtane 24/7 slik at dei får los som treng dette.

Norske offiserer er for det meste oppvokst på kysten og har sjøen som arbeidsplass og svert ofte også som rekreasjons område på fritida si og kann seilas på Norskekysten.
Når losen er ombord så er det kun som en rådgjivende person uten noe som helst ansvar.
Det er til sjuende å sist kapteinen som har ansvaret samme ka som skjer.

Har hatt sjøen som arbeidsplass i fra eg var 17 og er der fortsatt. Har farledsbevis og det eg treng.
Men ser det at norske styrmenn i dag skal få stadig vanskligare og vanskligare for å få farledsbevis.
Vi som kapteiner å kjenner våre styrmenn veit at dei aller fleste er ansvarsfulle og pliktoppfyllende sjøfolk som vi stoler på, og soleis godt sjikka til å føre båtane dei er på.

Kor mange ganger kjem ikkje losen ombor først etter at vi har komt inn på hamnene eller går fra borde før vi går ut av hamna på grunn av at det er for farlig "ubekvemt" for dei å komme ombord i rom sjø med meir sjøgang.
Det er kun en ting dei er der for å det er at vi skal signere papira og betale 10 000 for "losens tjeneste"

Vil også minne om at losen har vert ombor på mange av dei forulykka båtane dei siste åra.
Når dei er innblanda i uhell så luntar dei stille unda og kapteinen står att å må ta heile skulda.
Da er det klokest å holde en lav profil i media.

Men vi seilande må også sørge for at vi tar vår del av ansvaret for sikker seilas. :old
:clap :clap :clap Er så hjertens enig


PM  Report 
Albion  Link to this Post Posted on: 05-03-12 21:39:04 Edit  Quote 


Senior Member

 
Posts: 362
Location:
Joined: May 19th 2008 09:53
IP: Hidden
Søkes: Nyutdannet navigatør i 25 års alderen med 30 års fartstid som navigatør.

--------------------
-----------------------
Seiler min egen sjø


PM  Report 
KriEik  Link to this Post Posted on: 05-03-12 23:59:19 Edit  Quote 


Senior Member

 
Posts: 378
Location: Herøy M&R
Joined: January 25th 2007 20:39
IP: Hidden
Losplikt i mesteparten av havområdet ved Svalbard

http://www.svalbardposten.no/nyheter/kan-ikke-seile-alene

Finnes det nok loser/farvannskjente til å dekke behovet??


PM  Report 
verslevåg  Link to this Post Posted on: 13-03-12 02:05:51 Edit  Quote 


Senior Member

 
Posts: 5111
Location: Harstad
Joined: February 14th 2008 19:04
IP: Hidden
Nu trur nu æ at detta her begynne å gå for langt, ser på aisen nu at Tellus som skal til Hammerfest tok los ved Lødingen, så gikk de til de var pasert Tjeldsundbrua og der var losbåten fra Lødingen og hentet losen så nu fortsetter Tellus videre uten los. Og detta er en tankbåt på 123m fullastet.

--------------------
You`ll newer walk alone


PM  Report 
kystvokteren  Link to this Post Posted on: 13-03-12 12:12:06 Edit  Quote 


Junior Member

 
Posts: 3
Location:
Joined: March 11th 2012 20:57
IP: Hidden
Quote:
Originally posted by skrelaks

Quote:
Originally posted by LEAR

Quote:
Originally posted by Arve

Ka med å la dei NOR registrert båtane som har norsk mannskap få seile uten los, og heller sørge for bedre dekning på utanlanske båtane 24/7 slik at dei får los som treng dette.

Norske offiserer er for det meste oppvokst på kysten og har sjøen som arbeidsplass og svert ofte også som rekreasjons område på fritida si og kann seilas på Norskekysten.
Når losen er ombord så er det kun som en rådgjivende person uten noe som helst ansvar.
Det er til sjuende å sist kapteinen som har ansvaret samme ka som skjer.

Har hatt sjøen som arbeidsplass i fra eg var 17 og er der fortsatt. Har farledsbevis og det eg treng.
Men ser det at norske styrmenn i dag skal få stadig vanskligare og vanskligare for å få farledsbevis.
Vi som kapteiner å kjenner våre styrmenn veit at dei aller fleste er ansvarsfulle og pliktoppfyllende sjøfolk som vi stoler på, og soleis godt sjikka til å føre båtane dei er på.

Kor mange ganger kjem ikkje losen ombor først etter at vi har komt inn på hamnene eller går fra borde før vi går ut av hamna på grunn av at det er for farlig "ubekvemt" for dei å komme ombord i rom sjø med meir sjøgang.
Det er kun en ting dei er der for å det er at vi skal signere papira og betale 10 000 for "losens tjeneste"

Vil også minne om at losen har vert ombor på mange av dei forulykka båtane dei siste åra.
Når dei er innblanda i uhell så luntar dei stille unda og kapteinen står att å må ta heile skulda.
Da er det klokest å holde en lav profil i media.

Men vi seilande må også sørge for at vi tar vår del av ansvaret for sikker seilas. :old


Er enig at hvis det er noen båter som kan få disp. så er det godt utstyrte NOR-båter med 3-4 navigatører ombord.
Men bortsett fra det så skriver du mye tøv. For det første så har de fleste nyutdannede styrmenn lite og ingen erfaring fra kystseilas når de kommer ombord på båter. Og de aller fleste navigatører i dag er såkalt kartmaskinseilere. Tar du kartmaskin fra de og gir dem ett papirkart så vet de knapt nok hvor de er.
Jeg er også sjøkaptein med farledsbevis for store deler av kysten. Farledsbeviset fikk jeg selv om det er mange plasser og leder jeg aldri har vært i. Norge alene har vel utstett nesten flere farledsbevis enn de andre Europeiske landene tilsammen. Så at ordningen med farledsbevis skjerpes inn er bare på sin plass.
Når det gjelder ulykker så er båter som seiler uten los overreprensentert. Det er ett faktum det er vanskelig å komme ifra. Det har også vært ulykker med los ombord, men hvis du har lest rapporter fra disse så ser du at los har blitt straffet med f.eks bøter hvis de har gjort noe uaktsomt


Du skriver ganske så mye tøv du og her ser jeg....
Er ganske så nyutdannet navigatør, men skal klare meg fint uten kartplotteren. Navigatører idag får praksisen sin ombord, så har mann en dårlig læremester blir resultatet deretter.
Ingen som kommer rett fra skolebenken kan kalles erfarne, selv ikke etter å ha fått utdtedt sertifikat kan mann kalles "erfarne".

Mann går igjenom en kadettid hvor mann skal LÆRE. Så om du har hatt kadetter ombord og dem fortsatt ikke klarer kartseilas etter endt kadettid, ja da er det fordi du ikke har lært dem bedre.

Ble litt O.T, men følte at det måtte rettes på....Begynner og bli lei av og høre "kartmaskin-navigatør"-ordet. Blir helt feil når Kapteiner og andre eldre navigatører kaller en yngre navigatør noe slikt, ihvertfall siden det er dem selv som har stått for opplæringen.


Må si meg enig med LEAR her. Er altfor mange som er avhengig av "rød streken" på kartmaskin for å komme seg fra A til B. Dette kan jeg si da jeg daglig følger med båter på AIS og de aller fleste båtene som seiler uten los driver rein kartmaskinseilas. Det ser man enkelt av track til båtene. De svinger midt i lyktesektorer og seiler eller fra nes til nes. Noe de ikke kunne gjort hvis de ikke hadde en kartmaskin å se på.
Ett godt eksempel på hvordan det kan gå er se på ulykken med Celina.


PM  Report 
supermannen  Link to this Post Posted on: 13-03-12 14:23:55 Edit  Quote 


Junior Member

 
Posts: 25
Location:
Joined: September 25th 2008 13:17
IP: Hidden
Problemet er jo i så fall ikke ECDIS'en i seg selv, men derimot feil bruk av ECDIS, og det er noe ganske annet. Dette handler kun om holdninger og opplæring.

Navigatøren skal i like stor grad benytte seg av f.eks radarmål og fyr, selv om man har en rød strek å seile etter. Gjør man dette, vil det være uproblematisk å ikke ha brukt papirkart noe særlig. Nå skal det jo sies at å seile etter papirkart ikke akkurat er så veldig komplisert det heller. Hører ofte folk som omtaler papirkart omtrent som om det skulle vært kvantefysikk.

Riktig bruk av ECDIS (forutsatt tilstrekkelig kunnskap/kompetanse) gir bedre sikkerhet enn papirkart.


PM  Report 
skrelaks  Link to this Post Posted on: 13-03-12 14:34:16 Edit  Quote 


Senior Member

 
Posts: 435
Location:
Joined: April 14th 2009 01:04
IP: Hidden
Quote:
Originally posted by kystvokteren

Quote:
Originally posted by skrelaks

Quote:
Originally posted by LEAR

Quote:
Originally posted by Arve

Ka med å la dei NOR registrert båtane som har norsk mannskap få seile uten los, og heller sørge for bedre dekning på utanlanske båtane 24/7 slik at dei får los som treng dette.

Norske offiserer er for det meste oppvokst på kysten og har sjøen som arbeidsplass og svert ofte også som rekreasjons område på fritida si og kann seilas på Norskekysten.
Når losen er ombord så er det kun som en rådgjivende person uten noe som helst ansvar.
Det er til sjuende å sist kapteinen som har ansvaret samme ka som skjer.

Har hatt sjøen som arbeidsplass i fra eg var 17 og er der fortsatt. Har farledsbevis og det eg treng.
Men ser det at norske styrmenn i dag skal få stadig vanskligare og vanskligare for å få farledsbevis.
Vi som kapteiner å kjenner våre styrmenn veit at dei aller fleste er ansvarsfulle og pliktoppfyllende sjøfolk som vi stoler på, og soleis godt sjikka til å føre båtane dei er på.

Kor mange ganger kjem ikkje losen ombor først etter at vi har komt inn på hamnene eller går fra borde før vi går ut av hamna på grunn av at det er for farlig "ubekvemt" for dei å komme ombord i rom sjø med meir sjøgang.
Det er kun en ting dei er der for å det er at vi skal signere papira og betale 10 000 for "losens tjeneste"

Vil også minne om at losen har vert ombor på mange av dei forulykka båtane dei siste åra.
Når dei er innblanda i uhell så luntar dei stille unda og kapteinen står att å må ta heile skulda.
Da er det klokest å holde en lav profil i media.

Men vi seilande må også sørge for at vi tar vår del av ansvaret for sikker seilas. :old


Er enig at hvis det er noen båter som kan få disp. så er det godt utstyrte NOR-båter med 3-4 navigatører ombord.
Men bortsett fra det så skriver du mye tøv. For det første så har de fleste nyutdannede styrmenn lite og ingen erfaring fra kystseilas når de kommer ombord på båter. Og de aller fleste navigatører i dag er såkalt kartmaskinseilere. Tar du kartmaskin fra de og gir dem ett papirkart så vet de knapt nok hvor de er.
Jeg er også sjøkaptein med farledsbevis for store deler av kysten. Farledsbeviset fikk jeg selv om det er mange plasser og leder jeg aldri har vært i. Norge alene har vel utstett nesten flere farledsbevis enn de andre Europeiske landene tilsammen. Så at ordningen med farledsbevis skjerpes inn er bare på sin plass.
Når det gjelder ulykker så er båter som seiler uten los overreprensentert. Det er ett faktum det er vanskelig å komme ifra. Det har også vært ulykker med los ombord, men hvis du har lest rapporter fra disse så ser du at los har blitt straffet med f.eks bøter hvis de har gjort noe uaktsomt


Du skriver ganske så mye tøv du og her ser jeg....
Er ganske så nyutdannet navigatør, men skal klare meg fint uten kartplotteren. Navigatører idag får praksisen sin ombord, så har mann en dårlig læremester blir resultatet deretter.
Ingen som kommer rett fra skolebenken kan kalles erfarne, selv ikke etter å ha fått utdtedt sertifikat kan mann kalles "erfarne".

Mann går igjenom en kadettid hvor mann skal LÆRE. Så om du har hatt kadetter ombord og dem fortsatt ikke klarer kartseilas etter endt kadettid, ja da er det fordi du ikke har lært dem bedre.

Ble litt O.T, men følte at det måtte rettes på....Begynner og bli lei av og høre "kartmaskin-navigatør"-ordet. Blir helt feil når Kapteiner og andre eldre navigatører kaller en yngre navigatør noe slikt, ihvertfall siden det er dem selv som har stått for opplæringen.


Må si meg enig med LEAR her. Er altfor mange som er avhengig av "rød streken" på kartmaskin for å komme seg fra A til B. Dette kan jeg si da jeg daglig følger med båter på AIS og de aller fleste båtene som seiler uten los driver rein kartmaskinseilas. Det ser man enkelt av track til båtene. De svinger midt i lyktesektorer og seiler eller fra nes til nes. Noe de ikke kunne gjort hvis de ikke hadde en kartmaskin å se på.
Ett godt eksempel på hvordan det kan gå er se på ulykken med Celina.


Godt gjort og kunne påstå slikt etter å ha fulgt med på AIS'en....
Mann bruker da selvfølgelig kartmaskinen da den er et nyttig hjelpemiddel, og tro det eller ei... Den er kommet for og bli, og om ikke lenge vil ECDIS bli lovpålagt.
Det som det er snakk om er at om kartmaskinen skulle streike, så er det ingen problem og ta skipet til havn ved hjelp av papirkart.

Og dra fram ulykken med Celina er bare tåpelig av deg, alle kan gjøre feil. Både med og uten kartmaksinen, mann er fortsatt bare mennesker. Hvordan kan du med 100% sikkerhet fastslå at dette var kartmaskinen's feil? Hva med radaren? Navigatøren?
Hvordan kan du i det hele og det store vite om Vakthavende på Celina ikke var en navigatør av gammel skolen??

Om mann svinger midt i lyssektoren kan det jo tyde på at det er den tryggeste kursen. Både mtp møtende trafikk og hinder som ligger lengre fram i leia.

Men som sagt tidligere, mann blir ikke bedre enn sin læremester. Om LEAR ikke bruker annet en kartmaskinen selv, hvordan kan han da kreve at hans kadetter skal lære noe annet?

Nei kartmaskinen er et ekstremt nyttig hjelpemiddel, om mann bare kan bruke den.
Det virker nesten som om kartmaskinen er like bannlyst hos gammelskolen som radaren var i sin tid... Tror det er på tide mann får litt friskt blod inn i systemet igjen.



PM  Report 
Tor Erlend  Link to this Post Posted on: 13-03-12 14:37:01 Edit  Quote 


Senior Member

 
Posts: 765
Location: Sandeid/Haugesund
Joined: December 12th 2006 00:08
IP: Hidden
Quote:
Originally posted by kystvokteren
Må si meg enig med LEAR her. Er altfor mange som er avhengig av "rød streken" på kartmaskin for å komme seg fra A til B. Dette kan jeg si da jeg daglig følger med båter på AIS og de aller fleste båtene som seiler uten los driver rein kartmaskinseilas. Det ser man enkelt av track til båtene. De svinger midt i lyktesektorer og seiler eller fra nes til nes. Noe de ikke kunne gjort hvis de ikke hadde en kartmaskin å se på.
Ett godt eksempel på hvordan det kan gå er se på ulykken med Celina.


Vet ikke om du følger med på AIS Hjemme eller på Kartmaskinen din ombord. Men å komme med påstander på andres seilaser utifra slik du ser det på AIS blir feil.
Det er slett ikke sjeldent at disse viser feil, dessuten oppdateres ikke hver meter disse båtene seiler hos deg. Du får en ganske røff gjengivelse av seilt rute.
Jeg har vært med på å observert båter som ligger 100 meter bak sin AIS posisjon pga teknisk feil.

Er selv bare en 1. Styrmann, men der jeg jobber blir jeg fulgt godt opp av både skipper og overstyrmann ved kystseilaser. Lærer mye av å bli veiledet av navigatører som kjenner farvannet godt og som lar meg slippe til. Kystseilas er tross alt den beste delen av jobben :) Kartmaskinen er et godt hjelpemiddel ilag med radar, dette har kommet for å bli.

Ellers er jeg enig med Surpermann over her ...



PM  Report 
skrelaks  Link to this Post Posted on: 13-03-12 15:17:04 Edit  Quote 


Senior Member

 
Posts: 435
Location:
Joined: April 14th 2009 01:04
IP: Hidden
Quote:
Originally posted by supermannen

Problemet er jo i så fall ikke ECDIS'en i seg selv, men derimot feil bruk av ECDIS, og det er noe ganske annet. Dette handler kun om holdninger og opplæring.

Navigatøren skal i like stor grad benytte seg av f.eks radarmål og fyr, selv om man har en rød strek å seile etter. Gjør man dette, vil det være uproblematisk å ikke ha brukt papirkart noe særlig. Nå skal det jo sies at å seile etter papirkart ikke akkurat er så veldig komplisert det heller. Hører ofte folk som omtaler papirkart omtrent som om det skulle vært kvantefysikk.

Riktig bruk av ECDIS (forutsatt tilstrekkelig kunnskap/kompetanse) gir bedre sikkerhet enn papirkart.


En smule bedre ordlagt enn meg, men kjernen er den samme :-)
:clap


PM  Report 
kystvokteren  Link to this Post Posted on: 13-03-12 15:49:01 Edit  Quote 


Junior Member

 
Posts: 3
Location:
Joined: March 11th 2012 20:57
IP: Hidden
Quote:
Originally posted by skrelaks

Quote:
Originally posted by kystvokteren

Quote:
Originally posted by skrelaks

Quote:
Originally posted by LEAR

Quote:
Originally posted by Arve

Ka med å la dei NOR registrert båtane som har norsk mannskap få seile uten los, og heller sørge for bedre dekning på utanlanske båtane 24/7 slik at dei får los som treng dette.

Norske offiserer er for det meste oppvokst på kysten og har sjøen som arbeidsplass og svert ofte også som rekreasjons område på fritida si og kann seilas på Norskekysten.
Når losen er ombord så er det kun som en rådgjivende person uten noe som helst ansvar.
Det er til sjuende å sist kapteinen som har ansvaret samme ka som skjer.

Har hatt sjøen som arbeidsplass i fra eg var 17 og er der fortsatt. Har farledsbevis og det eg treng.
Men ser det at norske styrmenn i dag skal få stadig vanskligare og vanskligare for å få farledsbevis.
Vi som kapteiner å kjenner våre styrmenn veit at dei aller fleste er ansvarsfulle og pliktoppfyllende sjøfolk som vi stoler på, og soleis godt sjikka til å føre båtane dei er på.

Kor mange ganger kjem ikkje losen ombor først etter at vi har komt inn på hamnene eller går fra borde før vi går ut av hamna på grunn av at det er for farlig "ubekvemt" for dei å komme ombord i rom sjø med meir sjøgang.
Det er kun en ting dei er der for å det er at vi skal signere papira og betale 10 000 for "losens tjeneste"

Vil også minne om at losen har vert ombor på mange av dei forulykka båtane dei siste åra.
Når dei er innblanda i uhell så luntar dei stille unda og kapteinen står att å må ta heile skulda.
Da er det klokest å holde en lav profil i media.

Men vi seilande må også sørge for at vi tar vår del av ansvaret for sikker seilas. :old


Er enig at hvis det er noen båter som kan få disp. så er det godt utstyrte NOR-båter med 3-4 navigatører ombord.
Men bortsett fra det så skriver du mye tøv. For det første så har de fleste nyutdannede styrmenn lite og ingen erfaring fra kystseilas når de kommer ombord på båter. Og de aller fleste navigatører i dag er såkalt kartmaskinseilere. Tar du kartmaskin fra de og gir dem ett papirkart så vet de knapt nok hvor de er.
Jeg er også sjøkaptein med farledsbevis for store deler av kysten. Farledsbeviset fikk jeg selv om det er mange plasser og leder jeg aldri har vært i. Norge alene har vel utstett nesten flere farledsbevis enn de andre Europeiske landene tilsammen. Så at ordningen med farledsbevis skjerpes inn er bare på sin plass.
Når det gjelder ulykker så er båter som seiler uten los overreprensentert. Det er ett faktum det er vanskelig å komme ifra. Det har også vært ulykker med los ombord, men hvis du har lest rapporter fra disse så ser du at los har blitt straffet med f.eks bøter hvis de har gjort noe uaktsomt


Du skriver ganske så mye tøv du og her ser jeg....
Er ganske så nyutdannet navigatør, men skal klare meg fint uten kartplotteren. Navigatører idag får praksisen sin ombord, så har mann en dårlig læremester blir resultatet deretter.
Ingen som kommer rett fra skolebenken kan kalles erfarne, selv ikke etter å ha fått utdtedt sertifikat kan mann kalles "erfarne".

Mann går igjenom en kadettid hvor mann skal LÆRE. Så om du har hatt kadetter ombord og dem fortsatt ikke klarer kartseilas etter endt kadettid, ja da er det fordi du ikke har lært dem bedre.

Ble litt O.T, men følte at det måtte rettes på....Begynner og bli lei av og høre "kartmaskin-navigatør"-ordet. Blir helt feil når Kapteiner og andre eldre navigatører kaller en yngre navigatør noe slikt, ihvertfall siden det er dem selv som har stått for opplæringen.


Må si meg enig med LEAR her. Er altfor mange som er avhengig av "rød streken" på kartmaskin for å komme seg fra A til B. Dette kan jeg si da jeg daglig følger med båter på AIS og de aller fleste båtene som seiler uten los driver rein kartmaskinseilas. Det ser man enkelt av track til båtene. De svinger midt i lyktesektorer og seiler eller fra nes til nes. Noe de ikke kunne gjort hvis de ikke hadde en kartmaskin å se på.
Ett godt eksempel på hvordan det kan gå er se på ulykken med Celina.


Godt gjort og kunne påstå slikt etter å ha fulgt med på AIS'en....
Mann bruker da selvfølgelig kartmaskinen da den er et nyttig hjelpemiddel, og tro det eller ei... Den er kommet for og bli, og om ikke lenge vil ECDIS bli lovpålagt.
Det som det er snakk om er at om kartmaskinen skulle streike, så er det ingen problem og ta skipet til havn ved hjelp av papirkart.

Og dra fram ulykken med Celina er bare tåpelig av deg, alle kan gjøre feil. Både med og uten kartmaksinen, mann er fortsatt bare mennesker. Hvordan kan du med 100% sikkerhet fastslå at dette var kartmaskinen's feil? Hva med radaren? Navigatøren?
Hvordan kan du i det hele og det store vite om Vakthavende på Celina ikke var en navigatør av gammel skolen??

Om mann svinger midt i lyssektoren kan det jo tyde på at det er den tryggeste kursen. Både mtp møtende trafikk og hinder som ligger lengre fram i leia.

Men som sagt tidligere, mann blir ikke bedre enn sin læremester. Om LEAR ikke bruker annet en kartmaskinen selv, hvordan kan han da kreve at hans kadetter skal lære noe annet?

Nei kartmaskinen er et ekstremt nyttig hjelpemiddel, om mann bare kan bruke den.
Det virker nesten som om kartmaskinen er like bannlyst hos gammelskolen som radaren var i sin tid... Tror det er på tide mann får litt friskt blod inn i systemet igjen.



Håper ikke du er like dårlig å seile som du tydeligvis er til å lese. For da må du være direkte farlig på leia. Jeg har aldri skrevet at ulykken med Celina var kartmaskinens feil. Feilen ligger vel mest sansynlig hos navigatøren som kjører båten på land med full fart (15-16kn). Kan jo også være en teknisk svikt.
Når jeg beskriver båter som svinger midt i lyktesektorer så er jo ikke det noe galt i seg sjøl. Poenget mitt er hvordan vet navigatøren at han/hun er midt i sektoren hvis dem ikke ser det på kartmaskin.


PM  Report 
skrelaks  Link to this Post Posted on: 13-03-12 17:21:23 Edit  Quote 


Senior Member

 
Posts: 435
Location:
Joined: April 14th 2009 01:04
IP: Hidden
Du skriver da tydelig "et godt eksempel på hvordan det kan gå".
Et eksempel på hva? Du skriver om skip som følger ruten dem har lagt opp på nettopp kartmaskinen, da er det da naturlig og anta at det var det du refererte til da du la fram "eksempelet" ditt.

Men om jeg har missforstått då beklager jeg det...

Poenget er uansett at kartmaskinen er et hjelpemiddel som skal brukes i tråd med de andre hjelpemidler du har på bro. Som supermann allerede har skrevet, så er det tryggere og bruke en kartmaskin enn papirkart... Så fremst at du vet hvor begrensningene ligger.

Det jeg sliter med og forstå, er hva er det som skal være så vanskelig med papirkart seilas? Den dagen jeg trenger det skal jeg uten problemer klare og gjennomføre det. Men fram til da så bruker jeg kartmaskinen... Akkurat som alle andre navigatører gjør idag. Papirkartet ligger framme det også, av lovpålagte grunner. Nå får vi ECDIS om bord og da er papirkartene historie...





PM  Report 
Pages: [ 1 ]
Next Oldest - Next Newest
 
 Start a New Poll Start a New Post with Multiple Attachment

Powered by Open Bulletin Board v2.0.5 Nordlys
© 2000 - 2014 The OpenBB Group