Anbud ferjesamband Tysfjorden

Fannefjord skal få installert baugvisir før hun settes inn, da er det vel ikke lenger noe behov for den høye fallporten.
Hvilke typer baugvisir blir dette blir det sånne store som eks norangsfjord har eller sånne som bastø 4-6 og electric har?
 
Angåande Fannefjord, i anbudspapirene står det alle ferjer i pakken skal ha samme lengde på fallporten. Kva blir løysningen for Fannefjord? Eller er det nok at dei andre bruker forlenget rekkverk på fallporten?

Er nok Fannefjord som får senket sin fallport, blir nok dyrere for Fjord1 å endre ferjekaiene og må vel da også bekoste tilpassing av Bognes-Lødingen ferjene, siden alle ferjene skal fungere på Bognes.

1619196674000.png
 
Glutra vart forlenga ca. 25 m for 10 år sidan før oppstart på trafikk over Trondheimsfjorden. Framdriftsmaskineriet var ikkje oppgradert, og så vidt eg hugsar var det dei vanlege klagene der det er for svak motorkraft, som vanskar med å halde ruter, høgt drivstofforbruk pga pådraget osv. Er det kurant å få oppgradert motorstyrke no ved ombygging til el-drift, eller har det ikkje så mykje med kvarandre å gjere, som der ein må ha sterkare el.motor, ny thuster/ propell etc???
 
Er det kurant å få oppgradert motorstyrke no ved ombygging til el-drift, eller har det ikkje så mykje med kvarandre å gjere, som der ein må ha sterkare el.motor, ny thuster/ propell etc???
Ut fra beskrivelsen av maskineriet er det thrusterene som er begrensningen, så de må antagelig byttes hvis det skal bli mer fart. Eventuelt montere to til. Jeg mener prinsipielt at større ferger bør ha to thrustere i hver ende. Med bare en i hver ende er de helt hjelpeløse hvis en av dem stanser.
Wikipedia said:
Maskineri
Maskineriet består av fire Mitsubishi GS12R-PTK LNG motorer (disse er LPG drevet),[1][2] hver med 675 kW som i sammenlagt tilsvarer 2 700 kW.[1] Fremdriften besørges av to Schottel Twin Propeller av typen STP 1010,[1][2][7] hver med 1 000 kW,[7] som i sammenlagt tilsvarer 2 000 kW. Toppfarten hennes er på 12,7 knop,[6] som tilsvarer 23,5 km/t.[8]
 
Last edited:

Havyard Leirvik AS wins modification contract

The shipyard in Leirvik in Sogn has won a contract with Fjord1 for modification of the car ferry MF Lote. The ferry will operate the route Skarberget–Bognes over the Tysfjord in Nordland county, and zero-emission ferries was one of the conditions for awarding the contract for this route.

This is an important contract for Havyard Leirvik and represents the first major modification contract as the yard nears completion of a large-scale newbuild programme.

Havyard Leirvik AS is nearing completion of a large-scale newbuild programme and is now shifting its focus towards the modification and repair market. The yard has recently been working on building and delivering a large series of ferries, wellboats and SOV vessels (support vessels servicing offshore wind turbines). The two last vessels in the newbuild series are scheduled for delivery in late September and early November, respectively. This is the culmination of many years of building new vessels for national and international customers. As a result of a number of highly demanding projects, it was decided that the company would primarily focus on modification and repair projects for a period. According to CEO Karsten Sævik, they are therefore thrilled to have won this contract now as a direct continuation of the ongoing newbuild programme.

Major modification
MF Lote will undergo major modification involving conversion from diesel engines to battery-run propulsion. Norwegian Electrical System AS (Hav Group) will deliver the system, and the project is due to start in November 2021. The vessel currently has four propulsion thrusters run by four diesel engines. They will now be replaced by electric engines powered by a large battery system. The same technology is used in several other ferries that are currently in operation, according to Svein Olav Senneset, Acting Manager in new construction at Fjord1.

'We chose Havyard Leirvik AS for the job because we strongly believe that the yard has the necessary know-how to carry out the modification. The yard has previously conducted similar projects and we are therefore confident that they will do a good job.' Senneset also says that the interior of the ferry will be modified to meet the most up-to-date universal design requirements.

Kilde: Havyard
 
MF Lote er en av få ferger som har to thrustere i hver ende, og den er kjent for en utrolig bra regularitet. Så vi får håpe de beholder det thrusteroppsettet, og gjerne utruster flere ferger slik. Selv om vegvesenet har slappe krav:

– Dagens ferje Årdal er godt innanfor krava, det er berre det at Lote er ei mykje betre ferje. Dette er ei vurdering Fjord1 har gjort, vi er i løpande dialog og får ta det derfrå, svarar Trygve Haram - rådgjevar i ferje og forvaltningsseksjonen i Statens vegvesen.

 
Er det sånn å forstå at oppsettet blir følgende:
MF Gultra : Bognes - Skarberget (E6)
MF Lote : Bognes - Skarberget (E6)
MF Fannefjord : Drag - Kjøpsvik
 
Dette er vel to samband som ikke akkurat er blitt bortskjemte med nybygg opp igjennom årene.
I følge fjordfähren så ble Hamarøy satt inn som ny i mellom Skarberget og Bognes, men det står også at ho gikk til og med 2008 i det sambandet, men det stemmer vel ikke?
Drag - Kjøpsvik har vel aldri fått nybygg - Røsund (dagens Lofotferje I) ble satt inn som ny i 1970 med da var sambandet Kjøpsvik - Skarberget - Drag
 
Dette er vel to samband som ikke akkurat er blitt bortskjemte med nybygg opp igjennom årene.
I følge fjordfähren så ble Hamarøy satt inn som ny i mellom Skarberget og Bognes, men det står også at ho gikk til og med 2008 i det sambandet, men det stemmer vel ikke?
Drag - Kjøpsvik har vel aldri fått nybygg - Røsund (dagens Lofotferje I) ble satt inn som ny i 1970 med da var sambandet Kjøpsvik - Skarberget - Drag
Nei, disse sambandene er ikke bortskjemte med ny-båter akkurat.
Men, mener så du sier, at Hamarøy gikk som ny en periode på E6, men hadde flere samband som sommer rute gjennom tidene.
Husker ikke i farta hvilke fartøy så har gått på E6, men Røsund, Hamarøy og Virak har vel vært gjengangere, før Melshorn kom i 2008?
Drag-kjøpsvik, har vel for det meste hatt Virak og gamle Røsund (med innhopp av Hamarøy) før Vardehorn kom etter husken dømme.

Minnes og at Bognes-Lødingen har vært trafikkert av søstrene Tysfjord og Hamarøy, samt Stetind/Skutvik før Barøy/Lødingen kom?

Skal kjøre faktasjekk på utspillene, legger til som edit etterhvert :)
 
Men både Melshorn og Vardehorn har jo vore to svære pålitelige ferjer, og heller ikkje elde enn 9 år når dem kom til Nordland.
 
Siden vi først er litt off-topic her...
Noen som har en formening/ide/hørtnoe om hva som skjer videre med Melshorn/Vardehorn?
 
Siden vi først er litt off-topic her...
Noen som har en formening/ide/hørtnoe om hva som skjer videre med Melshorn/Vardehorn?
Torghattenkonsernet kommer nok til å gi god tilbud på nye anbud i den størrelsesorden, med Melshorn, Vardehorn, Selbjørnsfjord (og Fosen).
 
Torghattenkonsernet kommer nok til å gi god tilbud på nye anbud i den størrelsesorden, med Melshorn, Vardehorn, Selbjørnsfjord (og Fosen).
Ja, vil tro det, spørsmålet er bare om når, har inntrykk at mange av sambandene i den størrelsesorden er av nyere dato (altså 1-2 gamle) og med 10+ års kontrakt.
Men, de kan jo alltids legge inn anbud billig med overdimensjonert ferge hos NFK ! (Flire emoji)
 
Ja, vil tro det, spørsmålet er bare om når, har inntrykk at mange av sambandene i den størrelsesorden er av nyere dato (altså 1-2 gamle) og med 10+ års kontrakt.
Men, de kan jo alltids legge inn anbud billig med overdimensjonert ferge hos NFK ! (Flire emoji)
Einaste aktuelle må vel vere Lavik - Oppedal, der nytt anbod startar i desember 2024. Her er vel Torghatten-konsernet, i tillegg til Norled med dagens ferjer, einaste aktør som har materiell. Både Fjord1 og Boreal må vel bygge nytt/kjøpe frå andre.
 
Back
Top