Ferje/Hurtigbåt anbud Nordland 2021/2022

Jektvik-Kilboghamn hvem vant anbudet.. ? Anbud ekstraferge Sund-Horsdal-Søranøy, det er vel for tidlig med en avgjørelse der.
 
Rosendal er nevnt som ekstraferge Bodø-Sund f.o.m 2022, må jo finnes større fartøy som kan settes inn å ta den enorme trailertrafikken..
 
Beklager, er meg som roter fælt nå, selvfølgelig er det Sund-Sør-Arnøy som hun er nevnt på
Skjønner! Fortgjort!
Men, hørte for noen år siden (4-5-6år siden..) at NFK skulle ha ei skikkelig overhaling av fergesambandene.. vet Tomma var nevnt som hovedhavn for nordre Helgeland (Rødøyene, Lurøy osv), var også snakk om ny rute Bodø-Sund/Arnøy.. sist nevnte hadde jo vært fin å bruke dagens Vestfjordferger på...
Hadde en gang i tiden endel info om det der !
Leste ein plass, at Marstein skal være aktuellt som reserve og B-ferje.
Hadde vel egentlig vært bedre egnet som hovedferge med Rødøy som reserve/B-ferge... men absolutt inne på noe!
 
Skjønner! Fortgjort!
Men, hørte for noen år siden (4-5-6år siden..) at NFK skulle ha ei skikkelig overhaling av fergesambandene.. vet Tomma var nevnt som hovedhavn for nordre Helgeland (Rødøyene, Lurøy osv), var også snakk om ny rute Bodø-Sund/Arnøy.. sist nevnte hadde jo vært fin å bruke dagens Vestfjordferger på...
Hadde en gang i tiden endel info om det der !

Hadde vel egentlig vært bedre egnet som hovedferge med Rødøy som reserve/B-ferge... men absolutt inne på noe!
Tror NFK har lært at det ikke holder med 2 små ferjer, er også snakk om at Lysingen kommer på samme samband og Marstein blir reservebåt
 
Hornstind går der om sommern,
"Sambandet Igerøy (Vega) – Tjøtta er en del av fylkesvei 839. Sambandets lengde er 12 nautiske mil og overfartstiden er ca. 1 time. Strekningen betjenes av MF Hornstind, som også betjener strekningen Igerøy (Vega) – Horn.

På sommeren er det flere anløp og MF Torgtind som betjener strekningen. "
 
Hornstind går der om sommern,
"Torgtind" gikk Igerøy - Tjøtta i sommer, før ho var det "Ramtind" som gikk fast i sommermånedene da "Torgtind" var hovedfartøy på Horn - Ylvingen - Igerøy. "Hornstind" har vel vært mer eller mindre fast på sambandet siden ho var ferdig på Tjøtta -Forvik.
 
"Torgtind" gikk Igerøy - Tjøtta i sommer, før ho var det "Ramtind" som gikk fast i sommermånedene da "Torgtind" var hovedfartøy på Horn - Ylvingen - Igerøy. "Hornstind" har vel vært mer eller mindre fast på sambandet siden ho var ferdig på Tjøtta -Forvik.
Ok.
 
Bra trafikkøkning på ruten mellom Søvik og Herøy, hele 28 % ifrå 2018 til 2021. Begge ruter til Herøy og Dønna har tilsammen nesten like mange pbe i året som Bognes-Skarberget.

Men meir interessant er ein annen avsnitt:
...Larsen sier at hun har hentet tallene ut i forbindelse med at det til sommeren skal igangsettes en ny anbudsrunde på ferjer i fylket, som skal tre i kraft ved årsskiftet 2023....
Har NF fortsatt ikkje lært av korte tilbudsfrister, eller prøver dem å komme unna kravet om null utslipp?
 
Bra trafikkøkning på ruten mellom Søvik og Herøy, hele 28 % ifrå 2018 til 2021. Begge ruter til Herøy og Dønna har tilsammen nesten like mange pbe i året som Bognes-Skarberget.

Men meir interessant er ein annen avsnitt:

Har NF fortsatt ikkje lært av korte tilbudsfrister, eller prøver dem å komme unna kravet om null utslipp?
NFK har selv sagt at med mindre det bevilges nok penger til å innføre el/hybriddrift på hele Helgeland, så blir ikke det å skje med det første.
 
Man kan jo spørre sef om Nordland Fylkeskommune har tapt noe på dette?
Kansje næringliv og lokalbefolkning har tapt mer på tøvet skapt av Fylkeskommunen selv i stor grad.
Det kan jo hende at disse bøtene skulle vært tilbakeført til de som virkelig har hatt tap her
 
Back
Top