Ferjeanbud Troms 2021/2023/2025

Noen som vet om anbudet for Hansnes-Karlsøy-Vannøy og Storstein-Nikkeby-Lauksundskaret er avgjort?

Ser Troms Fylkestrafikk nå melder at "Stetind" skal ta over for "Malangen" siden sistnevnte skal ombygges til hybrid, men stusser på dette siden kravet for nevnte samband er Tier II og bygd etter 1992....
Kan "Malangen" være aktuell for Stornes-Bjørnerå eller Melbu-Fiskebøl siden det på disse sambandene kreves ferje nyere enn år 2000?

For øvrig har iharstad.no meldt at det blir "Lyngen" på Stangnes-Sørrollnes
MF Lyngen skal inn på Stornes - Bjørnerå, MF Selbjørnsfjord inn på Sørrollnes - Stangnes sånn så det ser ut nå..men ingenting er bestemt ennå
 
Boreal Sjø AS har onsdag sluppet hvilke ferger de skal sette på strekningene i Nord-Troms jfr den nye fergekontrakten som løper fra 1. mai 2023 til 30. april 2026.

På sambandet Hansnes–Vannøy–Karlsøy skal MF Vannes (byggeår 2016) settes inn.

Sambandet Storstein–Lauksundskaret skal betjenes av MF Tenna (byggeår 2013)

Reservefartøy: MF Sigrid (byggeår 1992)

Fergene har kapasitet på 50 (Storstein-Lauksundskaret) og 60 (Hansnes-Vannøy) personbilenheter.


Lurer på hvordan man har tryllet frem 10 ekstra bilplasser på Vannes?
 
Når det gjelder ferjesambandene Belvik-Vengsøy, Mikkelvik-Bromnes og Rotsund-Havnnes-Uløybukt så har fylke intensjon om å forlenge dagens kontrakt frem til 31.10.2025.
doffin
 
Boreal Sjø AS har onsdag sluppet hvilke ferger de skal sette på strekningene i Nord-Troms jfr den nye fergekontrakten som løper fra 1. mai 2023 til 30. april 2026.

På sambandet Hansnes–Vannøy–Karlsøy skal MF Vannes (byggeår 2016) settes inn.

Sambandet Storstein–Lauksundskaret skal betjenes av MF Tenna (byggeår 2013)

Reservefartøy: MF Sigrid (byggeår 1992)

Fergene har kapasitet på 50 (Storstein-Lauksundskaret) og 60 (Hansnes-Vannøy) personbilenheter.


Lurer på hvordan man har tryllet frem 10 ekstra bilplasser på Vannes?


De gjør som Fjord1 gjorde i Hordaland.. Malte en ekstra fil på Lærdal og Årdal.. Det varte et par uker før det var tilbake til normalen..
 
De gjør som Fjord1 gjorde i Hordaland.. Malte en ekstra fil på Lærdal og Årdal.. Det varte et par uker før det var tilbake til normalen..
Skal fjerne litt av casingen pluss ei trapp for å øke bredden på bildekket. Blir spennende å se om det funker i praksis..
 
Hovedanbudet for Revsnes - Flesnes, Sørrollnes - Stangnes og Stornes - Bjørnerå er utlyst. doffin
1.2.2025 - 31.1.2035 + opsjon på 3 år.
Tilbudsfrist 20.09.2022

Fartøyskrav:
Revsnes - Flesnes 75PBE, 6VTE, 249 pax
Sørrollnes - Stangnes 75PBE, 6VTE, 249 pax
Stornes - Bjørnerå 50PBE, 4VTE, 149 pax
Reservefartøy 60PBE, 4VTE, 149 pax
Hovedfartøyene, samt reservefartøy skal være kjølstrekt etter 1.1.2000.

Miljøkrav: Stornes -Bjørnerå og Revsnes -Flesnes, minimum 90 % hybridiseringsgrad.
Stangnes -Sørrollnes, bonus for utslipp under 1000 tonn CO2 per år og malus for hybridiseringsgrad på mindre enn 50 %.
Restaurasjon: minimum selvbetjeningsløsnining + opsjon på restaurasjon på Revsnes - Flesnes og Sørrollnes - Stangnes.
Er det noen som vet hvilket selskap som vant det anbudet?
Screenshot_20230131_160516_Samsung Notes.jpg
 
Hovedanbudet for Revsnes - Flesnes, Sørrollnes - Stangnes og Stornes - Bjørnerå er utlyst. doffin
1.2.2025 - 31.1.2035 + opsjon på 3 år.
Tilbudsfrist 20.09.2022

Fartøyskrav:
Revsnes - Flesnes 75PBE, 6VTE, 249 pax
Sørrollnes - Stangnes 75PBE, 6VTE, 249 pax
Stornes - Bjørnerå 50PBE, 4VTE, 149 pax
Reservefartøy 60PBE, 4VTE, 149 pax
Hovedfartøyene, samt reservefartøy skal være kjølstrekt etter 1.1.2000.

Miljøkrav: Stornes -Bjørnerå og Revsnes -Flesnes, minimum 90 % hybridiseringsgrad.
Stangnes -Sørrollnes, bonus for utslipp under 1000 tonn CO2 per år og malus for hybridiseringsgrad på mindre enn 50 %.
Restaurasjon: minimum selvbetjeningsløsnining + opsjon på restaurasjon på Revsnes - Flesnes og Sørrollnes - Stangnes.
Gikk til Torghatten Nord.

Ved endelig tilbudsfrist ble det mottatt fire tilbud fra tre tilbydere:
Tilbud 1 – Torghatten Nord AS sitt tilbud nr 1
Tilbud 2 – Torghatten Nord AS sitt tilbud nr 2
Tilbud 3 – Norled AS
Tilbud 4 – Fjord1 AS

Kontrakten tildeles til den tilbyder som tilbyr den laveste pris. For sambandet Stangnes – Sørrollnes velges rutetabell 1B1. Opsjon for kioskdrift på sambandene Revsnes – Flesnes og Stangnes – Sørrollnes benyttes. I evaluering av prisen er det hensyntatt beredskap, prisen iht tabell 1B1 på Stangnes- Sørrollnes og opsjon kioskdrift, der følgende priser er evaluert:
Tilbud 1 1.471.715.666,-
Tilbud 2 1.389.971.714,-
Tilbud 3 1.679.545.635,-
Tilbud 4 1.758.727.407,-

Tilbud 2 fra Torghatten Nord har den laveste prisen og tildeles kontrakten på ferge Sør-Troms.
 
Da blir det vel enten nye ferger eller ombygging av eksisterende ferger.

Blir spennande å sjå korleis Torghatten Nord løyser dette. Dei tre som opererer rutene no er alle innafor alderskravet og kan byggast om. To av dei er rett nok overdimensjonerte for sine samband. Men allereie på noverande tidspunkt er vel selskapet i beit for reserve som oppfyller alderskravet? Det vil jo bli enda meir utfordrande om dagens ferjer må takast ut av rute for ombygging. Skal vi tippe på minst eit nybygg?
 
Blir spennande å sjå korleis Torghatten Nord løyser dette. Dei tre som opererer rutene no er alle innafor alderskravet og kan byggast om. To av dei er rett nok overdimensjonerte for sine samband. Men allereie på noverande tidspunkt er vel selskapet i beit for reserve som oppfyller alderskravet? Det vil jo bli enda meir utfordrande om dagens ferjer må takast ut av rute for ombygging. Skal vi tippe på minst eit nybygg?
Hvem er ferje 3 ?
 
  • For sambandet Stornes – Bjørnerå skal det bygges et nytt helelektrisk fartøy, mens
    hybridferjen som i dag betjener sambandet Revsnes – Flesnes skal bygges om til å drifte
    på kun elektrisitet.
  • Sambandet Stangnes – Sørrollnes skal betjenes av en moderne dieselferje som har god
    standard i forhold til dagens tilbud. Her blir det kafeteria og salong på båtdekk, mens det både i tidligere kontrakt og i nåløpende korttidskontrakt kun er tilbud om salong på bildekk.

Pressemelding fra Torghatten Nord AS: https://www.torghatten-nord.no/viewfile.aspx?id=eb60c7c8-687a-4d91-b28f-3d94352b79aa&type=2
 
Selbjørnsfjord ombygges til dieseldrift?
Nybygg på Stornes-Bjørnerå kan fort bety Lyngen på Stangnes-Sørrollnes. Den stemmer forøvrig med både størrelse og beskrivelse. Selbjørnsfjord kan vanskelig få salong på båtdekk…

Men hvilken 60PBE reserve nyere enn 2000 kan tenkes? Hornstind kanskje?
 
Last edited:
Nybygg på Stornes-Bjørnerå kan fort bety Lyngen på Stangnes-Sørrollnes. Den stemmer forøvrig med både størrelse og beskrivelse. Selbjørnsfjord kan vanskelig få salong på båtdekk…

Men hvilken 60PBE reserve nyere enn 2000 kan tenkes? Hornstind kanskje?
Hornstind er vel opptatt på Holm - Vennesund. Lyngen kan ikke betraktes som ei moderne ferge lenger, den er 23 år gammel når anbudet starter. Usikker om den står kravet om høy baugport/skansekledning.
 
Last edited:
Back
Top