Ferge og Fergesamband

"Tenna" med ETD Sandnessjøen kl 20:00 i dag, skal nordover til Hammerfest. Da sendes vel "Alsten" i retur regner jeg med.
Begge trengs vel? Fra 1.5 har Boreal 6 samband i Finnmark, og bør vel da ha 2 liggende i fylket?
En rask opptelling viser at Boreal har 30 ferger (utenom de i Oslo), og 21 i rute. Kan spre de 9 siste litt da.. (8 om Rana er ute av bildet)
Men så er vel problemet at tilgjengelige ferger er for stor? Møysalen og Preikestolen kan ikke brukes, og da er det kun Herøysund i Nordland? Eller?
 
Last edited:
Begge trengs vel? Fra 1.5 har Boreal 6 samband i Finnmark, og bør vel da ha 2 liggende i fylket?
En rask opptelling viser at Boreal har 30 ferger (utenom de i Oslo), og 21 i rute. Kan spre de 9 siste litt da.. (8 om Rana er ute av bildet)
Men så er vel problemet at tilgjengelige ferger er for stor? Møysalen og Preikestolen kan ikke brukes, og da er det kun Herøysund i Nordland? Eller?
Alsten trengs vel til Tjøtta-Forvik med mellomsteder.
 
"Tenna" forlot Tromsø søndag formiddag og de var innom fergekaiene i sambandet Hansnes-Karlsøy-Vannøy før de satte kursen til sambandet Storstein-Lauksundskaret-Nikkeby.
Etter dette satte de kursen nordover til Hammerfest ca.18:15 i kveld.
 
Det står Volda som destinasjon. Betyr det at denne blir reserveferge på Møre? Ullensvang kan vel ikke være for alle sambandene i fylket..
Norled driv både riks- og fylkesvegsamband på Sunnmøre. Dei har nok då ei kontrakt med fylket og ei med staten, og der er det sikkert punkt om krav til reserveferje osv. Rederiet kan ikkje bestemme dette på eiga hand uten samtykke frå oppdragsgjevar. Nokon som veit kva det står i kontraktene om reserve??
 
Norled driv både riks- og fylkesvegsamband på Sunnmøre. Dei har nok då ei kontrakt med fylket og ei med staten, og der er det sikkert punkt om krav til reserveferje osv. Rederiet kan ikkje bestemme dette på eiga hand uten samtykke frå oppdragsgjevar. Nokon som veit kva det står i kontraktene om reserve??
B-ferja på Åram-Voksa-Kvamsøya er nok seilande reserve for Årvik-Koparnes.

Volda-Lauvstad, Volda-Folkestad og Festøya-Solavågen dekkes av Ullensvang.

Kravet for reserve for Volda-Lauvstad, Årvik-Koparnes og Voksa-Åram-Kvamsøya er nok 35 pbe, Volda-Folkestad troleg 80 pbe og Festøya-Solavågen 100 eller 120 pbe. Såvidt eg veit krever ingen oppdragsgiver spesifike kjøretøy, derimot er det responstid og størrelse som teller.
 
Begge trengs vel? Fra 1.5 har Boreal 6 samband i Finnmark, og bør vel da ha 2 liggende i fylket?
Mulig de har tenkt "Sigrid" som reserve for Nord-Troms og gassfergene til Hasvik og Loppa, og kanskje ei rokering ved behov på Korsfjorden eller Straumen? "Herøysund" gikk jo på Korsfjorden i høst, så da vil vel "Tenna" kunne gjøre det samme?

"Rana" er hvertfall uaktuell som reserve.
 
Norled driv både riks- og fylkesvegsamband på Sunnmøre. Dei har nok då ei kontrakt med fylket og ei med staten, og der er det sikkert punkt om krav til reserveferje osv. Rederiet kan ikkje bestemme dette på eiga hand uten samtykke frå oppdragsgjevar. Nokon som veit kva det står i kontraktene om reserve??
"Ullensvang" er reserve på anbudet med Vegvesenet på riksvegsambandene, men den brukes også på Volda-Lauvstad

På anbudet med Fram er det krav om to reserveferjer, en på 35PBE som er seilende reserve som B-rute på Larsnes-Kvamsøya, denne er "Kvam", og en på 28PBE som skal være på plass etter 24 timer, denne var "Austevoll" frem til den ble solgt.
Mer kan leses her: http://www.skipsfarts-forum.net/ind...koparneset-og-volda-lauvstad.1182/#post-10200
 
Mulig de har tenkt "Sigrid" som reserve for Nord-Troms og gassfergene til Hasvik og Loppa, og kanskje ei rokering ved behov på Korsfjorden eller Straumen? "Herøysund" gikk jo på Korsfjorden i høst, så da vil vel "Tenna" kunne gjøre det samme?

"Rana" er hvertfall uaktuell som reserve.
MF Sigrid har vel ikke farvannsklasse til og gå Hasvik - Loppa det er vel MF Lurøy som er reserve der om ikke dette er endret
 
B-ferja på Åram-Voksa-Kvamsøya er nok seilande reserve for Årvik-Koparnes.

Volda-Lauvstad, Volda-Folkestad og Festøya-Solavågen dekkes av Ullensvang.

Kravet for reserve for Volda-Lauvstad, Årvik-Koparnes og Voksa-Åram-Kvamsøya er nok 35 pbe, Volda-Folkestad troleg 80 pbe og Festøya-Solavågen 100 eller 120 pbe. Såvidt eg veit krever ingen oppdragsgiver spesifike kjøretøy, derimot er det responstid og størrelse som teller.
Volda-Folkestad og Festøya-Solavågen er en felles kontrakt der kravet for reserve er 70 PBE.
 
Harøy er satt in på Eidsdal Linge. Samtidig er den planlagte stengningen av Eidsdal ferjekai i forbindelse med ombygging for dei nye store ferjene i april utsatt til oktober.
 
Harøy er satt in på Eidsdal Linge. Samtidig er den planlagte stengningen av Eidsdal ferjekai i forbindelse med ombygging for dei nye store ferjene i april utsatt til oktober.
Ferjebyttet på Eidsdal-Linge er visst permanent fram til nyferja er på plass neste år. Litt synd for turistane, for Harøy har ingen(!) plass, der det er mulig å se utover fjorden, sett bort ifrå salongen.
 
Kva krav er det til reserveferje nå nyferja kjem ?
Tror samme som hovedferja, i.o.m. at det skal gå 2 på 80 pbe på Eidsdal-Linge og ei på Stranda-Liabygda på sommeren. B-ferja er seilande reserve for Stranda-Liabygda og Eidsdal-Linge sommerstid og i opplag vinterstid. Tipper at Volda får den rollen når begge ferjer til anbudet er på plass.
 
Norled har sendt et par ferger til verkstedsopphold, henholdsvis "Os" til Myklebust og "Ørland" til Vegsund. Så da stepper "Kvam" inn på Larsnes - Åram - Voksa - Kvamsøya og "Ullensvang" går Volda - Lauvstad.

Ankomst Larsnes
DSCN7025.JPG

Ankomst Lauvstad
DSCN7042.JPG

I tillegg har "Hordaland" forhalt på innersiden av fergekaia i Volda
DSCN7016.JPG
 
Back
Top