Aarhus
www.google.no
Molslinjen har slike ramper. De har også vannjetdrift, som er mindre sårbar for grunnstøting
. Egentlig utrolig hva de får med seg på en ferge som ikke er så mye større enn MF Huftarøy i areal (109x31m, 134x21m). Og så går de i 35 knop. Men de må jo snu da.
På kortere samband har jeg mer tro på brede katamaran pendelferger, for eksempel en videreutvikling av ZeroCat løsningene til Fjellstrand, hvor det burde være mulig å kjøre ombord og i land 5-6 felt parallellt hvis fergelemmene blir utvidet og dekket får full bredde helt til endes. Det blir jo spennede å se om MF Kommandøren blir en suksess på Halhjem-Våge. Den virker litt lav hvis en sammenligner med de australske.
Nå reiser snart "nye" Kommandøren til Sogn for å gå der det neste året før den skal inn på Halhjem - Våge. Overtagelse 13. Desember etter planen. Prøveturene gav gode resultat :-)
skipsfarts-forum.net
AUSTAL TO BUILD NEW 109 METRE HIGH SPEED CATAMARAN Austal Limited (Austal) (ASX: ASB) is pleased to announce it has been awarded a contract to design and build a 109 metre vehicle passenger (RoPax) ferry for Mols Linien A/S (Mols) (OMX: MOLS) of Denmark, its fourth new commercial ferry contract...
skipsfarts-forum.net
Incat delivers large new fast ferry to Virtu Ferries of Malta World leading High Speed Craft builder Incat is celebrating the delivery of its latest large fast ferry, a 110 metre catamaran for Virtu Ferries of Malta. Incat Hull 089 left Hobart Tasmania on Wednesday 6th February and arrival in...
skipsfarts-forum.net