Håkon Lunde
Active Member

Østensjø Rederi orders Ocean Energy Support Vessel at Astilleros Gondan - Østensjø
HaugesundØstensjø Rederi (the Company) has entered into a shipbuilding contract with the Spanish shipyard, Astilleros Gondan (the Yard), for the construction of an Ocean Energy Support Vessel (OESV). The newbuild represents a major step in the Company’s efforts of continuous improvement and...

Østensjø Rederi bestiller Ocean Energy Support Vessel ved Astilleros Gondan
HaugesundØstensjø Rederi (selskapet) har inngått en skipsbyggingskontrakt med det spanske verftet Astilleros Gondan (verftet) for bygging av et flerbruks Ocean Energy Support fartøy (OESV). Nybygget er et viktig steg i selskapets kontinuerlige forbedring og modernisering av flåten.
Fartøyet er utstyrt for å utføre et bredt spekter av offshore-operasjoner, inkludert inspeksjon, vedlikehold og reparasjon (IMR), konstruksjon, walk-to-work/flotell-tjenester og kabellegging. Fartøyets design sikrer effektivitet og operasjonell fleksibilitet og tilrettelegger for operasjon på tvers av flere segmenter innen havrommet.
“Vi er glade og veldig klare for å starte denne reisen med bestillingen av en ny fartøystype. Nybygget er i tråd med våre tiltak for å gradvis modernisere flåten, vår forpliktelse til å utnytte ny teknologi, og vår dedikasjon til karbonreduksjon,” sier CEO i Østensjø Rederi Kristian Helland Vea.
Fartøyet er planlagt levert i andre halvdel 2027.
Om fartøyet
Fartøyet skal bygges ved Astilleros Gondan i Spania, et verft som Østensjø Rederi har en lang og vellykket historie med.
“Byggingen av et fartøy som dette er et omfattende prosjekt, og vi er glade for å ha Astilleros Gondan som vår partner. Vi kjenner hverandre godt, og deres beviste evne til å oppfylle våre høye standarder gjør dem til det ideelle valget for oss. Vi ser frem til å starte prosjektet og se fartøyet ta form,” sier Vea.
Fartøyets design og teknologi vil sikre lavutslippsoperasjoner uten at det går på bekostning av operasjonell ytelse. Nybygget vil bli utstyrt med batterihybrid fremdriftssystem, sammen med annet energibesparende utstyr som varmegjenvinning for å redusere klimagassutslippene betydelig. I tillegg er fartøyet forberedt for anvendelse av fremtidig lavutslippsteknologi.
Fartøyet vil måle 120 meter i lengde og 23 meter i bredde, med plass til 180 personer i høystandard lugarer.
“I en bransje i rask endring har hovedmålet med designet vært å skape et allsidig fartøy som kan operere på tvers av segmenter. Selv om vi ikke kan forutsi fremtiden, mener vi at dette fartøyet vil møte både dagens markedsbehov og forbli relevant for all aktiviteten vi forventer vil finne sted i havrommet i mange år fremover,” sier Vea.
Fartøyet er designet av Salt Ship Design fra Stord, Norge.


Begge illustrasjoner: Salt Ship Design