Anbud ferjesamband Tysfjorden

Glutra er ankommet SSJ for natterest, mens Sulafjord er kommet seg til HItra.
Eresfjord ligge ved liggekaia på Sølsnes, regner derfor med at Lote kommer til å gå nordover snart også.
Fannefjord er også i bevegelse, seatrail foreløpig.
 
Trodde Eresfjord hadde fast samband på Vestlandet?
Eresfjord hadde i starten en liten periode i gamle Hordaland, men alltid vært tiltenkt Sølsnes-Åfarnes og er tilbake i ruta si etter noen uker med verft opphold.
 
Last edited:
Etter AIS kryssa BF Glutra ei god stund sør for Lødingen før losbåten kom. Om det var vanlege
rutiner, var det i tilfelle for å skifte los, verte kvitt losen som var med sørfrå, eller å få ombord los til den siste strekninga til Narvik??
 
Noen som vet om Fannefjord og kommer seg avgårde til anbudsstart? Eller blir det sånn som det "pleier", at reserven går i starten av et anbud?
 
Noen som vet om Fannefjord og kommer seg avgårde til anbudsstart? Eller blir det sånn som det "pleier", at reserven går i starten av et anbud?
Fannefjord har vore på mange seatrail i det siste, men ja, tipper at Sulafjord starter til å begynne med og at Fannefjord kommer seinare.
 
Hei, kva er egentlig status på ferjekaiane på Bognes - Skarberget? Melshorn og Vardehorn går fortsatt ilag på Drag - Kjøpsvik.
 
Hei, kva er egentlig status på ferjekaiane på Bognes - Skarberget? Melshorn og Vardehorn går fortsatt ilag på Drag - Kjøpsvik.
Delprosjektleder i Statens vegvesen, Finn Erik Rostad, forteller at det er en del ting som ikke vil være helt på plass til 1. desember, men det skal være mulig å starte opp drift av fergesambandene samtidig som siste rest av jobb som kan gjøres på denne tiden av året gjøres.
 
Avisa Fremover i Narvik har reportasje bak betalingsmur om ferjene som skal inn på Tysfjord. Er det nokon som har tilgang bak muren for å sjå om det står noko om framtida til Melshorn og Vardehorn der??
 
Avisa Fremover i Narvik har reportasje bak betalingsmur om ferjene som skal inn på Tysfjord. Er det nokon som har tilgang bak muren for å sjå om det står noko om framtida til Melshorn og Vardehorn der??
Ingenting om de Melshorn og Vardehorn der. Bare generell opplysninger om de nye ferjene og Glutra var planlagt inn på Hareid-Sulesund som naturgass ferje, men at ble for vanskelig å gjennomføre og nå er bygd om igjen.
 
Ser MF Sulafjord har satt kurs ut Ofotfjorden rettning Kjøpsvik iflg Marinetraffic.
Glutra fått ny destinasjon, Bognes><Skarberget, så da er den nok snart i siget å !

MF Melshorn ligger på Skarvik i Svolvær.
 
Screenshot_20221129_155825_Chrome.jpg
Mye fergeaktivitet i Tysfjord nå!
Her er MF Tranøy til Bognes, MF Lødingen fra Bognes,
MF Glutra prøvekjører Skarberget,
MF Lote på Drag, MF Vardehorn i Kjøpsvik og MF Sulafjord virrer mellom Drag og Kjøpsvik!
 
Det ryktes at Vardehorn kommer til å fortsette ei stund for fjord1, i påvente av at Fannefjord blir klar.
Okey!
Dem har jo på en måte alt som skal til for å sette i drift f.o.m 01/12? Lote/Glutra på E6 og Sulafjord på "innerfjorden" ?
Mulig dem vil holde Sulafjord som ren backup og evnt leie Vardehorn til Fannefjord kommer i drift?

Leste forøvrig i en avis at dem sliter med å få mannskap, kan være noe der å?
 
Okey!
Dem har jo på en måte alt som skal til for å sette i drift f.o.m 01/12? Lote/Glutra på E6 og Sulafjord på "innerfjorden" ?
Mulig dem vil holde Sulafjord som ren backup og evnt leie Vardehorn til Fannefjord kommer i drift?

Leste forøvrig i en avis at dem sliter med å få mannskap, kan være noe der å?
Torghatten og Boreal har jo på ei måte vunnet kampen om mannskapet i første omgangen, då dem har tapt noken ruter til fjord1 og Norled, men samtidig fortsatt er aktive i alle sine ruteområder og dermed hatt mulighet til å fylle på med folk, der det er manko.

Beroende på antakelser, antar eg at Vardehorn rein driftsmessig troleg er billigare i drift enn Sulafjord (drivstoff forbruk, mannskapsstørrelse, etc.,...) og derfor blir beholdt i rute fram til Fannefjord er klar.
 
Torghatten og Boreal har jo på ei måte vunnet kampen om mannskapet i første omgangen, då dem har tapt noken ruter til fjord1 og Norled, men samtidig fortsatt er aktive i alle sine ruteområder og dermed hatt mulighet til å fylle på med folk, der det er manko.

Beroende på antakelser, antar eg at Vardehorn rein driftsmessig troleg er billigare i drift enn Sulafjord (drivstoff forbruk, mannskapsstørrelse, etc.,...) og derfor blir beholdt i rute fram til Fannefjord er klar.
Gode poeng Johannes!
Vardehorn er jo hybrid å går på lave turtall, lett manøvrert og trenger ikke all verden med mannskap.
Sulafjord er jo stor, på mange måter.. kostbar å drifte..
Vi får følge med på AIS fremover, spennende blir det :)
 
Back
Top