Fjord 1, Bygg nr. 1130-1133 ved Tersan Shipyard, HAV 936 4x "TBN"

Sander

Active Member
Da er anbudet om drift av Lavik - Oppedal lyst ut. doffin

Driftsperiode fra 01.09.2026 til 31.08.2034
+ opsjon på 36 måneder

Fartøyskrav: 4 hovedfartøy med samlet kapasitet 480 PBE / 48 VTE / 1596 PAX (Min 80/Max 130 PBE per fartøy)
Reservefartøy: 100 PBE / 8 VTE / 249 PAX

Miljøkrav: Minimum 90 % nullutslipp

Tildelingskriterier: Pris 60% / Automatisering 30% / Gjennomførbarhet 10%

Tilbudsfrist 17.08.2023
 
"...Sambandet skal driftast med fire nye nullutsleppsfartøy på 120 PBE (personbileiningar)"

Noken som har hørt kven som er aktuelle for å bygge desse?
 
"...Sambandet skal driftast med fire nye nullutsleppsfartøy på 120 PBE (personbileiningar)"

Noken som har hørt kven som er aktuelle for å bygge desse?

Blir vell Tyrkia som vanlig når Fjord1 skal ut og handle..
 
Samme stå for Norled og alle andre også, er lenge sida det var penger å tene å bygge ferger i Norge for verfta...
 
Blir vell Tyrkia som vanlig når Fjord1 skal ut og handle..
Fjord 1 har jo MF Kommandøren, som ihvertfall er ferdigstilt på Fjellstrand. Men det blir gjerne mer konvensjonelle skrog her.

Det blir også interessant å se hva som skjer med MF Ampére. Den må trolig oppgraderes (eller nedgraderes) til hybrid om den skal gå på andre samband. Det var sikkert riktig å bygge den for ren elektrisk drift i sin tid, for å ha sterk fokus på 100% oppetid på ladesystemene. Men det har jo blitt mange innstillinger, som ville vært ganske kritiske om det ikke hadde vært en annen ferge på sambandet.
 
"Kontrakten inkluderer utvikling av automatiserte løysingar for alle dei fire fartøya frå og med 2027"

Vil det si autonome skip i sambandet fra 2027?
Kanskje feil å spørre, men er det noen som kan overbevise meg hvorfor autonome skip er en god løsning for skipsfarten?
 
"Kontrakten inkluderer utvikling av automatiserte løysingar for alle dei fire fartøya frå og med 2027"

Vil det si autonome skip i sambandet fra 2027?
Jeg vil tro at det i utgangspunktet er snakk om autodokking under oppsyn av navigatør. Og det synes jeg virker fornuftig. Det tilsvarer jo litt bruk av DP systemer, som jo har vært standard lenge for offshore operasjoner,
 

HAV Group: Partner for Fjord1’s ferger til Lavik-Oppedal

18. oktober 2023 – Statens vegvesen har i dag meddelt det norske fergeselskapet Fjord1 at det er valgt ut til å utvikle og drifte et neste generasjons autonomt fergekonsept for sambandet Lavik-Oppedal i Norge. Forutsatt en endelig kontraktstildeling har Fjord1 forpliktet seg til å benytte HAV Group som teknologipartner og nøkkelleverandør til de fire nybygde, autonome nullutslippsfergene som skal trafikkere ruten Lavik-Oppedal.

HAV Groups engasjement i prosjektet er betinget av at den endelige kontrakten tildeles fra Statens vegvesen til Fjord1 etter en obligatorisk ti-dagers karensperiode, og at det inngås endelige kontrakter med HAV Group. De potensielle kontraktene vil være basert på et fremtidsrettet driftskonsept som Fjord1 har utviklet sammen med HAV Group.

Med forbehold om ovennevnte vil HAV Groups designvirksomhet levere skipsdesign og en dokumentasjonspakke for neste generasjon av fire elektriske ferger som vil kunne operere med høy grad av automatisering av fartøysfunksjoner og autonom navigering.
Videre vil HAV Groups energi- og smartkontrollvirksomhet fungere som systemintegrator og levere komplette systemleveranser for kraftsystem, automasjon og brodesign inkludert navigasjons- og kommunikasjonsløsninger for de fire fergene, samt levere to ladestasjoner på land. Det skal også utvikle og levere systemer for automatisering av fartøysfunksjoner og autonom navigering for operasjonskonseptet.

– Dette prosjektet kan potensielt bli en av HAV Groups største kontrakter noensinne. Dessuten kan det heve vår posisjon som leverandør av fartøyskonsepter med høy grad av autonomi og automatisering av funksjoner som erstatter manuelle operasjoner om bord og på land. Jeg må understreke at det er flere steg å gå før noen kontrakter signeres, men dagens nyheter setter HAV Group i en ledende posisjon som designer, utvikler og leverandør til disse fire banebrytende fergene, sier Gunnar Larsen, administrerende direktør i HAV Group.

Lavik–Oppedal er en fergestrekning som krysser Sognefjorden, på nordvestkysten av Norge, fra Lavik i Høyanger kommune til Ytre Oppedal i Gulen kommune. Fergeoverfarten tar 20 minutter og ruten er 5,6 kilometer lang. Fire nybygde nullutslippsferger skal trafikkere ruten fra 1. september 2026 og utover. Fullstendig implementering av automasjonsfunksjoner og autonome systemer, inkludert autocrossing og autodocking, er påkrevd fra januar 2027, mens fullstendig autonom navigasjon planlegges for implementering fra januar 2028.

Kilde: Børsmelding
 
Fra Fjord 1:

Dette er dei fire ferjene som skal trafikkere Lavik-Oppedal frå 2026-2034!⛴ ⛴ ⛴ ⛴

I går signerte Fjord1 kontrakten med Tersan Shipyard som omhandlar verdas første autonome ferjesamband, der fire nye nullutsleppsferjer skal drifte sambandet Lavik-Oppedal frå 1. september 2026!✍⚓

⏩ Ferjene skal operere med autonom navigasjon og ein høg grad av automatisering av fartøyfunksjonar som erstattar manuelle operasjonar. Implementering av automatiseringsfunksjonar og autonome system, inkludert autocrossing og autodocking vil skje i 2027, medan autonom navigasjon vert implementert i 2028✔.

- Det var svært viktig for Fjord1 å vinne denne utviklingskontrakten der Statens Vegvesen set krav til å utvikle den grøne ferjenæringa eit steg vidare med krav til auka grad av autonomi og automatisering gjennom bruk av ny teknologi. Me har eit godt konsept som me ser fram til å realisera, fortel teknologi- og prosjektdirektør i Fjord1, Nils Kristian Berge.



FB_IMG_1709028279113.jpg
Illustrasjon: via rederiet
 
Noen som vet hvem som har designet de nye fergene til Lavik - Oppedal? Synes at designe minner mer om Tidefjord og hennes søsken samt at styrhuset er med likt Gulen
 
Med forbehold om ovennevnte vil HAV Groups designvirksomhet levere skipsdesign og en dokumentasjonspakke for neste generasjon av fire elektriske ferger som vil kunne operere med høy grad av automatisering av fartøysfunksjoner og autonom navigering.

Er allerede opplyst at designet kommer fra HAV Design
 
Back
Top