Veidar AS, Bygg nr. 134 ved Simek AS, NVC 306 "Veidar"

Kl 23:28 rapporterer Lofotposten (åpen sak) at 14 av mannskapet er brakt i land til Leknes lufthavn med redningshelikopter - været har forverret seg slik at det ikke er mulig for helikoptre å returnere til havaristen. 8 av mannskapet skal være ombord og driver brannbekjempelse sammen med røykdykkere fra KV Andenes. KV Andenes, KV Bison, og to redningsskøyter bistår Veidar.

Lofotposten skrev også (bak betalingsmur):
Da mannskapet passerte stedet der Lofotpostens journalist så alle ut til å være i fysisk bra form.

- Har dere det bra?

- Ja, svarte en av mannskapet og flere ga tommel opp.

De skal være sendt til legevakt og deretter et overnattingssted.
 
VEIDAR er tatt under slep mot Leknes

Det er svært store skader på "Veidar"

1649080162784.png

– Det ble gjort en fantastisk innsats fra å varsle pårørende til å fikse praktiske ting for mannskapet. Jeg vil også berømme alle som hjalp til disse dramatiske timene. Alt fra redningsmannskap til kommunen gjorde en kjempejobb. Tusen takk, sier Sindra Johan Dyp.

Fisken er losset

Han forteller om store skader.

– Fabrikken er delvis utbrent, men også innredning og alt annet over dekk er røykskadd. Det dreier seg om store skader, men det viktigste er at ingen personer ble alvorlig skader, sier Dyb når vi treffer han på hotellet på Leknes.
 

Utdrag fra artikkelen:
"Den brannskadde fiskebåten «Veidar» blir no slept til Vegsund Slip, der dei vil starte rivingsarbeid. Kva verft som skal bygge opp igjen båten, er enno uvisst

Ved Vegsund slip vil det også bli lage ein byggspesifikasjon, slik at ein kan sende ut spørsmål til verft og få prisar på gjenoppbygging.

Dyb fortel at fleire verft allereie har meldt at dei har kapasitet til å ta jobben med å bygge opp igjen båten.

Linebåten «Veidar» er berre fire år gammal og er bygd i Flekkefjord.

Kven som får jobben med renovering er altså ikkje bestemt, men Dyb håpar at jobben kan blir gjort ved eitt av verfta i distriktet.

Politiet har ifølgje Dyb konkludert med at det er elektrisk årsak til brannen og at ein ikkje kan laste mannskapet for det som skjedde.

– Det var elektrisk installasjon som gjorde at det blei antent og for ned på transportbandet og det tok fyr, seier Dyb og legg til:

– Dette må ha skjedd fort. Ti minutt før hadde fabrikksjefen og mannskapet hatt ein runde og stoppa transportband og anna som ikkje trong å vere i gang når ein ikkje hadde produksjon."
 
Back
Top