Boreal har fått seilingsnekt på alle fartøy

olajooh

Member
I fra Sandnessjøen er Helgeland Express satt erstatning for ferge til Dønna. Lovund Express går Træna ruta. Himmeltind til Herøy og Vega.
I Finnmark er det pr nå ingen løsninger. Det er vel kun Barents Nord som kan stille. De har jo Sea Runner, Rogerskyss og Mjånes itillegg til Nefelin V.

Til Kvitsøy melder Kolumbus at det jobbes med å sette inn ferge fra i morgen tidlig.
 

Attachments

  • received_719474292316620.jpeg
    received_719474292316620.jpeg
    25.5 KB · Views: 6

JohannesB

Member
Torgtind går Horn-Forvik-Tjøtta, mellomstedene kan vel kun delvis betjenes grunnet ferjestørrelsen, Tjøtta har derfor frigjort ferjeleiet på Tjøtta.

Torghatten kan vel muligens sette i gang Ramtind til imorro, konsje nybygget Heilhorn også kan brukes? På den måten kan vel muligens Helgeland opprettholde dei fleste rutene med eit minimums tilbud.
 

Peter

Member
Norled har "Utne" og "Kvinnherad" liggende i Stavanger så "Utne" er vel en mulighet på Kvitsøy..
 

Haskeland

Active Member
Skyss jobber med alternativ transport. I første omgang få på plass passasjertransport. Skyss jobber også med å finne ut om de har jurdiske rettigheter til å sitte inn ferger med mannskap fra annet rederi i forhold til anbudspapirene
 

Haskeland

Active Member
Av erstatningsferger hos Skyss er trolig disse mest aktuell:

Utåker-Matre-Skånvik: Kvinnherad?
Kvanndal-Utne: Gulen eller Utne? (om Kolumbus ikkje har kapra Utne)
Utne-Kinsarvik: Sveio? Eller passasjerbåt
 

Jan

Active Member
Når det ikke var en akutt hendelse så synes jeg de kunne fått seile ut dagen - ganske dramatisk for øysamfunn når sambandet blir stoppet midt på dagen mens folk er på jobb/handletur.
 

boathansm

Member
Når det ikke var en akutt hendelse så synes jeg de kunne fått seile ut dagen - ganske dramatisk for øysamfunn når sambandet blir stoppet midt på dagen mens folk er på jobb/handletur.

Hva om en av ulykkene hadde skjedd på nytt, men denne gang med personskade?

Hva hadde folk sagt da? "Hvorfor stoppet dere ikke selskapet med å seile når dere visste om alvorlige tilfeller?" Det hadde iallefall endt med store overskrifter.

Alt er fint å flott så lenge ting går bra, men viktig reagere når ting ikke er på stell.
 

Jan

Active Member
Alt er fint å flott så lenge ting går bra, men viktig reagere når ting ikke er på stell.
Vel, nå får de altså seile videre etter at de har laget en plan for forbedringer, uten at de egentlig har gjort noen tiltak. Jeg kan ikke se at den enkelte seilas er blitt så mye sikrere av det. Hvis de skulle vært stengt ned helt til de hadde gjennomført oppfølging av hendelser så ville det jo tatt måneder.
 

boathansm

Member
Vel, nå får de altså seile videre etter at de har laget en plan for forbedringer, uten at de egentlig har gjort noen tiltak. Jeg kan ikke se at den enkelte seilas er blitt så mye sikrere av det. Hvis de skulle vært stengt ned helt til de hadde gjennomført oppfølging av hendelser så ville det jo tatt måneder.
Sdir sier følgende, og da må det ligge endringer i rutiner. Selv om vi ikke vet hva den går ut på:

"Rederiet skal nå gi umiddelbar instruks til alle kapteinene som er om bord i det enkelte fartøy, hvor en får bekreftelse på at planen er mottatt og forstått.

Når bekreftelsene kommer til rederiet kan det enkelte fartøy settes i drift."
 

Nils A.

Member
Vel, nå får de altså seile videre etter at de har laget en plan for forbedringer, uten at de egentlig har gjort noen tiltak. Jeg kan ikke se at den enkelte seilas er blitt så mye sikrere av det. Hvis de skulle vært stengt ned helt til de hadde gjennomført oppfølging av hendelser så ville det jo tatt måneder.
Fullstendig enig! Dette fremstår ikke som mye annet enn arroganse fra Sdir. Tydelig at noe er alvorlig galt i Boreal, men man burde vel kunne straffe med bøter fremfor å lage så mye rot som går ut over passasjerene. Som Jan sier, ingenting forandret seg fra formiddagen, når de seilte, til ettermiddagen når det plutselig ikke var trygt, til kvelden når det igjen var trygt..
 
Top