Boreal Sjø, Bygg nr. 2019-0677 og 2019-0678 ved Holland Shipyard BV, 35 og 10 PBE ferger "Lafjord" og "Rosfjord"

Peter

Active Member
Sambandene Kvellandstrand-Launes (Hidra) og Abelnes-Andabeløy er lyst ut for perioden 01.09.2021-31.08.2031
Tilbudsfrist 12.11.2019
 
Fergedrift i Vest-Agder
Boreal var lavest: overtar driften av to Agder-ferger fra Norled

Vegvesenet har på vegne av Vest-Agder fykeskommune lyst ut driften av to fylkesveiferjesamband som ligger temmelig nær hverandre sør for Flekkefjord:
  • Abelnes-Andabeløy (fylkesvei 919)
  • Launes-Kvellandstrand (fylkesvei 469)
Norled har driften av strekningene i dag.

Fire rederier hadde levert tilbud da fristen gikk ut:

RederiTilbudssum i kr. eks. mva.
Boreal Sjø599.067.000
Fjord1605.854.778
Norled612.481.000
Torghatten Trafikkselskap614.483.000

Boreal Sjø ble tildelt kontrakten 6. desember, men det er en karenstid på ti dager før kontrakten formelt signeres.

Løyvet for fergedriften blir tildelt for en periode på ti år regnet fra 1. september 2021.

Oppdragsgiveren har rett til å utøve opsjon på utvidet kontrakts- og driftsperiode med inntil 24 måneder basert på de samme vilkårene som kontrakten angir. Opsjonen kan utøves for en eller flere perioder begrenset oppad til 24 måneder.

Kilde: Veier24
 
Norled har vel brukt "Hidrasund" i Andabeløysambandet og "Hidraferja" Hidrasambandet - vil Boreal overta desse to ferjene, eller vil dei sette inn annet materiell?
 
Last edited:
Boreal har signert kontrakt om bygging av to nye elektriske ferger

Boreal%20-%20elferger%20til%20Agder.jpg%20%28max_width%29.jpg


De to fergene skal bygges ved Holland Shipyards Group i Nederland, og settes i drift i sambandene Abelnes–Andabeløy og Launes–Kvellandstrand i Agder fylke.

– Dette blir revolusjonerende for de to sambandene, som nå skal driftes med en strømandel på minimum 85 prosent, sier konsernleder Kjetil Førsvoll i Boreal.

Wartsila Ship Design har designet de to plug-in hybridfergene.

Boreal signerte kontrakt med Agder fylkeskommune om driften av de to fergesambandene i desember i fjor. Kontrakten har oppstart 1. september 2021 og en varighet på ti år med to års opsjon.

Fakta om fergene:

Ferge 1:
  • Samband: Launes–Kvellandstrand
  • Lengde: 49,8 meter
  • Bredde: 14,7 meter
  • Passasjerer: 149
  • Kapasitet: 35 personbilenheter ev. 3 vogntogenheter
Ferge 2:
  • Samband: Abelnes–Andabeløy
  • Lengde: 29,8 meter
  • Bredde: 10,2 meter
  • Passasjerer: 99
  • Kapasitet: 10 personbilenheter ev. 1 vogntogenhet
Boreal bygger nye el-ferger
 
Desse to blir bygg nr. 2019-0677 og 2019-0678 ved Holland Shipyard BV for levering Juli 2021
 
Når er aktuell forventet idriftsettelse av dei nye ferjene? 1. september høres for meg usannsynlig ut. Utifrå det at Hidraferja er til salgs, Boreal har lite ledige ferjer og at Boreal og Norled jobber ein del sammen, tipper eg at Boreal bruker ho fram til nybygget er klart, sammen med Tomma/Alsten.
 
Dette er vel siste nytt om disse fergene.

 
Der er hun, og seiler i farvannet like utenfor Flekkefjord Norge! Den helelektriske fergen Rosfjord er satt i drift og gir nå nullutslippstransport for passasjerer som krysser rutene Abelnes-Andabeløy / Launes-Kvellandstrand i Agder Norge
1643710740944.jpg
 
Der er hun, og seiler i farvannet like utenfor Flekkefjord Norge! Den helelektriske fergen Rosfjord er satt i drift og gir nå nullutslippstransport for passasjerer som krysser rutene Abelnes-Andabeløy / Launes-Kvellandstrand i Agder Norge.
Så lenge det varte, hun var tilbake i Flekkefjord etter 6 timer, og fortsatte med prøveturer. Og Lafjord, som skal inn på Abelnes-Andabeløy er på ny prøvetur ved Rotterdam
 
Last edited:
Så lenge det varte, hun er tilbake i Flekkefjord nå. Og Lafjord, som skal inn på Abelnes-Andabeløy er på ny prøvetur ved Rotterdam
såg da at den va tebake i flekkefjord og ny ferja i sambandet. satsa på mindre kødd enn den i svelvik i drammen
 
Back
Top