Boreal Sjø, Bygg nr. 2019-0677 og 2019-0678 ved Holland Shipyard BV, 35 og 10 PBE ferger "Lafjord" og "Rosfjord"

Kanskje en 3D modell av fergekaiene er noe som bør inkluderes i anbudsdokumentene? Jeg regner med at det finnes modeller av fergene, ihvertfall de nyere.
 
Last edited:
Lafjord er på plass ved Abelnes. Vil denne og bli liggende til man får løst flo/fjære-problematikken, mon tro?
 
Lafjord er på plass ved Abelnes. Vil denne og bli liggende til man får løst flo/fjære-problematikken, mon tro?
Jeg synes oppleggene for kjørelemmene ser ganske like ut , men det kan tenkes at vekten av kjørelemmen vil endre trimmen mer på den mindre fergen, slik at det ikke blir så stor "knekk".

Dette sier kommunikasjonsansvarlig Jon Kristian Fadnes i Boreal til Fædrelandsvennen :
– Frykter dere Lafjord vil oppleve de samme problemene som Rosfjord?

– Nei, det er en mindre ferje som har en helt annen konstruksjon. Ferja har også helt andre systemer, sier Fadnes.
FLEKKEFJORD:– Vi har nå hatt møte med Boreal og blitt enige med selskapet om at deres teknikere skal finne ut hva som må gjøres av tilpasninger for at den nye ferja skal fungere som den skal. Fra fylkeskommunens side forholder vi oss til den inngåtte kontrakten, sier rådgiver Vidar Ose i Agder fylkeskommune.

Etter bare fem dager ble den nye elferja på Hidra-sambandet tatt ut av drift fordi flere kjøretøy ble skadet da de kjørte i land ved høyvann.


Til Fædrelandsvennen 4. februar sa kommunikasjonssjefen i transportselskapet Boreal at ferja er bygd i henhold til spesifikasjonene i anbudskontrakten, og at det er fylkeskommunen som eier kaia.
 
Last edited:
Det ser ut til at begge fergene var ute av drift en periode i juni. Da gikk Hidraferga i begge samband.
 
Back
Top