Boreal Sjø kjøper ferger fra Norled?

Highfi1

New Member
Angående at "Karlsøyfjord" ble liggende på et ufrivillig 6 timers fjord cruise. Så står dette i avisen:

– Årsaken til hendelsen er foreløpig ukjent, men det kan tyde på en systemfeil siden alle motorene stoppet, sier kommunikasjonsrådgiver Jon Kristian Fadnes, som besvarte budstikkas spørsmål per e-post.

Hva da med søster fartøyet, dersom det er en ukjendt systemfeil, burde da søster fartøyet fortatt gå i rute ? Jeg bare spør for en venn ;-)
 

Jan

Active Member
Hva da med søster fartøyet, dersom det er en ukjendt systemfeil, burde da søster fartøyet fortatt gå i rute ? Jeg bare spør for en venn ;-)
Du kan fortelle din venn at full redundans for kritiske systemer er valgt bort på de fleste ferger i Norge (ta et google søk på "ferge" "liggende å drive").
Men skal en frakte borerør eller annet gods ut til oljeplattformer, så er det helt andre krav (prøv et søk på "supplybåt" "liggende å drive").
 

Highfi1

New Member
Du kan fortelle din venn at full redundans for kritiske systemer er valgt bort på de fleste ferger i Norge (ta et google søk på "ferge" "liggende å drive").
Men skal en frakte borerør eller annet gods ut til oljeplattformer, så er det helt andre krav (prøv et søk på "supplybåt" "liggende å drive").
Hei Jan

Ja. det er desverre slik, er ikke samme reglene over alt. Her har en f.eks 737 Max flyene som ikke fikk fly siden det var "ukjendt" årsak til havarier som de måtte finne løsninger på, mens en ferge med en haug med folk og lite mannskap, tett ved holmer å skjær, der er det bare å "sage" i vei ;-) Gikk da heldivis godt denne gangen også. ;)
 

Nils A.

Member
Jeg er ingen ekspert på feltet, men er ikke den typen ferger i utgangspunktet ganske redudante? På eldre ferger med gjennomgående aksling og en motor er det jo selvsagt sårbart (bortsett fra at disse ofte har solide motorer og enkle og driftssikre system). Vet ikke hvordan disse fergene er bygget opp, eller om, men jeg trodde normalen på de nye batterifergene, som egentlig er hybridferger at man har to batteripakker, to tavler, minst to genset, og selvsagt to thrustere, som både fysisk og som system er adskilt fra hverandre? I såfall burde det jo være ganske unødvendig å ligge å drive på denne måten, og så i 6 timer?

Forresten, tok et google søk på ferge og motorstopp, det er så godt som utelukkende eldre ferger med en hovedmotor som er omtalt. At de ikke kan gå fra kai med bare et system operativt er selvsagt noe annet. Men igjen, 6 timer på fjorden med alt av fremdrift ute? Merkelige greier..
 

JohannesB

Member
Jeg er ingen ekspert på feltet, men er ikke den typen ferger i utgangspunktet ganske redudante? På eldre ferger med gjennomgående aksling og en motor er det jo selvsagt sårbart (bortsett fra at disse ofte har solide motorer og enkle og driftssikre system). Vet ikke hvordan disse fergene er bygget opp, eller om, men jeg trodde normalen på de nye batterifergene, som egentlig er hybridferger at man har to batteripakker, to tavler, minst to genset, og selvsagt to thrustere, som både fysisk og som system er adskilt fra hverandre? I såfall burde det jo være ganske unødvendig å ligge å drive på denne måten, og så i 6 timer?

Forresten, tok et google søk på ferge og motorstopp, det er så godt som utelukkende eldre ferger med en hovedmotor som er omtalt. At de ikke kan gå fra kai med bare et system operativt er selvsagt noe annet. Men igjen, 6 timer på fjorden med alt av fremdrift ute? Merkelige greier..
Det har jo vore både nye og gamle båter som har hatt blackout. Ein av dei to Stavangersøstene brast vel i kaia mens dem gjekk Stavanger-Tau grunnet motorstopp.
For eks. Selbjørnsfjord i 2015, berre 5 år gammel eller MF Barøy i 2014.
 

Jan

Active Member
Jeg er ingen ekspert på feltet, men er ikke den typen ferger i utgangspunktet ganske redudante?
NRK antyder menneskelig svikt i dette tilfellet: https://www.nrk.no/mr/ferje-fekk-motorstans-moldefjorden-1.15376592. Men det er vel ofte vanskelig å skille hva som er menneskelig og ikke når systemene ikke er skikkelig gjennomtestet med FMEA, og det mangler gode sjekklister for unormale situasjoner. Det er ganske mange nyere ferger som har hatt problemer, men det er kanskje ikke karaktert som "motorstopp". I tillegg til de som blir liggende å drive er det også mange grunnstøtinger og kollisjoner av tekniske årsaker. Av de aller nyeste fergene kommer jeg på "Bømlafjord" og "Huftarøy". En lang ferge med bare en thruster i hver ende er ganske hjelpeløs i trange havner, hvis en av dem faller ut og det blåser litt. Så det er ikke godkjent redundans hvis en for eksempel legger DP2 standarden til grunn.
 

Nils A.

Member
NRK antyder menneskelig svikt i dette tilfellet: https://www.nrk.no/mr/ferje-fekk-motorstans-moldefjorden-1.15376592. Men det er vel ofte vanskelig å skille hva som er menneskelig og ikke når systemene ikke er skikkelig gjennomtestet med FMEA, og det mangler gode sjekklister for unormale situasjoner. Det er ganske mange nyere ferger som har hatt problemer, men det er kanskje ikke karaktert som "motorstopp". I tillegg til de som blir liggende å drive er det også mange grunnstøtinger og kollisjoner av tekniske årsaker. Av de aller nyeste fergene kommer jeg på "Bømlafjord" og "Huftarøy". En lang ferge med bare en thruster i hver ende er ganske hjelpeløs i trange havner, hvis en av dem faller ut og det blåser litt. Så det er ikke godkjent redundans hvis en for eksempel legger DP2 standarden til grunn.
Sant det, med en thruster i hver ende, men man har i det minste mulighet til holde båten unna ureint farvann, og kan gå til en letter tilgjengelig kai der et vanlig fartøy med bare en propell ville klare å komme seg til kai. Men om systemet svikter på veg til kai er det jo selvsagt håpløst..
 

Jan

Active Member
Har "Karlsøyfjord" fått batteridrift? Denne siden antyder en "next generation upgrade" i 2021. Det er også litt uklart om "Karlsøyfjord" fortsatt har LNG motorer. Ombygning til diesel er bare nevnt for søsterskipet "Harøyfjord", men for denne er det ikke nevnt batterier.
 
Last edited:

Refvik

Administrator
Staff member
Ny ombyggingskontrakt til Fiskerstrand Verft innen batteriteknologi

Fiskerstrand Verft har fått i oppdrag med Boreal om å konvertere MF Karlsøyfjord fra dagens LNG-fremdriftssystem til helelektrisk fremdriftssystem med batteri som kraftkilde.

«Karlsøyfjord» skal etter planen ankomme verftet ved årsskiftet. Fergen skal oppgraderes i henhold til DNV-GLs «battery power»-notasjon, der batteriene defineres som fartøyets primære energikilde i et nytt og moderne batterielektrisk fremdriftssystem.

Som en del av ombyggingen skal kjølesystemer, ventilasjonssystem og brann-/sikkerhetssystemer også oppgraderes. Eksisterende LNG-motorer skal fjernes, og nye moderne generatorer, inklusive rensesystem, skal installeres for å ivareta redundansen i systemene som sekundær energikilde.

Karlsøyfjord var også ved verftet høsten 2020 for å tilpasse den universelle utformingen ytterligere.

Siemens er valgt som systemleverandør og skal levere BlueDrive PlusC tavler, Energy Management System (EMS), ladesystemer og batterier i forbindelse med oppgraderingen. Acel vil ha ansvaret for all elektroinstallasjon om bord.

Fiskerstrand er meget godt fornøyd med tilliten Boreal viser når de velger å plassere kontrakten ved Fiskerstrand Verft. Dette er historisk en av de største kontraktene verftet har signert innen ombygging av seilende fartøy og viser at den kompetanse og erfaring verftet har bygget opp siste årene innenfor miljø og 0-utslipps teknologi, gjennom flere tilsvarende ombygginger, gir rederiene trygghet når de velger Fiskerstrand Verft.

– Vårt mål er å være ledende på miljøvennlig fergedrift. Vi har hatt et langt og godt samarbeid med Fiskerstrand, og vi ser nå fram til å jobbe sammen om dette oppdraget som både vil gi vesentlige besparelser for miljøet og økt kvalitet for våre reisende, sier konsernleder Kjetil Førsvoll i Boreal.

Kilde: Fiskerstrand Verft
 
Top