Boreal Sjø kjøper ferger fra Norled?

Boreal kjøper Tau-ferjene
Tau-ferjene går ut av trafikk ved nyttår. Nå er ferjene solgt fra Norled til Boreal.

 
Boreal kjøper Tau-fergene

Boreal og Norled, begge selskap med hovedkontor i Stavanger, har blitt enige om å gjennomføre en større fergetransaksjon.

Boreal kjøper de tre fergene MF «Hardanger», MF «Ryfylke» og MF «Bjørnefjord» av Norled.

– Vi er glade for at vi har kommet i havn med denne transaksjonen. Boreal har vunnet flere nye fergeanbud den siste tiden, og vi er et rederi i kraftig vekst. De tre fergene vil utfylle flåten vår på en god måte, sier konsernleder Kjetil Førsvoll i Boreal.

MF «Hardanger» og MF «Ryfylke» går i dag i trafikk i Stavanger–Tau-sambandet, som vil bli nedlagt når Ryfast-tunnelen åpner ved årsskiftet 2019/2020.

Søsterskipene MF «Hardanger» og MF «Ryfylke» er bygget i 2013, og er pendelferger som er like hensiktsmessige for bruk i begge fartsretninger. Fergene har plass til 550 passasjerer og kapasitet til 165 personbiler eller 12 vogntog. Lengden på de to fergene er 123 meter og bredden 18 meter. Fergene er sertifisert for fartsområde 2. Boreal ønsker etter overtakelse å bygge fergene om til batteridrift.

MF «Bjørnefjord» er en pendelferge bygget i 1990. Fergen har plass til 399 passasjerer og kapasitet til 105 personbiler eller 10 vogntog. Fergen er 87 meter lang og 15 meter bred, og er sertifisert for fartsområde 2.

– Norled er svært glad for at disse tre ferjene nå får et langt og godt liv videre under nytt rederiflagg, og transaksjonen viser at norske rederier er opptatte av å sikre gjenbruk og effektiv flåteutnyttelse, sier viseadministrerende direktør Lars Jacob Engelsen i Norled.

I tillegg til kjøpet av de tre fergene fra Norled har Boreal fem el-fartøy under bygging. Flåteutvidelsen gjøres i samband med oppstart av nye kontrakter i perioden 2019-2020.

Boreal er et ledende konsern innen mobilitet i Norge, og opererer buss, båt og bane. Hovedkontoret er i Stavanger, og Boreal har 2700 medarbeidere.

Norled er ett av Norges største ferjerederier og verdens femte største hurtigbåtrederi med røtter tilbake til 1855. Selskapet har totalt ca. 80 fartøyer og om lag 1200 medarbeidere.

Kilde: Norled
 
"Bjørnefjord" skifter navn til "Preikestolen" og settes inn i Høgsfjord-sambandet ifølge NRK Rogaland.
Den er for tiden i dokk på Halsnøy.
 
Fikk nettop svar om "Hardanger" og "Ryfylke" - "Hardanger" blir "Harøyfjord" og "Ryfylke" blir "Karlsøyfjord"
 
"Karlsøyfjord" og "Harøyfjord" ligger her i Molde ikveld i det eg snart passerer dei ombord i "Lote" på vei til Vestnes...
 
Ser at på ruteoversikten at "Karlsøyfjord" og "Harøyfjord" OG "Preikestolen" alle skal ta 120 biler.
De to første er jo bygget som 165 bilers ferger, men da de av en eller annen grunn ble bygget for smale, så var det reelle tallet 139. Nå er ytterligere nesten 20 bilplasser borte. Er det noen ombygging som er gjort som er årsaken til det? Det er vel ikke sidehusdekket som er tatt bort? Det kunne passet med tallene.
Og "Preikestolen" tar 105 biler, så med mindre de har tryllet noe aldeles de siste ukene, så er vel det tallet fortsatt gjeldende i praksis.
 
Last edited:
Ser at på ruteoversikten at "Karlsøyfjord" og "Harøyfjord" OG "Preikestolen" alle skal ta 120 biler.
De to første er jo bygget som 165 bilers ferger, men da de av en eller annen grunn ble bygget for smale, så var det reelle tallet 139. Nå er ytterligere nesten 20 bilplasser borte. Er det noen ombygging som er gjort som er årsaken til det? Det er vel ikke sidehusdekket som er tatt bort? Det kunne passet med tallene.
Og "Preikestolen" tar 105 biler, så med mindre de har tryllet noe aldeles de siste ukene, så er vel det tallet fortsatt gjeldende i praksis.
Dette er nok FRAM som har funnet kravene i kontrakten til permanente fartøy og ikke sett på hvilke kapsiteter de fartøyene som skal inn der har. Preikestolen er uendret, men akseptert som "Midlertidig materiell i oppstartsfase"
 
Er det noken som veit om kapasitet over kravet SKAL brukes i Møre og Romsdal, slik Nordland FK skriv i kontraktane sine eller om kun utlyst kapasitet må lastes og resten er opp til operatør?
 
Er det noken som veit om kapasitet over kravet SKAL brukes i Møre og Romsdal, slik Nordland FK skriv i kontraktane sine eller om kun utlyst kapasitet må lastes og resten er opp til operatør?
I utgangspunktet var det utlyst kapasitet, men etter saken ang. "Ivar Aasen", som ble slått opp stort i media så mener jeg at Fram nå krever at fartøyets fulle kapasitet skal brukes ved behov.
 
Er det noken som veit om kapasitet over kravet SKAL brukes i Møre og Romsdal, slik Nordland FK skriv i kontraktane sine eller om kun utlyst kapasitet må lastes og resten er opp til operatør?
Standardkontrakten til staten, Fram er ikke kontraktspart på Europaveg, er at overkapasitet skal benyttes, men er ingen ting i veien for at Boreal gjør ombygginger som reduserer kapasitet, f.eks. benytte noe dekksareal til batterier, ladeløsning e.l.
 
Standardkontrakten til staten, Fram er ikke kontraktspart på Europaveg, er at overkapasitet skal benyttes, men er ingen ting i veien for at Boreal gjør ombygginger som reduserer kapasitet, f.eks. benytte noe dekksareal til batterier, ladeløsning e.l.
Men ingen som vet noe spesifikk hva som er gjort med "Karlsøyfjord" og "Harøyfjord" altså?
 
Nå har jeg sett bilder av "Karlsøyfjord". Ingen merkbare forandringer på bildekk der, så den har nok samme kapasitet fra før. Merkerlig at de "selger" den utad med såpass færre biler.
 
Nå har jeg sett bilder av "Karlsøyfjord". Ingen merkbare forandringer på bildekk der, så den har nok samme kapasitet fra før. Merkerlig at de "selger" den utad med såpass færre biler.
Tja, er vel bedre å markedsføre den med færre bilplasser enn den faktisk har, enn omvendt? I rutetabellen for Sandnessjøen - Dønna - Løkta står jo f eks 'Møysalen' fortsatt oppført med 104 PBE...
 
Tja, er vel bedre å markedsføre den med færre bilplasser enn den faktisk har, enn omvendt? I rutetabellen for Sandnessjøen - Dønna - Løkta står jo f eks 'Møysalen' fortsatt oppført med 104 PBE...
Korleis blir ferja lastet? Min observasjon frå Sandnessjøen er at personer blir bedne ut av bilane før ombordkjøring. Vis dem har avlåst bildekk under overfarten er det jo mulig at dei kan stue uten den vanlege sikkerhetsavstand og dermed fortsatt laste ei fil mer i bredden enn t.d. Hardingen som ser ut til å være bygd i samme design.
 
Ryfylke og Hardanger var jo levert med veldig smale bilfelt, så i det nye anbudet er det vel ikke utenkelig at man måtte sløyfe en rekke for å oppnå kravet, 60 på begge sider av bilen, mot 60 på ene som jeg tror var gjeldende da de ble bygget til Tausambandet.
 
Ryfylke og Hardanger var jo levert med veldig smale bilfelt, så i det nye anbudet er det vel ikke utenkelig at man måtte sløyfe en rekke for å oppnå kravet, 60 på begge sider av bilen, mot 60 på ene som jeg tror var gjeldende da de ble bygget til Tausambandet.
Ja, som nevnt over. Bildekket ble malt om etter bare et par uker, så den reelle kapasiteten i Tau-sambandet var 139, ikke 165. Og nå som sagt - så står de oppført med 120, uten at noe tilsynelatende er gjort på bildekket.
 
Back
Top