Min åsikt är,när inte Havila inte får sina egna skipen ut från varvet i tid.Behövs ett fartyg som kan ta 350-700 passagerare att det skall bli omsättning?Ingen ide att öka på skuldbördan med fartyg tex Bremen?Problemet är visso den att det skall bildäck.I Grekland till salu gamla Sally Albatross Louis Cristal med dim 158,9x25,2x5,60 men saknar bildäck isklass 1A.Blue Star Ferries har väl hela sin flotta till salu ,men med isklasser ingen aning.Det är orimligt hur mycket motgångar Havila har,varvet i spanien,Covid,Tyrkiet,men man brukar väl säja motgångar som inte dödar förstärker?Vi här i Kyrkslätt heijar på Johannes Klaebo och HAVILA och hoppas allt löser sejKan jo hende at Havila Kystruten slipper unna med kun å ta passasjerer på erstattningskipa da dei treng vel kjøle- og frysekapasitet også om dei ønsker å ta last?
Takk,fin video.Vi hade ochså en sån sidoport på Apollo III,vi körde mellan Mariehamn-Stockholm,detta var 1979-1982.Har aldrig varit i Norge ? undrar varför det går inte köra med skipe med bildäck om man bygger rampar i hamnarna och sedan kunde skipen göra en s.k. medelhavsförtöjning ,att lägga ner båda förliga ankarna och aktern mot kajn?Sedan kunde man ta hela långtradaren med sej ?Det er ingen krav om bildekk i anbudet (upphandlingen) for Kystruten, hverken under den gjeldende kontrakten (hverken M/S Spitsbergen eller M/S Lofoten har bildekk) eller den nye kontrakten som gjelder fra 2021. Slike bildekk som skipene til Blue Star Ferries har, vil uansett ikke være mulig å komme til i Kystrutens havner - bildekkene på Hurtigruteskipene og de nye Havilaskipene nås gjennom en bilheis fra lasteluke i skipssiden. Det kan man se i denne videoen.
Ikke verken hensiktsmessig, plass til det, værforhold osv. I tillegg vil det være store kostnader med det og som nevnt så kreves det ikke bildekk på båtene, dette er noe rederiene har lagt opp til selv. Kravet fra staten er kun på frakten og et visst antall pax.Takk,fin video.Vi hade ochså en sån sidoport på Apollo III,vi körde mellan Mariehamn-Stockholm,detta var 1979-1982.Har aldrig varit i Norge ? undrar varför det går inte köra med skipe med bildäck om man bygger rampar i hamnarna och sedan kunde skipen göra en s.k. medelhavsförtöjning ,att lägga ner båda förliga ankarna och aktern mot kajn?Sedan kunde man ta hela långtradaren med sej ?
Är det någon som vet om Havila har gjort något beslut om ersättnings skibe?har de utkommit med någon ytterligare information,tiden närmar sej.
50 år gammel ferge kan bli det «nye» kystruteskipet
En gammel bilferge og et cruiseskip kan bli løsningen når Havila fra årsskiftet skal seile Bergen-Kirkenes uten å få ferdig egne skip.
verkligen Silence,undrar hur allt detta skall sluta?Finns inte något ljus någonstans,mycket deppande tider.Silence is golden LOL
Det är bara dåliga nyheter världen runt.Detta var väl väntat att Havila inte sätter ut ersättnings skip,men säkert stor besvikelse för ortsborna?Vi får hoppas att allt löser sej,kommer den dagen vi ser familje ägda rederiet Kystruten i trafik längs den Norska kusten.Bara väntaDa har Havila søkt om å få slippe erstatningsskip
https://maritimt.com/nb/maritimt-magasin/havila-kystruten-vil-tilpasse-kapasiteten