"Fanafjord 1" sold to Canada as "Northumberland"

Good question !
I think that all bigger teknisk "ombyggnader" off ferries take much more time than planned... .
That are usually all single-ship-projects - with a kind of a prototype-standard - and such things takes usually a lot of time - for to find solutions for "1000" problems... .

Free Newspaper article from nov. 2023:
"Fergen skal ut av landet, og direkte til statlig eierskap i Canada. Det innebærer at ombyggingen skal stå klar i andre kvartal 2024." = now...

So i guess that the "New" Fanafjord will be ready not before spring 2025... .

Anyone knows details about the planned service-speed in future ? Maybe it will be more slowly in future sadly ?
These ferries (Fanafjord and her 4 sisters) are the fastets bigger double-end-ferries worldwide with 21 knots or more, a sister holds world-record with 23,5 knots.
I was personally on E39 with car many many years ago on a delayed departure onboard on one of these ferries and it was a really very fast feeling onboard then... .
 
De nye gensettene skal være to Bergen Diesel C25-33L9, som gir 3000 kW ved 60Hz og 2880 kW ved 50 Hz. Og så beholder de antagelig 3 x 450kW hjelpemotorer. Så jeg vil tro toppfarten blir redusert til omtrent det samme som MF Stavangerfjord og MF Mastrafjord, som har 2 x 2650 kW + 4 x 450kw, ca. 17 knop.

 
Last edited:
Sjøl om Canada på papiret fortsatt er en britisk koloni, lurte jeg litt på først hvorfor de ga henne navnet etter et fylke i Storbritannia, men regner med navnet kommer herfra
 
Er nok en del roligere farvann sør på kontinentene. MF Svanøy gikk vel noe ala samme rute, da også pga rolige vær og farvann.
Jeg tror nok det hadde gått greit på en nordlig rute med god planlegging. Til pendelferge å være er dette et ganske sjødyktig fartøy, siden det åpne bildekket ligger ganske høyt, og har god drenering. Men det er opplagt redusert risiko for uvær som er grunnen til omveien, ja. Kanskje forsikringsselskapet har et ord med i laget også.
 
Last edited:
Jeg tror nok det hadde gått greit på en nordlig rute med god planlegging. Til pendelferge å være er dette et ganske sjødyktig fartøy, siden det åpne bildekket ligger ganske høyt, og har god drenering. Men det er opplagt redusert risiko for uvær som er grunnen til omveien, ja. Kanskje forsikringsselskapet har et ord med i laget også.
Har du noen gang vært i Nord Atlanteren en vintersdag?
 
Har seilt endel ganger over Nord-Atlanteren, ofte er man veldig optimistisk og prøver seg på ei nordleg rute - men gang på gang viser det seg at man blir pressa lenger og lenger sørover pga vêret. Så at "Northumberland" tar ei sørlige rute i utgangspunktet er nok kun det et einaste reelle alternativet på denne tida av året for et slik type fartøy
 
Vi
Jeg tror nok det hadde gått greit på en nordlig rute med god planlegging. Til pendelferge å være er dette et ganske sjødyktig fartøy, siden det åpne bildekket ligger ganske høyt, og har god drenering. Men det er opplagt redusert risiko for uvær som er grunnen til omveien, ja. Kanskje forsikringsselskapet har et ord med i laget også.

Trur nok at forsikringsselskapet hadde fleire ord med i laget. Sjølv om det hadde gått bra på nordleg rute, vil vel større skaderisiko der gjere forsikringspremien så mykje høgare at det løner seg økonomisk å gå lenger sør.
 
Denne er vel i utgangspunktet bygget i henhold til reglene for fartsområde 3, så en kryssing av Atlanteren vil nok kreve en dispensasjon. Mulig flaggstat og/eller forsikringsselskap som nevnt over vil kreve at man krysser på det smaleste punktet med antatt best vær for å gi en slik dispensasjon? Samt seile mest mulig «langs land», med mulighet for å søke nødhavn undervegs.
 
Last edited:
NORTHUMBERLAND will replace the M/V HOLIDAY ISLAND that is serving the route between Wood Islands, PEI, and Caribou, Nova Scotia on Canada.
I følge Wikipedia er det fergen M/V Confederation som har seilt i den ruten i 2024. Det er en sesongrute, som går hvert år fra mai til desember (det er broforbindelse lenger vest på øyen). M/V Holiday Island ble i følge Wikipedia hugget etter en brann i 2022. M/V Saaremaa 1 har også vært inne på ruten i perioder.
 
Last edited:
I følge Wikipedia er det fergen M/V Confederation som har seilt i den ruten i 2024. Det er en sesongrute, som går hvert år fra mai til desember (det er broforbindelse lenger vest på øyen). M/V Holiday Island ble i følge Wikipedia hugget etter en brann i 2022. M/V Saaremaa 1 har også vært inne på ruten i perioder.
 
Back
Top