Ferge og Fergesamband

Melfjord ligger i Jektvik og venter på slep. Rødøy ser ut til å ta over når haveristen er flyttet, mens det for engansskyld er satt opp beredskapsrute Levang-Nesna-Nesnaøyane. Må jo være første gangen Røsund anløper Levang.
Er ikke første gang nei, Røsund gikk en stund på Nesna- Levang mens Trondenes gikk Nesnaøyene, i oppstartsfasen av anbudet.
 
Melfjord ligger i Jektvik og venter på slep. Rødøy ser ut til å ta over når haveristen er flyttet, mens det for engansskyld er satt opp beredskapsrute Levang-Nesna-Nesnaøyane. Må jo være første gangen Røsund anløper Levang.
Hva skjedde med Melfjord? Motor eller gir ?
Ikke fått med med at den ble innstilt eller noe...?
 
Hva skjedde med Melfjord? Motor eller gir ?
Ikke fått med med at den ble innstilt eller noe...?
Ingen aning kva som sjedde, men flyttet seg ikkje siden 8 tida igår kveld. Er slept til Nesna av Boa Brage og ligger ute i fjorden no. Skal tro om ho skal i dokk? I så fall må jo malangen ut først.
 
Ingen aning kva som sjedde, men flyttet seg ikkje siden 8 tida igår kveld. Er slept til Nesna av Boa Brage og ligger ute i fjorden no. Skal tro om ho skal i dokk? I så fall må jo malangen ut først.
Hm okei, merkelig... Kan jo være både maskinras eller girras... Dyrt blir det fort uansett...
Så den var under slep med nær ankomst Westcon på marinetraffic..
Får håpe Malangen begynner å bli ferdig..
 
Hm okei, merkelig... Kan jo være både maskinras eller girras... Dyrt blir det fort uansett...
Så den var under slep med nær ankomst Westcon på marinetraffic..
Får håpe Malangen begynner å bli ferdig..
Kommer tilbake i morgen, en hovedmotor som var litt kranglete i dag
 
Problem løst, på full fart nordover igjen, så da er vel Rødøy straks på vei sørover!
Jeg ser at Rødøy er i rute igjen, så da er det normal trafikk på rutene fra Nesna. På Lurøy-sambandet og Træna-ruten er det derimot improvisasjoner fra dag til dag, mens Husøy ligger stille i Sandnessjøen. Lovund betjener Træna i kombinasjon med Onøy og Lovund, noe som gir 3 - 3 1/2 t reise for trænværingene, til dels på nokså ugunstige tidspunkt.
 

Teknisk feil fører til fergekanselleringer på sambandet Svolvær- Skrova​

Røst har allerede slitt ein del siste dager. Blir spennande korsen Torghatten tenker å klare seg i sommer.

Om ikkje dem får i orden sysakene, må dem troleg leie kapasitet. Mitt tips er då at dem enten leier Sulafjord til Bognes - Lødingen og bruker Hamarøy til der hun trengs eller så leier dem Møysalen som reserve.
 
Røst har allerede slitt ein del siste dager. Blir spennande korsen Torghatten tenker å klare seg i sommer.

Om ikkje dem får i orden sysakene, må dem troleg leie kapasitet. Mitt tips er då at dem enten leier Sulafjord til Bognes - Lødingen og bruker Hamarøy til der hun trengs eller så leier dem Møysalen som reserve.
Røst er vel etter ryktene å dømme solgt.?
Så da brukes vel ikke mer enn akkurat nok på ho vil jeg tro da? Ikke for å henge ut eller noe, men vil tro det..
 
Jeg ser at Rødøy er i rute igjen, så da er det normal trafikk på rutene fra Nesna. På Lurøy-sambandet og Træna-ruten er det derimot improvisasjoner fra dag til dag, mens Husøy ligger stille i Sandnessjøen. Lovund betjener Træna i kombinasjon med Onøy og Lovund, noe som gir 3 - 3 1/2 t reise for trænværingene, til dels på nokså ugunstige tidspunkt.
Nå er Husøy i gang igjen. Den har kommet til Træna og opptar normal rute fra Husøya kl. 15.15 i dag.
 
Boreal melder at feilen på "Hasvik" er lokalisert og forventet utbedret natt til onsdag. Hasvik og Loppa har siden torsdag i forrige uke kan hatt ei ferge på sine tre samband.
 
Skrev feil, 2000 er kravet. "Lurøy" er akkurat innenfor, like krav til både hovedfartøy og reserve.

Vil være mer dumt å sende "Petter Dass" til Helgeland, da vil de mangle reserve når noe skjer i sør....
Litt spekulasjoner fra min side, men hva er årsaken til at alle gode båtene blir sendt sørover å så sitter vi igjen med all dritten? Petter Dass dro sørover for Lauvvik-Oanes, virker som dem ikke bryr seg om oss på øyene fordi alle båtene vi får, er gamle utrangerte vrak.
 
Spørs hvilken øy du bor på, men fergeflåten til Boreal på Helgeland er vel ikke all verdens av alder. Foruten om "Tjøtta" og "Lurøy" så er vel de faste under 20 år
 
Spørs hvilken øy du bor på, men fergeflåten til Boreal på Helgeland er vel ikke all verdens av alder. Foruten om "Tjøtta" og "Lurøy" så er vel de faste under 20 år
Tenker mer Torghatten Nord, dem får anbud å dem setter inn materiell som er gamlere enn 2. Verdenskrig.
 
Tenker mer Torghatten Nord, dem får anbud å dem setter inn materiell som er gamlere enn 2. Verdenskrig.
Torghatten Nord har vel ikke akkurat mange skip sør for Trondheim dem drifter som passer på øyene.
Hvilke skip har dem sendt sørover som er av nyere sort?

Petter Dass tilhører Boreal og da er det lett å forstå at du sikter til Boreal. Boreal har heller ikke Lauvik-Oanes lengre. Så Petter Dass er reserveferje i gamle Hordaland. Tomma som er en enda eldre ferje er reserve i Flekkefjord.
Ikke mye å gå på her.
 
Litt spekulasjoner fra min side, men hva er årsaken til at alle gode båtene blir sendt sørover å så sitter vi igjen med all dritten? Petter Dass dro sørover for Lauvvik-Oanes, virker som dem ikke bryr seg om oss på øyene fordi alle båtene vi får, er gamle utrangerte vrak.
Litt utfyllende info.
"Petter Dass" ble sendt sørover til anbudet Boreal vant i Hordaland, den gikk Kvanndal-Utne til "Utnefjord" ble levert.
Deretter var den reserve og fartet litt frem og tilbake mellom Helgeland og Hordaland

For Lauvvik-Oanes kjøpte Boreal "Preikestolen" fra Norled, men siden denne er dyr i drift og korona ødela trafikkgrunnlaget så ble den byttet med "Petter Dass", med den løsningen at ved driftsavvik så løste "Preikestolen" av "Petter Dass" som igjen løste av der det var behov.
Samme opplegg fortsatte etter "Tomma" kom sør og "Preikestolen" dro til Molde-Vestnes....

Så kan det legges til at "Fitjar" har vært leid inn en del i Hordaland ved driftsavvik, men på Kvitsøy-Mekjarvik har det vært stort sett "Petter Dass" som har avløst og Boreal har vel ikke så mye annet å velge mellom der heller.
 
Back
Top