Torghatten har nok feilspekulert ein del. Men samtidig så er jo fylket heller ikkje uskyldig, med veldig korte anbud og kort periode mellom tilslag og oppstart.Tenker mer Torghatten Nord, dem får anbud å dem setter inn materiell som er gamlere enn 2. Verdenskrig.
Uansett, Torghatten er forpliktet til å levere. Samtidig ser ikkje alder ut til å være grunnen for ustabil drift, Fjord1 har fortsatt mange 80- og 90-talls ferjer i stabil drift og Kvitholm ser heller ikkje ut til å lage meir krøll enn mange moderne ferjer.
Det handler meir om å skaffe gode rammebetingelser for at fartøyene får tilstrekkelig med stell og oppgraderinger, slik at mannskapet både trives og har det utstyret som trengs for å utføre oppdraget på ein sikker og forsvarleg måte, at passasjerer har egnede fasiliteter ombord og at fartøyene generellt er egnet til rutene med tanke på vær, sjø, strøm, kaier, osv. ...