Angående fergetrafikken i Nordland, Skjønner at det kan være vanskelig og få kabalen til og gå opp for Torghatten nord, en del er jo utenfor deres kontroll, men hvert eneste år år er det samme leksa på nytt, Instillinger og kanselleringer på grunn av teknisk feil, mannskapsmangel og mangel på ferger, skal det aldri ta slutt, sikkert ikke. I går kom det melding at pga dårlig vær i ytre Vestfjorden så flytters BF Tranøy til Lødingen-Bognes med avgang kl 0900, hurra, så plutselig i dag så er det melding at første tur at 0900 er kansellert, hvorfor?THN driver jo ap med trafikantene, Synes litt synd på de ombord som må ta imot all misnøye/kjeft, ikke bare THN sambandet Lødingen-Bognes men alle der det går støtt å stadig i kanselleringer. Har vert endel på fergene, men tok sjømannspenson rett etter fyllte 60 år, Angrer ikke et sekund, Hadde det ikke vært for de gode gamle Norskbygde BF Hamarøy(goferga) og Tysfjord så hadde trafikantene heller holdt seg hjemme eller kjøre rundt
Veldig gode poeng og godt skrevet!
Bømlo ligger i Bodø, og venter på en eventuell godkjenning fra S.Dir.
Men kunne ikke det ha vært en løsning å leie MF Sulafjord som ligger i Kjøpsvik?
Ja, vet det er Fjord1 si, og at det er reservefartøy. Men, i relativ nærhet om den kunne gått Bognes-Lødingen?
(Hvis den er klasset for det da?)
MF Barøy var klar til overlevering og kursing nordover etter ombygging, så går ett kretskort (kritisk komponent). Uflaks.
Vedr Nesna - Levang, der kan man snakke om uflaks. Ok, Røsund er oppbrukt, men sendt vekk. Vardehorn var klargjort å div før avgang Tromsø.
Så blir den påkjørt, først slept til Westcon, så forseilet til Tromsø, hvor den nå ligger i dokk.
Søster Melshorn ble nærmest revet ut av opplag og satt rett i drift, da må, desverre, man påregne noe hikke i begynnelsen.
Det er lett å skylde på fergemannskap og rederi. Dem drifter samband og har jo ett ansvar.
Men, det er også litt opp til oppdragsgiver og sette høyere krav. Herunder både i anbud og reservefartøy.
Du nevner også mannskap, her er det 2 ting som må til for å få opp rekruttering. Lønn og fritid.
Flere i samme bransje (opprett, o.l) betaler helt andre summer i lønn, ordninger i form av fritid og vilkår.
Her har fergerederier en stor jobb og gjøre.
Selv er jeg utdannet matros med flere års fartstid.
Men, når jeg som enkel selger har bedre lønn, betingelser og er hjemme hver dag, er det ikke noe alternativ.
Som du sier, mye er utenfor Torghatten Nord's kontroll, men noe innenfor deres kontroll og. Misforstå meg rett her, jeg vil ikke tro at dem sitter med føttene på bordet i Tromsø. Men at det jobbes, letes etter løsninger osv, det tror jeg, men det kan ikke være noe lett jobb.
At dem kan være tidligere på ballen før sommertrafikken er i gang hersker det ingen tvil om.