Mener å huske at B-ferge om sommeren utgår når Foldøy kommer i drift? Stemmer det? I så fall blir Kvam reserve hele året?"Os" er på tur til Vegsund nå
Mener å huske at B-ferge om sommeren utgår når Foldøy kommer i drift? Stemmer det? I så fall blir Kvam reserve hele året?"Os" er på tur til Vegsund nå
Ja, det er planenMener å huske at B-ferge om sommeren utgår når Foldøy kommer i drift? Stemmer det? I så fall blir Kvam reserve hele året?
Hva skjer med "Vågan"? På reisnordland.no er det fortsatt "Vågan" som står oppført i Rødøybassenget fra 1/2 mens Jektvik - Kilboghamn står oppført med "Melfjord"Gildeskål vart i formiddag avløyst av Fitjar, hun har kurs for Molnskogen.
Meløytind tok over stafettpinnen for Ørnes, sistnemnte med stø kurs for Jektvik for å starte ruten der, ettersom Vågan er på kurs nordover med destinasjon Bodø. Frå imorro skal Rødøy samseile med Ørnes på Rødøy-ruta. Tar imot tips for kven som då er reserve for Torghatten på Helgeland?
Kanskje verksted? Men, ikke sikker!Hva skjer med "Vågan"? På reisnordland.no er det fortsatt "Vågan" som står oppført i Rødøybassenget fra 1/2 mens Jektvik - Kilboghamn står oppført med "Melfjord"
For å avkrefte alle rykter så kan jeg si Vågan skal på verksted for overhaling av motorer samt få Reis Nordland logoen påklistret.Kanskje verksted? Men, ikke sikker!
Vet Torghatten Nord (med Vågan), fikk anbudet på Rødøybassenget.
Ikke påstått noe annetFor å avkrefte alle rykter så kan jeg si Vågan skal på verksted for overhaling av motorer samt få Reis Nordland logoen påklistret.
Kvam er fortsatt aktuell som reservefartøyFoldøy har forlatt Vegsund for Larsnes-Åram-Voksa-Kvamsøy, dermed er endå ei klassisk 50-bilers-ferge (35 pbe i dagens måleenhet)) avløyst frå rutedrift. Er vel kun Geiranger og Haram som no er igjen av den typen i Møre og Romsdal, og dei noko mindre Kvernes og Driva.
Her kan ein se utvendig resultat av ombygginga. https://mrfylke.no/nyheiter/slik-blir-den-nye-ferja-i-rute-1066.27205.aspx
"Foldøy" er vel såpass ny at den er bygd etter "dagens" PBE-standard?50 PBE.. Det vil da si at de får ombord 35-40 biler...
"Foldøy" er vel såpass ny at den er bygd etter "dagens" PBE-standard?
4 hele rader, viser bildene, fergen er 65 meter. Det er 13 biler om det er 5m pr bil inkl avstand. Ytterradene tar nok en bil mindre. Det blir 50 biler. Men altså, dette er rent matematisk, jeg er matematiker, ikke utdannet fergemannskap. Men det er vel slik de er kommet til 50 da.Dagens er vell standard er vell gammel blitt.. Bilene er blitt mye større siden de sist ble endret..
Fergen er 65. Bildekk er neppe lengre enn 63. Så er en bil 5 meter lang. Så tar vi med litt mellomrom.. Så er det 5.5.. Da får vi rundt 11 biler i lengden..4 hele rader, viser bildene, fergen er 65 meter. Det er 13 biler om det er 5m pr bil inkl avstand. Ytterradene tar nok en bil mindre. Det blir 50 biler. Men altså, dette er rent matematisk, jeg er matematiker, ikke utdannet fergemannskap. Men det er vel slik de er kommet til 50 da.
Lengde: 4,30 m, bredde: 1,85 m
Tja....4 hele rader, viser bildene, fergen er 65 meter. Det er 13 biler om det er 5m pr bil inkl avstand. Ytterradene tar nok en bil mindre. Det blir 50 biler. Men altså, dette er rent matematisk, jeg er matematiker, ikke utdannet fergemannskap. Men det er vel slik de er kommet til 50 da.
Ja, trangt blir det. For å være litt mer pirkete: snittlengde biler i Norge er 4,61. Sier vi 5 m inkl mellomrom klare man i alle fall 12. Og fergen er 65,5 meter. Bredden er en sak for seg selvsagt. Men må jo nesten anta de klarer 4 i bredden. Men jeg sier da 46 biler. Svaret vil man nok aldri få. Med mindre mannskapet virkelig prøver hardt en dag der det tilfeldigvis kun er personbiler og det er tid til å stue en og enFergen er 65. Bildekk er neppe lengre enn 63. Så er en bil 5 meter lang. Så tar vi med litt mellomrom.. Så er det 5.5.. Da får vi rundt 11 biler i lengden..
I Norge ble måleenheten i 1963 definert med lengden 4,25 meter og bredden 1,60 meter med utgangspunkt i den gjennomsnittlige størrelsen på de tyve mest solge bilene i landet i 1961 og 1962.I 1971 ble bredden økt til 1,65 meter. Etter en forskrift fra 1970 skulle det på enkelte ferger også beregnes en samlet avstand mellom bilene på 75 centimeter på langsidene, 15 centimeter foran og 15 centimeter bak når man beregnet bildekkets kapasitet. Senere er personbilene blitt bredere, og i en utlyst konkurranse definerte Statens vegvesen Region nord i 2017 én PBE som: