Ferge og Fergesamband

4 hele rader, viser bildene, fergen er 65 meter. Det er 13 biler om det er 5m pr bil inkl avstand. Ytterradene tar nok en bil mindre. Det blir 50 biler. Men altså, dette er rent matematisk, jeg er matematiker, ikke utdannet fergemannskap. Men det er vel slik de er kommet til 50 da.
Fergen er 65. Bildekk er neppe lengre enn 63. Så er en bil 5 meter lang. Så tar vi med litt mellomrom.. Så er det 5.5.. Da får vi rundt 11 biler i lengden..

I Norge ble måleenheten i 1963 definert med lengden 4,25 meter og bredden 1,60 meter med utgangspunkt i den gjennomsnittlige størrelsen på de tyve mest solge bilene i landet i 1961 og 1962.I 1971 ble bredden økt til 1,65 meter. Etter en forskrift fra 1970 skulle det på enkelte ferger også beregnes en samlet avstand mellom bilene på 75 centimeter på langsidene, 15 centimeter foran og 15 centimeter bak når man beregnet bildekkets kapasitet. Senere er personbilene blitt bredere, og i en utlyst konkurranse definerte Statens vegvesen Region nord i 2017 én PBE som:

Lengde: 4,30 m, bredde: 1,85 m
 
4 hele rader, viser bildene, fergen er 65 meter. Det er 13 biler om det er 5m pr bil inkl avstand. Ytterradene tar nok en bil mindre. Det blir 50 biler. Men altså, dette er rent matematisk, jeg er matematiker, ikke utdannet fergemannskap. Men det er vel slik de er kommet til 50 da.
Tja....
Var alltid oppgitt til 48PBE mens den gikk i Rogaland.
Men det er nå uansett en betydelig økning i forhold til "Kvam"
 
Last edited:
Fergen er 65. Bildekk er neppe lengre enn 63. Så er en bil 5 meter lang. Så tar vi med litt mellomrom.. Så er det 5.5.. Da får vi rundt 11 biler i lengden..

I Norge ble måleenheten i 1963 definert med lengden 4,25 meter og bredden 1,60 meter med utgangspunkt i den gjennomsnittlige størrelsen på de tyve mest solge bilene i landet i 1961 og 1962.I 1971 ble bredden økt til 1,65 meter. Etter en forskrift fra 1970 skulle det på enkelte ferger også beregnes en samlet avstand mellom bilene på 75 centimeter på langsidene, 15 centimeter foran og 15 centimeter bak når man beregnet bildekkets kapasitet. Senere er personbilene blitt bredere, og i en utlyst konkurranse definerte Statens vegvesen Region nord i 2017 én PBE som:
Ja, trangt blir det. For å være litt mer pirkete: snittlengde biler i Norge er 4,61. Sier vi 5 m inkl mellomrom klare man i alle fall 12. Og fergen er 65,5 meter. Bredden er en sak for seg selvsagt. Men må jo nesten anta de klarer 4 i bredden. Men jeg sier da 46 biler. Svaret vil man nok aldri få. Med mindre mannskapet virkelig prøver hardt en dag der det tilfeldigvis kun er personbiler og det er tid til å stue en og en
 
For å avkrefte alle rykter så kan jeg si Vågan skal på verksted for overhaling av motorer samt få Reis Nordland logoen påklistret.
innebårer det at ferja ligger ei uke i Bodø havn, eller er det andre hendlser som forsinka den prosessen? Ifølge THN skal Rødøy inn for Virak og fram til ei forlenget Gildeskål tar over å ut på våren.
 
innebårer det at ferja ligger ei uke i Bodø havn, eller er det andre hendlser som forsinka den prosessen? Ifølge THN skal Rødøy inn for Virak og fram til ei forlenget Gildeskål tar over å ut på våren.
Har vært noe storm, sterk storm og orkan i kastene nordpå siste dagene. Kan være medvirkende :)
......uten at jeg vet dette da :-)
 
MF Lurøy i A-rute innstiller inntil videre grunnet lekkasje på bildekk. Det vil foretas nærmere undersøkelser på omfanget. MF Herøysund vil gå som normalt i B-rute med avgang Stokkvågen klokken 09:30. MF Lovund i Trænarute vil foreta ekstra anløp av Onøy etter avgang Stokkvågen klokken 09:05. Ny informasjon kommer når skaden på MF Lurøy er undersøkt nærmere.
 
Back
Top