Ferge og Fergesamband

å btw ikkje kom å sei at e sprer usanne rykta når d e fergefolk e har hørt da av, det får du ta med de aktuelle personene.
Du skal ikke tru på alt du hør... langt ifra.. har selv sett flere av dine kommentarer og innlegg av svært tvilsom sort. Kan nevne i fleng, men det vil være personangrep og krenk.
La meg presisere at det ikke mer ment som angrep eller krenk, think twice, publish once...

Når det er sagt, 20 meter på gamle Fykan er tvilsomt, og det forundrer meg ikke at THN bruker millioner på forlenging på usle 2 meter når det sikkert koster noen tusenlapper ekstra for 7-10 meter !
Fykan, Gildeskål og Ørnes har vært arbeidshester i mange år, så ta dem velger å forlenge og ta vare på dem er jo greit, dem er ikke så gamle heller.. da stiller jeg meg større spørsmål med f.eks Røsund...
 

fergemann1

Active Member
Du skal ikke tru på alt du hør... langt ifra.. har selv sett flere av dine kommentarer og innlegg av svært tvilsom sort. Kan nevne i fleng, men det vil være personangrep og krenk.
La meg presisere at det ikke mer ment som angrep eller krenk, think twice, publish once...

Når det er sagt, 20 meter på gamle Fykan er tvilsomt, og det forundrer meg ikke at THN bruker millioner på forlenging på usle 2 meter når det sikkert koster noen tusenlapper ekstra for 7-10 meter !
Fykan, Gildeskål og Ørnes har vært arbeidshester i mange år, så ta dem velger å forlenge og ta vare på dem er jo greit, dem er ikke så gamle heller.. da stiller jeg meg større spørsmål med f.eks Røsund...
da beklager jeg min oppførsel og skal ta meg sammen ang kommentarer og innlegg fremover :)
 
da beklager jeg min oppførsel og skal ta meg sammen ang kommentarer og innlegg fremover :)
Litt lurt av å til og gå i seg selv :)
Eventuelt om skrivekløa kommer, så kan man skrive: "hørte at den skulle forlenges 20 meter, kan det stemme?" "det ryktes i at Røsund skal vrakes, noen så har noe info?"
Du skjønner tegninga...
På den måten fordrer man til en god diskusjon, istedenfor en påstand som ikke holder mål og noen sier at nok-er-nok...
 

fergemann1

Active Member
Litt lurt av å til og gå i seg selv :)
Eventuelt om skrivekløa kommer, så kan man skrive: "hørte at den skulle forlenges 20 meter, kan det stemme?" "det ryktes i at Røsund skal vrakes, noen så har noe info?"
Du skjønner tegninga...
På den måten fordrer man til en god diskusjon, istedenfor en påstand som ikke holder mål og noen sier at nok-er-nok...

Litt lurt av å til og gå i seg selv :)
Eventuelt om skrivekløa kommer, så kan man skrive: "hørte at den skulle forlenges 20 meter, kan det stemme?" "det ryktes i at Røsund skal vrakes, noen så har noe info?"
Du skjønner tegninga...
På den måten fordrer man til en god diskusjon, istedenfor en påstand som ikke holder mål og noen sier at nok-er-nok...
Ser den skal ta meg sammen
 

JohannesB

Member
Eg tok å leter litt, for å sjå om eg finner noko info om Fykan sin ombyggnad, men det er lite å finne.
Reint økonomisk er nok forlengning lik Gyldeskål gunstig, for då kan samme tegninger brukes. Men, så er jo spørsmålet "kva trengs"? Torghatten har i det siste vunnet mange ruter med 50 pbe. Men ein del av dem krever overbygd ende og litt meir fart, for å kunne holde ruteplanen.

Noko eg fant, er ei notis ifrå 2010, der var det snakk om at Fykan kunne være ein kandidat til å forlenges til å kunne ta 50 pbe.

At the end er det berre å si "the time will show"!
 

fergemann1

Active Member
Eg tok å leter litt, for å sjå om eg finner noko info om Fykan sin ombyggnad, men det er lite å finne.
Reint økonomisk er nok forlengning lik Gyldeskål gunstig, for då kan samme tegninger brukes. Men, så er jo spørsmålet "kva trengs"? Torghatten har i det siste vunnet mange ruter med 50 pbe. Men ein del av dem krever overbygd ende og litt meir fart, for å kunne holde ruteplanen.

Noko eg fant, er ei notis ifrå 2010, der var det snakk om at Fykan kunne være ein kandidat til å forlenges til å kunne ta 50 pbe.

At the end er det berre å si "the time will show"!
ja du skjønna da ble vel muligens nevnt en plass at fykan var en mulig kandidat til å ta over Festvåg- Misten fra MF Kjerringøy, disse lekterne er enkle å forlenge, denne planen falt igjennom da det var andre planer, er som Midnatsol sier, kan ikke koste så mye å forlenge 7-10 meter ekstra.
 

HMI

Member
At ikkje alle ferjer trenger overbygde ender er greit, men kun 1,5 m fallem på Molde-Vestnes er for lite.

Nøyaktig det samme var "problemet" når to av de andre fergene der, eks "Ryfylke" og ex. "Hardanger" ble satt inn i Tau-sambandet. Da ble bilene stanset omlag 25 meter fra baugen på grunn av sjø som slo over fallemmen og kunne knuse bilvinduer. Løsningen ble å montere en form for spyd i forlengelse av skroget i vannlinjen, som brøt bølgene før de tok selve skroget. Dette hjalp litt. De er der nok i dag også vil jeg tro.
Det er forøvrig første gang det kom nybygg til Tau-sambandet uten baugporter, hvis en ser bort i fra de to første, "Tau" [1961] og "Strand" [1966]. Men disse hadde skyveporter som lukket hele bildekket i front rett under overbygget, når det var høy sjø.

(Portene kan sees på vedlagte bilde.
(c) HMI v/ Sølve Hatteland. For mer informasjon om bildet, last ned og se på Egenskaper -> Detaljer)

Så ja - i dag er det økonomi som teller over hele linja. Dessverre.
 

Attachments

  • [23] Ombo på Oanes 01.07.1990.jpg
    [23] Ombo på Oanes 01.07.1990.jpg
    326.1 KB · Views: 19
Last edited:

JohannesB

Member
Nøyaktig det samme var "problemet" når to av de andre fergene der, eks "Ryfylke" og ex. "Hardanger" ble satt inn i Tau-sambandet. Da ble bilene stanset omlag 25 meter fra baugen på grunn av sjø som slo over fallemmen og kunne knuse bilvinduer. Løsningen ble å montere en form for spyd i forlengelse av skroget i vannlinjen, som brøt bølgene før de tok selve skroget. Dette hjalp litt. De er der nok i dag også vil jeg tro.
Det er forøvrig første gang det kom nybygg til Tau-sambandet uten baugporter, hvis en ser bort i fra de to første, "Tau" [1961] og "Strand" [1966]. Men disse hadde skyveporter som lukket hele bildekket i front rett under overbygget, når det var høy sjø.

(Portene kan sees på vedlagte bilde.
(c) HMI v/ Sølve Hatteland. For mer informasjon om bildet, last ned og se på Egenskaper -> Detaljer)

Så ja - i dag er det økonomi som teller over hele linja. Dessverre.
Utifrå dei bildene eg finner, ser det ut som om at dei 2 ex. Norled båter har fått 3m fallport(?) og dermed det samme som har gått over Moldefjorden siden Moldefjord og søsken kom på sambandet.
 
Last edited:
Top