Ferge og Fergesamband

Stangvikfjord er større og har mer maskinkraft enn Solnør og andre tidligere ferger på Kvanne-Rykkjem. Det har ført til utvasking av fundamenter på fergekaiene. Man har satt i gang utbedring, men nå har problemet utviklet seg, slik at man må sette ned farten og justere rutene et par måneder. Se link fra nettsidene til Fram. Jeg har også lagt en link til en artikkel i Tidens Krav, men vet ikke om man får opp den uten plussabonnement.
https://www.frammr.no/FRAM/Aktuelt/Ferje-Kvanne-Rykkjem-endring-i-rutetidene-fraa-24.april
https://www.tk.no/kritisk-pa-rykkje...ivet-kunne-blitt-stengt-samband/s/5-51-973841
 
Kvernsund er ankommet Harstad, Kjella er på slippeni SSJ, Alsten er reparert igjen og går Nesna-Nesnaøyane og Olav Duun er tilbake i rute og dermed er Torgtind tilbake i Brønnøysund i opplag.
 
Fykan ligger utfor Nesna med destinasjon Westcon, så da ligger det tre Torghatten ferjer på Westcon, antar Virak snart nærmer seg utdokking, og forseiling til Åg- Forøy? Røsund må få nye baugfester på baugvisirene, de andre er opprustet iflg d jeg har hørt..
 
Stangvikfjord er større og har mer maskinkraft enn Solnør og andre tidligere ferger på Kvanne-Rykkjem. Det har ført til utvasking av fundamenter på fergekaiene. Man har satt i gang utbedring, men nå har problemet utviklet seg, slik at man må sette ned farten og justere rutene et par måneder. Se link fra nettsidene til Fram. Jeg har også lagt en link til en artikkel i Tidens Krav, men vet ikke om man får opp den uten plussabonnement.
https://www.frammr.no/FRAM/Aktuelt/Ferje-Kvanne-Rykkjem-endring-i-rutetidene-fraa-24.april
https://www.tk.no/kritisk-pa-rykkje...ivet-kunne-blitt-stengt-samband/s/5-51-973841
Hvor vanskelig er det å snu rundt på måten man manøvrerer til og fra kai inntil videre? Dra seg opp i lederen, heller enn å dytte og bremse. Burde være en smal sak.
 
Er det noken typer ferjer som har lettere for å legge til mad skruen som er i aktre enden ved tillegg enn andre?
Tror han mener at de burde gjøre som ferjer typ Haarek manøvrerer på, går helt opp i kaia å snur, så man slipper å bruke så mye kraft til å bremse :)
 
Nei, ikke det jeg mener.

Med to vribare podder, en i hver ende, er det ingen problem å gjøre dette. Dra med den forre og brems med den aktre på tur inn, og du slipper propellstrøm rett mot utfylling. Ved avgang drar man seg ut med den fremste og styrer bare hekken forsiktig med den aktre. Ikke helt optimalt såklart, men bedre enn å redusere rutetilbudet.
 
Nei, ikke det jeg mener.

Med to vribare podder, en i hver ende, er det ingen problem å gjøre dette. Dra med den forre og brems med den aktre på tur inn, og du slipper propellstrøm rett mot utfylling. Ved avgang drar man seg ut med den fremste og styrer bare hekken forsiktig med den aktre. Ikke helt optimalt såklart, men bedre enn å redusere rutetilbudet.
sånn ja, vet gassfergene over Boknafjorden gjør det sånn, er ikke noe problem det.
 
Volda har forlatt Tomrefjorden med rettning Ålesund.
Torghatten ligge i ferjekaia på Andalsvågen. TTS melder Lysingen går til Forvik grunnet anleggsarbeit. Tilpassninger av ladestasjon for Torghatten?
Virak er på vei nordover igjen og fykan på slippen på Westcon.
Lurøy ute av rute pga. driftsmessige årsaker heile dagen idag.
 
Nei, ikke det jeg mener.

Med to vribare podder, en i hver ende, er det ingen problem å gjøre dette. Dra med den forre og brems med den aktre på tur inn, og du slipper propellstrøm rett mot utfylling. Ved avgang drar man seg ut med den fremste og styrer bare hekken forsiktig med den aktre. Ikke helt optimalt såklart, men bedre enn å redusere rutetilbudet.
Ja, med en vribar pod i hver ende skal det i utgangspunktet ikke være noe problem, men vi vet jo alle at det kan være en utfordring å lære en gammel sirkushest nye triks...
Her hos oss bremser jeg med den poden jeg har akter på tur inn til fergeleiet, skipperen jeg går sammen med gjør det motsatt, bremser med den fremme da det er sånn han alltid har gjort det... :)
Ser at SVV har tatt det med i alle nye kontrakter at det skal bremses med den aktre poden og også bruke denne til å dra ferga ut igjen, akkurat for å forhindre utvasking.
 
Hei

Er det noken som veit om status for ekstrakapasitet på bl.a. Helgeland til sommeren? Med reiserestriksjonane som trolig fortsatt vil gjelde, kan det jo bli reiseboom i herlige Noreg igjen. Men eg ser at Geiranger-Hellesylt kun betjenes av Veøy i år også.
 
Hei

Er det noken som veit om status for ekstrakapasitet på bl.a. Helgeland til sommeren? Med reiserestriksjonane som trolig fortsatt vil gjelde, kan det jo bli reiseboom i herlige Noreg igjen. Men eg ser at Geiranger-Hellesylt kun betjenes av Veøy i år også.
vet Kystriksveien får økt kapasitet, Virak skal gå med Rosendal på Forøy- Ågskaret, Skutvik med Rødøy på Jektvik- Kilboghamn, Trondenes med Røsund på Nesna- Levang- Nesnaøyene, SSJ- Dønna- Løkta får Møysalen, Søvik- Herøy får Tenna og Herøysund, Bodø- Moskenes får Tranøy.
 
Hei

Er det noken som veit om status for ekstrakapasitet på bl.a. Helgeland til sommeren? Med reiserestriksjonane som trolig fortsatt vil gjelde, kan det jo bli reiseboom i herlige Noreg igjen. Men eg ser at Geiranger-Hellesylt kun betjenes av Veøy i år også.
Vennesund - Holm får vel som vanlig 2 ferjer (Heilhorn / Lysingen) fra 13.06 til 13.08.

Noe annet vet jeg ikke foreløpig. Vet ikke hva "Torgtind" skal brukes til, mulig den bare er backup for alle samband i sommer.

Er det noen som skal leie "Fosen" ?
 
vet Kystriksveien får økt kapasitet, Virak skal gå med Rosendal på Forøy- Ågskaret, Skutvik med Rødøy på Jektvik- Kilboghamn, Trondenes med Røsund på Nesna- Levang- Nesnaøyene, SSJ- Dønna- Løkta får Møysalen, Søvik- Herøy får Tenna og Herøysund, Bodø- Moskenes får Tranøy.
Hva med E6? MF Fosen kunne fort ha blitt aktuell der ?
Og, Bognes - Lødingen? Kun Hamarøy som 3. ferge, men skulle vært 4?
 
Møringen har nå ligget 2-3 dager i Kristiansund, mens Edøyfjord har gått Sandvika-Edøya sammen med Smøla. Er det noen som vet grunnen ti det?
 
Back
Top