Ferge og Fergesamband

Kva med å gå til Gutvik? Ved å snu før innløpet og ved ikkje alt for mykkje vind, bør jo det gå?
e ikkje nok oppstillingsfiler + lengre overfart, og når man ikke vet hvor lenge problemene vedvarer så er det ikke vits å lage ny rute, er i tillegg ikke ladestasjon på Gutvik..
 
e ikkje nok oppstillingsfiler + lengre overfart, og når man ikke vet hvor lenge problemene vedvarer så er det ikke vits å lage ny rute, er i tillegg ikke ladestasjon på Gutvik..
Ladestasjon er jo uviktig, dei fleste elferjer i noreg er heldigvis fullverdige dieselferjer. Med tanke på at det har vore stengt i sju timer og slepebåt endå ikkje er i sikte ifølge AIS, er jo dette bedre enn ingenting. Med 2-3 personer til dirigering er heller ikkje oppstillingsplass noko stort problem. Dessuten kunne på denne måten Leka tatt seg ei tur eller 2 til Vennesund. Men muligens det er gode grunner som dybde eller lengde på tillegskaia som ikkje passer.
Tipper at Fosen snart dukker opp på Helgeland, slik at Sigrid og Vannes kan fordeles til de andre rutene.:cool: :)
 
nja, Lysingen har vært innom der, sist var 2017/18,
Ja det er mulig, fortsatt noen år siden. Sist jeg husker er da Fv17 ble stengt for ras i 2013.

Angående å bruke Gutvik som alternativ så er vel det rimelig vanskelig med tanke på størrelsen på ferjene. M/F Leka ble vel i sin tid spesiallaget for sambandet grunnet svingete inn og utseiling ved begge kaiene.
 
Ladestasjon er jo uviktig, dei fleste elferjer i noreg er heldigvis fullverdige dieselferjer. Med tanke på at det har vore stengt i sju timer og slepebåt endå ikkje er i sikte ifølge AIS, er jo dette bedre enn ingenting. Med 2-3 personer til dirigering er heller ikkje oppstillingsplass noko stort problem. Dessuten kunne på denne måten Leka tatt seg ei tur eller 2 til Vennesund. Men muligens det er gode grunner som dybde eller lengde på tillegskaia som ikkje passer.
Tipper at Fosen snart dukker opp på Helgeland, slik at Sigrid og Vannes kan fordeles til de andre rutene.:cool: :)
Heilhorn er fullbygd elferge, null diesel, Boa Odin e på tur fra Sandnessjøen for å hente Lysingen.
 
Heilhorn er fullbygd elferge, null diesel, Boa Odin e på tur fra Sandnessjøen for å hente Lysingen.
Fartøyet er utstyrt med et generatorsett bestående av 4x Scania Stamford. Den er videre utrustet med en Scania DI16 090M motor. Elektrisk integrator er levert av ABB

 
Fartøyet er utstyrt med et generatorsett bestående av 4x Scania Stamford. Den er videre utrustet med en Scania DI16 090M motor. Elektrisk integrator er levert av ABB

akkurat d der gidd e ikke å diskuter, ferja e hvertfall innstilt inntil ferja e borte ;)
 
Det blæs godt i nord. Einaste ferje over Vestfjorden er Røst på vei frå Skutvik mot Svolvær! Heller ikkje Lødingen anløpes, men på Skarberget blir det ekstraavganger i natt.
 
Ser ut som Bognes- Lødingen er oppe å går igjen, samme med Bodø- Moskenes, dog kun Landegode som går, Bognes- Skarberget går også igjen.
 
Da er Lysingen blitt slepet bort fra Holm, kystvaktskipet Njord måtte bistå.
Lysingen ligger fortsatt i SSJ. Noken som veit kvifor ikkje Rosendal/Bjarkøy settes inn? Med forseilingstid på 7-8 timer burde det holde med ein av dei liggande på Nesna. Eg er klar over at TTS ikkje er Torghatten Nord, men intern utleie er jo igrunn berre ein formalitet.
 
Lysingen ligger fortsatt i SSJ. Noken som veit kvifor ikkje Rosendal/Bjarkøy settes inn? Med forseilingstid på 7-8 timer burde det holde med ein av dei liggande på Nesna. Eg er klar over at TTS ikkje er Torghatten Nord, men intern utleie er jo igrunn berre ein formalitet.
Lysingen ligger fortsatt i SSJ. Noken som veit kvifor ikkje Rosendal/Bjarkøy settes inn? Med forseilingstid på 7-8 timer burde det holde med ein av dei liggande på Nesna. Eg er klar over at TTS ikkje er Torghatten Nord, men intern utleie er jo igrunn berre ein formalitet.
Rosendal og Bjarkøy har andre hviletidsbestemmelser, å Rosendal tar kun 30 PBE, som er aaaalt for lite på det sambandet, i tillegg, selv om rederiene er 2 forskjellige men fortsatt i Torghatten konsernet, så deler de ikke på båter.
 
Skal ikke si det 100%, men er det ikke krav om ferje som har overbygg/lukket også? Har vel hatt det alle sammen de siste årene, Bindal, Ramtind, Ørtind, Bognes, Torgtind og Lysingen.
 
Rosendal og Bjarkøy har andre hviletidsbestemmelser, å Rosendal tar kun 30 PBE, som er aaaalt for lite på det sambandet, i tillegg, selv om rederiene er 2 forskjellige men fortsatt i Torghatten konsernet, så deler de ikke på båter.
Vel, 30 er bedre enn ingenting i suppleringen. Og fergedelingen, kvifor vart då først Lysingen og etterpå Torgtind satt i FosenNamsos rute Hofles-Geisnes-Lund? Uansett, har ikkje lyst på å krangle, sier berre at det for meg er ufattelig at ledige ferjer ikkje brukes.
 
Skal ikke si det 100%, men er det ikke krav om ferje som har overbygg/lukket også? Har vel hatt det alle sammen de siste årene, Bindal, Ramtind, Ørtind, Bognes, Torgtind og Lysingen.
Overbygget baug er vel "komfort" i farvann klasse 3. Men ja, muligens det er der utfordringen ligger.
 
Skal ikke si det 100%, men er det ikke krav om ferje som har overbygg/lukket også? Har vel hatt det alle sammen de siste årene, Bindal, Ramtind, Ørtind, Bognes, Torgtind og Lysingen.
er krav om lukket fartøy der, delvis baugparti overbygget, TTS skulle aldri solgt Bognes
 
Vil det si at Lovund-ruta har mindre krav enn Vennesund-Holm? Tenker på at Boreal brukte Petter Dass ut dit i vinter.
er faktisk usikker, er fartsområde 3 på Lovundruta, så er igrunn merkelig at Boreal fikk henne oppgradert til Fartsomr 3, hun er jo tross alt åpen i begge endene..
 
er faktisk usikker, er fartsområde 3 på Lovundruta, så er igrunn merkelig at Boreal fikk henne oppgradert til Fartsomr 3, hun er jo tross alt åpen i begge endene..
Både Utstein, Austevoll, Os, Solskjel, m.fl. er jo åpne ferjer som går i fartsområde 3(vart behandla her i april når det var litt krise ut til Haramsøya på sunnmøre). Utenom det byggemessige, regner med at det vel også er redningssystemene som må våre tilpasset for fartsområdene.
 
Back
Top