Ferje/Hurtigbåt anbud Nordland 2021/2022

Hva er planen med hurtigbåt Hadsel 18-837? Boreal er vel inne i siste året der?
Lyst ut på anbud nå
Se tråd om anbud Nordland 2023/2024

I tillegg er sommerruten Sandnessjøen-Myken lyst ut:
Driftsperiode: 24.06.2022-21.08.2022 og sommeren 2023. + opsjon for sommeren 2024.
Tilbudsfrist: 25.04.2022
doffin / mercell
 
Last edited:
Når det gjelder anbudet på Jektvik-Kilboghamn som Torghatten Nord vant, så er det vel ikke utenkelig at det er "Marstein", som tidligere nevnt i tråden, som dukker opp som B-ferje her sommerstid. Bastø-Fosen har vel ikke lenger behov for den når "Bastø VI" er ferdig ombygd til sommeren.
"Hamarøy" er oppført på C-ruten Lødingen-Bognes og "Tranøy" på D-ruten Bodø-Moskenes
 
Kontrakten der er vel 01.07.2013 til 30.06.2021 + opsjon på 1 + 1 år.
Har ikke fått med meg noe nytt der, men antar at de har gått for opsjon
MS "Hanøy" fortsetter i Hadsel, nye anbudet har oppstart 1.juli 2023 med varighet på 10 år.


Her fotografert på retur til Stokmarknes i april i år
DSCN2914.jpg
Eget foto
 
Hei, sakset frå ferjeobservasjoner, der framtida mit Melshorn og Vardehorn vart diskutert.
tror nok det kunne trenges litt nyere fergematriell i nesna sambandene i hvertfall på nesnaøyene
lengden mellom fenderveggen på levang og landet på motsatte side av levangsvågen er ikke et problem tror jeg
kunne ikkje la være, så eg sjekket for ledige stillinger hos torghatten og jammen om ikkje det sto noko interessant der:

Er DU vår nye maskinsjef på sambandet Nesna – Levang?​

Vi har 1 ledig stilling som maskinsjef på sambandet som i dag drivftes med MF Trondenes.
Tidlig i 2023 planlegges innfasing av hybridfartøy på sambandet. Fartøysbyttet vil være en oppgradering for ansatte og våre reisende.
På sambandet har vi 3 skift, i en 12/9 turnus, med 2 døgn på og 2 døgn av. En god løsning for sjøfolk som ønsker å kombinere jobb med familieliv og fritid.

Utifrå flåtelisten til Torghatten må det enten være Melshorn/Vardehorn eller ei rotasjon, slik at Hornstind, Hålogaland eller Malangen (planlagt hybridisert) havner på sambandet.
 
Hei, sakset frå ferjeobservasjoner, der framtida mit Melshorn og Vardehorn vart diskutert.

kunne ikkje la være, så eg sjekket for ledige stillinger hos torghatten og jammen om ikkje det sto noko interessant der:


Utifrå flåtelisten til Torghatten må det enten være Melshorn/Vardehorn eller ei rotasjon, slik at Hornstind, Hålogaland eller Malangen (planlagt hybridisert) havner på sambandet.
"Malangen" : Boreal overtar ikke i Nord-Troms før 1. Mai 2023, deretter skal "Malangen" brukes på det nye anbudet for Melbu-Fiskebøl fra 2024, men Torghatten Nord har meld til media at "Malangen" sannsynligvis kommer til å avløse "Tysfjord" allerede til høsten 2023.
"Hornstind" (Torghatten Midt AS) er opptatt på kontrakten på Helgeland til midt på sommeren 2023....
"Hålogaland" er nevnt sammen "Lyngen" på det nye anbudet i Sør-Troms fra 1. Februar, men her har jeg ingen sikre kilder. Derimot er det krav om fartøy kjølstrekt i år 2000 eller nyere her.
 
"Malangen" : Boreal overtar ikke i Nord-Troms før 1. Mai 2023, deretter skal "Malangen" brukes på det nye anbudet for Melbu-Fiskebøl fra 2024, men Torghatten Nord har meld til media at "Malangen" sannsynligvis kommer til å avløse "Tysfjord" allerede til høsten 2023.
"Hornstind" (Torghatten Midt AS) er opptatt på kontrakten på Helgeland til midt på sommeren 2023....
"Hålogaland" er nevnt sammen "Lyngen" på det nye anbudet i Sør-Troms fra 1. Februar, men her har jeg ingen sikre kilder. Derimot er det krav om fartøy kjølstrekt i år 2000 eller nyere her.
"Lyngen" skal brukes på sambandet Stornes-Bjørnerå, "Hålogaland" blir på Refsnes-Flesnes. Harstad-Sørrollnes får "Selbjørnsfjord"..håper at hun får baugporter for det trengs på den strekningen.
 
Hørte et rykte tidligere i år om at Torghatten Midt planla å sende Hornstind på et samband nordover, men det begynner å bli noen måneder siden jeg hørte dette. Grunnen skulle være fordi at Torgtind var billigere å ha i drift på Vega sambandet. Om det er noe hold i ryktet aner jeg ikke.
 
Hørte et rykte tidligere i år om at Torghatten Midt planla å sende Hornstind på et samband nordover, men det begynner å bli noen måneder siden jeg hørte dette. Grunnen skulle være fordi at Torgtind var billigere å ha i drift på Vega sambandet. Om det er noe hold i ryktet aner jeg ikke.
Det kan jo godt tenkes at Hornstind kommer på Nesna og at suppleringen Vennesund - Holm dekkes med noko anna.
 
Det kan jo godt tenkes at Hornstind kommer på Nesna og at suppleringen Vennesund - Holm dekkes med noko anna.
Det er jo Lysingen som går supplering på Vennesund - Holm. Må eventuelt komme inn noe annet som dekker opp Igerøy-Tjøtta på sommeren, da de blir ei ferje i manko på sommeren OM Hornstind skal nordover. Hva skjer med de arbeidsledige ferjene på Søvik-Herøy? Kan en av de være aktuelle å kjøpe fra Boreal? Bare synser litt...
 
Det er jo Lysingen som går supplering på Vennesund - Holm. Må eventuelt komme inn noe annet som dekker opp Igerøy-Tjøtta på sommeren, da de blir ei ferje i manko på sommeren OM Hornstind skal nordover. Hva skjer med de arbeidsledige ferjene på Søvik-Herøy? Kan en av de være aktuelle å kjøpe fra Boreal? Bare synser litt...
Foreløpig er vel Sigrid og Lysingen Møysalen til salg.
 
Last edited:
Back
Top