Ferje/Hurtigbåt anbud Nordland 2021/2022

Sikre kilder sier at Ørnes- Vassdalsvik- Meløysund- Bolga får ny ferje fra nyttår, da kystriksveien nord (Jektvik- Kilboghamn, Forøy- Ågskaret, og Meløybassenget) er ute på anbud i disse dager, blir spennende å se hva slags materiell vi får da.
 
Av Fergene som Trafikerer disse sambandene i dag
vil jeg ikke si at MF Haarek og MF Lofotferge 1 fra henholdsvis 1974 og 1970 holder dagens standard med hensyn til passasjerfasiliteter
MF Ørnes og MF Gildeskål holder ikke mål hverken med hensyn til passasjer comfort eller skrogutforming
MF Røst og MF Vågan fremstår derimot som ferger som mer oppfyller dagens standard

håper eventuelle endringer på fergemateriellet i disse sambandene blir til det bedre både for reisende og mannskap.
Med krav om 35PBE på Sund-Horsdal-Sørarnøy så er vel "Gildeskål"/"Fykan" ferdige der?
 
Haarek skal selges, Lofotferje 1 blir nok forsøkt solgt, om ikke hugget, Gildeskål/ Fykan/ Ørnes kan kanskje være reserver eller solgt? Skutvik selges neste år, kanskje hun havner i Karibien? blir uansett en spennende tid fremover når det gjelder anbudene
 
Er vel ikke så alt for mange samband som 'Lofotferje I' kan være aktuell for? Måtte evt være hos Fosen som erstatter for 'Vikna' eller 'Haranes'?
 
Når ble Forøy-Ågskardet og Jektvik-Kilboghamn lagt ut på anbud? siste anbudet jeg finner for de to strekningene er fra 2016 og gjelder for perioden 01.01.2017-31.12.2020 + 1 års opsjon....

Ellers så ser det ut til at Nordland Fylkeskommune ikke publiserer hvem som vinner anbudet eller om det tas ut opsjoner...

Festvåg-Misten er det jo Fjord1 som har meldt at de har vunnet og hurtigbåtrutene på Helgeland er det jo Boreal som har meldt at de har vunnet....
 
Når ble Forøy-Ågskardet og Jektvik-Kilboghamn lagt ut på anbud? siste anbudet jeg finner for de to strekningene er fra 2016 og gjelder for perioden 01.01.2017-31.12.2020 + 1 års opsjon....

Ellers så ser det ut til at Nordland Fylkeskommune ikke publiserer hvem som vinner anbudet eller om det tas ut opsjoner...

Festvåg-Misten er det jo Fjord1 som har meldt at de har vunnet og hurtigbåtrutene på Helgeland er det jo Boreal som har meldt at de har vunnet....




Ein kan finne ut tildelingane m.a. i postlistene for den som tildeler. For Nordland (nfk.no) søker ein i postliste og for 18 09 står det t.d

"Be om innsyn
20/133948 - Melding fra leverandør - Drift av fergerute i Rødøybassenget

Journaldato: 18.09.2020
Dette dokumentet er unntatt offentlighet etter Offl. § 13 1. ledd, jf. fvl. § 13 1. ledd nr. 2.
Vis detaljer
Gå til journalposten | Gå til arkivsaken
  • Dette dokumentet er unntatt offentlighet etter Offl. § 13 1. ledd.

    Be om innsyn
    20/134153 - Melding fra leverandør - Innsyn og anbudsprotokoll

    Journaldato: 18.09.2020
    Dette dokumentet er unntatt offentlighet etter Offl. § 13 1. ledd, jf. fvl. § 13 1. ledd nr. 2.
    arrowdown.png
    Vis detalje

Klikkar ein vidare for innsyn, kan ein få tilsendt e-post av dokumentet. Omstendeleg for begge partar, men ein får iallfall eit svar.
 
Torghatten ASA bekrefter at Torghatten Nord AS vant Digermulen-Finnvik, Ørnes-Vassdalsvik-Meløysund-Bolga / Sund-Horsdal-Sør Arnøy, Svolvær-Skrova-Skutvik og Rødøybassenget
Pressemelding Torghatten står ingenting om hvilke ferjer som skal brukes, men med unntak av Sund-Horsdal-Sør Arnøy så kan vel dagens ferjer fortsette.
 
Last edited:
Anbudet for Bindalsbassenget er utsatt, dagens kontrakt forlenget med 8 måneder, ut november i år. Kontrakten for ferja Brønnøysund-Sauren utløper samtidig, men denne ruten skal legges ned: https://doffin.no/Notice/Details/2021-321887

Forresten noen som vet noe om det kommer ny ferje i Gildeskål eller om "Gildeskål"/"Fykan" kan/blir bygget om til å oppfylle kravet om 35PBE?
 
Last edited:
Anbudet for Bindalsbassenget er utsatt, dagens kontrakt forlenget med 8 måneder, ut november i år. Kontrakten for ferja Brønnøysund-Sauren utløper samtidig, men denne ruten skal legges ned: https://doffin.no/Notice/Details/2021-321887

Forresten noen som vet noe om det kommer ny ferje i Gildeskål eller om "Gildeskål"/"Fykan" kan/blir bygget om til å oppfylle kravet om 35PBE?
Hei

Eg ser frå tid til annen at Ramtind er ei tur i Bindalsområdet, er dette del av kontrakten?
Og korleis er det med Stortorgnes, noko form for behovsrute noken dager i uka eller skal øyane ribbes for biler?
 
Hei

Eg ser frå tid til annen at Ramtind er ei tur i Bindalsområdet, er dette del av kontrakten?
Og korleis er det med Stortorgnes, noko form for behovsrute noken dager i uka eller skal øyane ribbes for biler?
Angående Bindal så er dette en del av kontrakten så vidt jeg forstår. "Ramtind" frakter større kjøretøy ut til Harangsfjord og Skotnes enn det "Ørtind" har kapasitet til. Hvor ofte eller om det er kun ved behov vet jeg ikke.
 
I tillegg settes vel inn ferje som supplering til skyssbåten som vikarier når "Ørtind" er på verkstedopphold ol.
 
Også Nesna-Nesnaøyene og Levang-Nesna kommer på anbud. oppstart 01.06.2021:
Nytt opplegg er bla. gjennomgående ferje Levang-Nesna-Nesaøyene
Omsider lyst ut: https://doffin.no/Notice/Details/2021-376649
Periode: 01.06.21-31.05.26 uten opsjoner.
Første post i tråden oppdatert.

kaien på Levang skal bygges om, blir muligens ferje Sandnessjøen-Nesna i uke 9:
 
Last edited:
Back
Top