Ferje/Hurtigbåt anbud Nordland 2023/2024/2025/2026/2027

Torghatten overrasker jo gang på gang, men eg tipper nok at det blir Norled med Høgsfjord/Folgefånn, då dei rutene utløper Januar 2026 eller senest januar 2027, noko som passer med overgangsperioden.
Blir for lange....de passer ikke i fenderveggene...
 
Blir for lange....de passer ikke i fenderveggene...
Korsen ferje er innenfor 80 meter og samtidig har 60 pbe? Er vel typ 50 pbe med hengedekk i tillegg, f.eks. Petter Dass, Trondenes, Hordaland, Bjørnsund, Rødøy..., hadde kravet vore 85 meter maks, ville valget ha vore mykkje større, med Eira, Ivar Aasen, Høgsfjord, m.fl. .
 
Korsen ferje er innenfor 80 meter og samtidig har 60 pbe? Er vel typ 50 pbe med hengedekk i tillegg, f.eks. Petter Dass, Trondenes, Hordaland, Bjørnsund, Rødøy..., hadde kravet vore 85 meter maks, ville valget ha vore mykkje større, med Eira, Ivar Aasen, Høgsfjord, m.fl. .
Vannes og Malangen. Tror ikke det er så mye annet som er bygget etter 1986 og som er ledig ved kontraktsstart.
 
Anbudet for rute 18-412 Rødøybassenget er kommet ut. Alternativ 1 er ferge som dagens tilbud med 1 ferge, alternativ 3 er 2 ferger hvor ene betjener strekningen Tonnes- Nordnesøy, og ferge nr 2 betjener Tonnes- Selsøyvik- Gjerøy- Rødøy- Jektvik. Tilbudsfrist er satt til 4.12.24.
Denne gikk til Torghatten Nord som eneste tilbyder. De leverte anbud på alt 1 og 2, der alternativ 2 ble valgt. Dette innebærer utvidet åpningstid.
 
Denne gikk til Torghatten Nord som eneste tilbyder. De leverte anbud på alt 1 og 2, der alternativ 2 ble valgt. Dette innebærer utvidet åpningstid.
Ja vi beholder jobben med MF Vågan. 3 dager i uka skal det bli en ekstratur til Jektvik fra Tonnes samt helårstur Nordnesøy- Jektvik på lørdager, og mer liggetid i Jektvik og Tonnes
 
"Fitjar" har fått på Nordlandsbunaden. Edit: Sjøtind overtok ISM ansvaret 13.januar

1000005423.jpg

Foto: Ola Johannesen
 
Last edited:
Kystgodsruten er lyst ut fra 1. januar 2024 - 31. desember 2033. doffin

Det ønskes tilbud på to ulike rutealternativer:

Alternativ A: Et fartøy skal benyttes. Ruta går mellom Bodø og Nesna, i tillegg er det en ukentlig tur til Væran.
Alternativ B: To fartøy skal benyttes. Ruta går mellom Bodø og Nesna, i tillegg er det en daglig tur til Væran som to dager i uken anløper Helnessund.

Fartøyskrav (utdrag) :

Fartøyet skal ha byggeår etter 1970.

Total lastekapasitet 130 tonn.
Totalt antall palleplasser på dørk (inkl. Kjøl/frys): 140 europaller, derav:

- I lukket godsrom uten kjøl/frys: minimum 100 europaller på dørk, tilsvarende 85 tonn last. Minimum 200 cm høyde.
- Krav til eget kjølerom med dørkareal for 20 europaller og eget fryserom med dørkareal for 20 europaller. Minimum 190 cm høyde. Temperaturkrav: I henhold til mattilsynets temperaturkrav til transport.
- Kapasitet på dekk tilpasset stykkgods, kjøretøy, maskiner, hjulaster, veiskrape etc. Med totalvekt inntil 20 tonn.

Reservefartøyet skal oppfylle lastekapasitetskrav til minimum 80% hovedfartøy
Noken som kan fortelle med korsen båter som går i kystgodsruta?
 
Ser de nyeste rutetabeller skrives MF Melfjord som eneste fartøy.
Skal den fortsette? Litt stor på vinter kanskje (med mindre Saltfjellet er stengt), men genial på sommer!
Det har jo vore slik siden Melfjord kom til Helgeland. Men sommerstid skal det vel fortsatt gå supplering?!

Er vel heller ikkje einaste ferje som går med bra overkapasitet vinterstid. Nesna-Levang, direktruten Tjøtta-Forvik, Forøy-Ågskaret med flere er vel likens kandidater, der mindre fartøy hadde passet vintersti, ikkje minst i disse tider, der det settes mykkje fokus på å bruke resursane på rett måte. Eg tror nok at dei reisende på mange samband vinterstid ikkje er så opptatt av fartøystørrelsen, men istedet er meir opptatt av regularitet og komfort (varme salonger med utsikt, universell utforming, etc.) . Uten å ha studert statistikken, så kan man nok anta at både Vardehorn og Melfjord kan ta unna døgntrafikken på 1-2 rundtturer i sine respektive samband.
 
Det har jo vore slik siden Melfjord kom til Helgeland. Men sommerstid skal det vel fortsatt gå supplering?!

Er vel heller ikkje einaste ferje som går med bra overkapasitet vinterstid. Nesna-Levang, direktruten Tjøtta-Forvik, Forøy-Ågskaret med flere er vel likens kandidater, der mindre fartøy hadde passet vintersti, ikkje minst i disse tider, der det settes mykkje fokus på å bruke resursane på rett måte. Eg tror nok at dei reisende på mange samband vinterstid ikkje er så opptatt av fartøystørrelsen, men istedet er meir opptatt av regularitet og komfort (varme salonger med utsikt, universell utforming, etc.) . Uten å ha studert statistikken, så kan man nok anta at både Vardehorn og Melfjord kan ta unna døgntrafikken på 1-2 rundtturer i sine respektive samband.
Joda, du har flere gode poeng her.
At regularitet og komfort står høyere enn størrelse er en selvfølge, hele året.
Men å forflytte båter etter årstider kan være både dyrt og tungvint i det lange løp. Men, at det burde vært en faktor eller en beregning hadde bok hatt sine fordeler, ja.

Men at det tiltider, kan være endel trafikk, også vinterstid er det nok, (særlig rundt ferietider, jul-vinter-påske). Ikke for å være kverulant, men vet at f.eks Nesna-Levang tiltider (enkelte avganger) kan gå med bortimot full båt, også utenom nevnte perioder.
Samt, at det kan være eneste måte å holde samfunnet, og samferdsel i gang om f.eks Saltfjellet stenges (noe det ofte gjør på vinter). Eller, andre utfordringer, da mtp tog-avsporingen i høst.
 
Ryktes om b.la. MF Tysfjord som hovedfartøy på Jektvik - Kilboghamn.
Ser nå i siste utgave av rutetabeller som er tilgjengelig på reisnordland.no:
A ferge : MF Melfjord (lavsesong)

A ferge : MF Tysfjord (sommersesong)
B ferge : MF Melfjord (Sommersesong)

Ligger dermed an til gjesteopptreden av MF Tysfjord på Helgeland i sommer :)
 
Back
Top