Ferje/Hurtigbåt anbud Nordland 2023/2024/2025/2026/2027

Anbud Sund - Horsdal – Sørarnøy og Ørnes‏‏‪‬‪‪‪‬‎‎‎‎‎‏‏‏‏‏‬‏‎‬-Vassdalsvik - Meløysund - Bolga er avlyst da tilbudene var over budsjett rammen. Nytt anbud vil lyses ut. Fjord1 og Torghatten Nord hadde lagt inn tilbud og begge var for dyre.. (Pris untatt offentlighet).
Hvor finner vi denne kunngjøringen ? (Link evt. ?
 
Anbudet for Dønna- og Herøy-sambandene skal lyses ut denne uka. Kontraktsperioden er satt til perioden 1. februar 2027 til 31. januar 2037.
 
Drift av fergesambandene Sund - Horsdal – Sørarnøy og Ørnes - Vassdalsvik - Meløysund – Bolga 1. februar 2025 – 31. januar 2035
Tilbudsfrist 13.05.2024 09.00

Sund - Horsdal – Sørarnøy

Det er minimumskrav til 50 PBE, 6 VTE og passasjersertifikat på 150 inkludert mannskap. Det skal beregnes minimum 0,25 m avstand mellom hvert kjøretøy i lengderetningen. Det stilles ikke alderskrav til fartøy.

For perioden 1. februar 2025 til 31.januar 2027 aksepteres det et fartøy med minimumskrav på 35 PBE, 4 VTE og passasjersertifikat på 101 inkludert mannskap. Alle øvrige krav skal oppfylles.


Ørnes - Vassdalsvik - Meløysund – Bolga - Støtt

Det er minimumskrav til 40 PBE, 4 VTE og passasjersertifikat på 150 inkludert mannskap. Det skal beregnes minimum 0,25 m avstand mellom hvert kjøretøy i lengderetningen. Det stilles ikke alderskrav til fartøy.

For perioden 1. februar 2025 til 31.januar 2027 aksepteres det et fartøy med minimumskrav på 28 PBE, 4 VTE og passasjersertifikat på 95 inkludert mannskap.. Alle øvrige krav skal oppfylles.


Drift av fergesambandet Finnvik-Digermulen 1. januar 2026 – 31. januar 2036
Tilbudsfrist 13.05.2024 09.00

Det er minimumskrav til 20 PBE, 1 VTE og passasjersertifikat på 60. Det skal beregnes minimum 0,25 m avstand mellom hvert kjøretøy i lengderetningen. Fartøy skal være pendelferge. Det stilles ikke alderskrav til fartøyene.
 
Drift av fergesambandene Sund - Horsdal – Sørarnøy og Ørnes - Vassdalsvik - Meløysund – Bolga 1. februar 2025 – 31. januar 2035
Tilbudsfrist 13.05.2024 09.00

Sund - Horsdal – Sørarnøy

Det er minimumskrav til 50 PBE, 6 VTE og passasjersertifikat på 150 inkludert mannskap. Det skal beregnes minimum 0,25 m avstand mellom hvert kjøretøy i lengderetningen. Det stilles ikke alderskrav til fartøy.

For perioden 1. februar 2025 til 31.januar 2027 aksepteres det et fartøy med minimumskrav på 35 PBE, 4 VTE og passasjersertifikat på 101 inkludert mannskap. Alle øvrige krav skal oppfylles.


Ørnes - Vassdalsvik - Meløysund – Bolga - Støtt

Det er minimumskrav til 40 PBE, 4 VTE og passasjersertifikat på 150 inkludert mannskap. Det skal beregnes minimum 0,25 m avstand mellom hvert kjøretøy i lengderetningen. Det stilles ikke alderskrav til fartøy.

For perioden 1. februar 2025 til 31.januar 2027 aksepteres det et fartøy med minimumskrav på 28 PBE, 4 VTE og passasjersertifikat på 95 inkludert mannskap.. Alle øvrige krav skal oppfylles.


Drift av fergesambandet Finnvik-Digermulen 1. januar 2026 – 31. januar 2036
Tilbudsfrist 13.05.2024 09.00

Det er minimumskrav til 20 PBE, 1 VTE og passasjersertifikat på 60. Det skal beregnes minimum 0,25 m avstand mellom hvert kjøretøy i lengderetningen. Fartøy skal være pendelferge. Det stilles ikke alderskrav til fartøyene.
Veldig rart at man tillater lavere kapasitet de første to årene. Det favoriserer dagens operatør, som har materiellet klart. Eller? Ja, det er knapp frist, men desto mer favoriserende. Burde heller utsatt oppstarten. Evt laget et kortere midlertidig anbud.
 
Det er tydelig at NFK går mot strømmen når det gjelder det grønne skiftet. Dem har nok til hensikt og presse staten for å få nok midler til drift av fergeanbud med nyere ferger.

Dagens rute har seilingstid på 40 minutter mellom Sund - Sørarnøy, og 50 minutter seilingstid dersom det er anløp av Horsdal.

I de nye ruten er seilingstiden 30 minutter mellom Sund - Sørarnøy, og 40 minutter seilingstid dersom det er anløp av Horsdal.

Da må fergen gjøre 11-12 knop. MF Gildeskål gjør litt over 9 knop.
 
Det er tydelig at NFK går mot strømmen når det gjelder det grønne skiftet. Dem har nok til hensikt og presse staten for å få nok midler til drift av fergeanbud med nyere ferger.

Dagens rute har seilingstid på 40 minutter mellom Sund - Sørarnøy, og 50 minutter seilingstid dersom det er anløp av Horsdal.

I de nye ruten er seilingstiden 30 minutter mellom Sund - Sørarnøy, og 40 minutter seilingstid dersom det er anløp av Horsdal.

Da må fergen gjøre 11-12 knop. MF Gildeskål gjør litt over 9 knop.
Ok. Da favoriserer det ikke direkte. Men hva er egentlig vitsen med de to årene da? Har de sjekket, og funnet ut at aktuelle fartøy finnes i landet? At de kan betale litt mindre i to år for å spare litt? Merkelig.
 
Ok. Da favoriserer det ikke direkte. Men hva er egentlig vitsen med de to årene da? Har de sjekket, og funnet ut at aktuelle fartøy finnes i landet? At de kan betale litt mindre i to år for å spare litt? Merkelig.
Er vel ikke så uvanlig å legge inn mulighet for andre fartøy i en overgangsperiode- om det regnes med at nybygg kommer. Med et anbud på 10 år er vel ikke nybygg usannsynlig, og da må det påregnes byggeperiode.
 

Drift av fergesambandene Herøy, Dønna og Vandve, 01.02.2027 - 31.01.2037​

  • Rute 18-171 Søvik - Austbø - Herøy - Brasøy
  • Rute 18-181 Sandnessjøen - Dønna - Løkta
  • Rute 18-188 Solfjellsjøen - Vandve
Alt 1.
For rute 18-171 Søvik - Austbø - Herøy - Brasøy, og rute 18-181 Sandnessjøen - Dønna -Løkta, stilles det krav til elektrisk drift for de 4 hovedfartøyene som skal betjene sambandene(fartøy A1, A2, B3 og B4).Det stilles ikke krav til elektrisk drift for reservefartøyet til sambandene (ferge AB5). For rute 18-188 Solfjellsjøen - Vandve er det ikke et krav til elektrisk drift for hverkenhovedfartøy (ferge C6) eller reservefartøy.

Rute 18-171 Søvik - Austbø - Herøy - Brasøy
Kapasitetskrav ferge A1: 80 PBE, 8 VTE- fullastet og 249 passasjerenheter
Kapasitetskrav ferge A2: 60 PBE, 6 VTE fullastet og 199 passasjerenheter

Rute 18-181 Sandnessjøen - Dønna - Løkta
Kapasitetskrav ferge B3: 80 PBE, 8 VTE fullastet og 249 passasjerenheter
Kapasitetskrav ferge B4: 80 PBE, 8 VTE fullastet og 249 passasjerenheter

Rute 18-188 Solfjellsjøen - VandveKapasitetskrav ferge C6: 15 PBE, 1 VTE fullastet og 50 passasjerenheterOppdragsgiver kan godta differensiert passasjersertifikat tilpasset trafikksvake perioder etteravtale med oppdragsgiver.

Alderskrav til hovedfartøyene og reservefartøy er 2017 eller nyere.

Fartøyene skal ha thrustere til manøvrering og fremdrift. Ror og propell aksepteres ikke.

Alt 2.
For rute 18-171 Søvik - Austbø - Herøy - Brasøy, og rute 18-181 Sandnessjøen - Dønna -Løkta, stilles det krav til elektrisk drift for de 4 hovedfartøyene som skal betjene sambandene(fartøy A1, A2, B3 og B4).Det stilles ikke krav til elektrisk drift for reservefartøyet til sambandene (ferge AB5).

Rute 18-171 Søvik - Austbø - Herøy - Brasøy
Kapasitetskrav ferge A1: 80 PBE, 8 VTE- fullastet og 249 passasjerenheter
Kapasitetskrav ferge A2: 60 PBE, 6 VTE fullastet og 199 passasjerenheter

Rute 18-181 Sandnessjøen - Dønna - Løkta
Kapasitetskrav ferge B3: 80 PBE, 8 VTE fullastet og 249 passasjerenheter
Kapasitetskrav ferge B4: 80 PBE, 8 VTE fullastet og 249 passasjerenheter
Oppdragsgiver kan godta differensiert passasjersertifikat tilpasset trafikksvake perioder etteravtale med oppdragsgiver.

Det er ikke alderskrav til hovedfartøyene og reservefartøy.

Fartøyene skal ha thrustere til manøvrering og fremdrift. Ror og propell aksepteres ikke.

Alt 3.
Det stilles ikke krav til elektrisk drift for hovedfartøy eller reservefartøyet som benyttes isambandene.

Rute 18-171 Søvik - Austbø - Herøy - Brasøy
Kapasitetskrav ferge A1: 80 PBE, 8 VTE- fullastet og 249 passasjerenheter
Kapasitetskrav ferge A2: 60 PBE, 6 VTE fullastet og 199 passasjerenheter

Rute 18-181 Sandnessjøen - Dønna - Løkta
Kapasitetskrav ferge B3: 80 PBE, 8 VTE fullastet og 249 passasjerenheter
Kapasitetskrav ferge B4: 80 PBE, 8 VTE fullastet og 249 passasjerenheter
Oppdragsgiver kan godta differensiert passasjersertifikat tilpasset trafikksvake perioder etteravtale med oppdragsgiver.

Det er ikke alderskrav til hovedfartøyene og reservefartøy.

Ror og propell aksepteres av oppdragsgiver.
 
Back
Top