Ferje/Hurtigbåt anbud Nordland 2023/2024/2025/2026/2027

Boreal tapte anbudet Søvik- Herøy og Sandnessjøen- Dønna- Løkta til Norled, noen som vet alternativt materiell? Kravet er vel blant annet thrustere
 
Lukket fartøy, salong over dekk og thrustere,
I utlysingen står det:
16.1Krav til hoved- og reservefartøyer
Operatør plikter å levere fartøy som er tilpasset dagens fergekaier.

Kapasitetskrav til fergene i sambandet Sandnessjøen – Bjørn (Dønna) – Løkta settes til 50 personbilenheter/ 6 vogntogenheter og 200 passasjerplasser for den ene fergen, og for den andre fergen settes kravene til 70 personbilenheter/6 vogntogenheter og 250 passasjerplasser.

I sambandet Søvik – Austbø – Flostad (Herøy) – Brasøy settes kapasitetskravene til
50 personbilenheter/6 vogntogenheter og 200 passasjerplasser.

Alle fartøyene som benyttes i sambandene skal være pendelferger og bygd etter 1992. I tillegg stilles det krav til at fartøyene skal ha baugvisir og ha thrustere for å oppnå gode manøvreringsegenskaper.


 
Boreal tapte anbudet Søvik- Herøy og Sandnessjøen- Dønna- Løkta til Norled, noen som vet alternativt materiell? Kravet er vel blant annet thrustere
Folgefonn, Høgsfjord og Hardingen nevnes i noen facebookgrupper som aktuelle til Dønnasambandet, og Sjernarøy og Hisarøy til Herøysambandet.
 
Noen som vet om det var andre enn Boreal som leverte anbud?
det snakkes om at strekningen fra Sleneset til Lovund er ommgjort til et høyere fartsområde og om dette stemmer er det vel ikke annen mulighet enn at disse tre fergene er reserve for seg hverandre
bruker disse fergene mye i jobbsamenheng og reserveferge har i det siste vært løst innternt i sambandene.
vet ikke om andre leverte inn anbud her , men det er vel ikke så mange ferger i denne størrelsen som innehar rett farvannsklasse
 
det snakkes om at strekningen fra Sleneset til Lovund er ommgjort til et høyere fartsområde og om dette stemmer er det vel ikke annen mulighet enn at disse tre fergene er reserve for seg hverandre
bruker disse fergene mye i jobbsamenheng og reserveferge har i det siste vært løst innternt i sambandene.
vet ikke om andre leverte inn anbud her , men det er vel ikke så mange ferger i denne størrelsen som innehar rett farvannsklasse
https://kart.sdir.no/ ser ut som fartsområde 4.
 
det snakkes om at strekningen fra Sleneset til Lovund er ommgjort til et høyere fartsområde og om dette stemmer er det vel ikke annen mulighet enn at disse tre fergene er reserve for seg hverandre
bruker disse fergene mye i jobbsamenheng og reserveferge har i det siste vært løst innternt i sambandene.
vet ikke om andre leverte inn anbud her , men det er vel ikke så mange ferger i denne størrelsen som innehar rett farvannsklasse
https://kart.sdir.no/ ser ut som fartsområde 4.
Sigrid gjekk jo som avløyser i rutepakken senest sist vinter, men kun til Lovund og Sleneset. Om dem trenger avløyser til Onøy -Træna - Selvær, så bruker dem jo Lurøy eller Lovund mens Petter Dass, Sigrid, Haarek, Stetind m.fl. har steppet inn på Stokkvågen - Onøy - Sleneset - Lovund.
 
Anbud 4: Ferjesambandet Melbu-Fiskebøl
Driftsperiode: 01.01.2024-31.01.2026 + 1 år opsjon. Tilbudsfrist: 11.05.2022.
Fartøykrav (utdrag), både hoved og reserve: 60 PBE, 5 VTE, 200 passasjerer, bygd etter 1998, lukket og ha thrustere. Reserveferje skal være på plass innen 8 timer.
doffin/mercell

Da var iallfall Tysfjord ferdig der, den er vel fra 92/93?
Gikk til Torhatten Nord.
 
Sigrid gjekk jo som avløyser i rutepakken senest sist vinter, men kun til Lovund og Sleneset. Om dem trenger avløyser til Onøy -Træna - Selvær, så bruker dem jo Lurøy eller Lovund mens Petter Dass, Sigrid, Haarek, Stetind m.fl. har steppet inn på Stokkvågen - Onøy - Sleneset - Lovund.
Tror ikke MF Sigrid noengang har gått bare til Sleneset og Lovund
Mf Sigrid har avløst i B ruta til MF Lurøy der denne fører posten til alle de tre øyene
 
Ja, de skal vel bare bygges om, tenker ikke over det :')

Home
» Cemre skal bygge ferge til Torghatten Nord
Virksomhet

Cemre skal bygge ferge til Torghatten Nord​

written by Siv Jensen april 15, 2022

Det tyrkiske verftet Cemre sa at de har vunnet en kontrakt fra Torghatten Nord AS for å bygge en ny dobbeltsidig passasjer- og kjøretøy Ro-Ro-ferge for den norske operatøren.
Den 117 meter lange tosidige bil- og passasjerfergen med betegnelsen NSD120CFc, utviklet av Norsk Skipsdesignselskap, vil normalt operere utslippsfritt i utsatt farvann på hele 1-times transitt av strekningen Bognes – Lødingen i Nord-Norge kl. en hastighet på 13-14 knop. Transittid (og hastighet) setter ny rekord blant norske batteriferger, ifølge produsenten.
Skipet vil operere normalt på batteri med all energi som kommer fra nettet på land gjennom høykapasitets automatiserte ladeforbindelser. I tilfelle landstrøm ikke er tilgjengelig, vil biodieselgeneratorene gi nok strøm til normal drift.
Den dobbelte fergen skal utstyres med to helt uavhengige fremdrifts- og kraftsystemer. Systemene skal innrettes på en slik måte at etter hver eneste feil, inkludert brann og flom, forblir minst ett av de to uavhengige kraft- og fremdriftssystemene i drift. Skipet, med en kapasitet på 399 passasjerer, skal bygges etter DNV-klassereglene og fører norsk flagg.
 
Folgefonn, Høgsfjord og Hardingen nevnes i noen facebookgrupper som aktuelle til Dønnasambandet, og Sjernarøy og Hisarøy til Herøysambandet.
Norled skriver at de skal bruke 5 ferjer på kontrakten, men ikke hvilke: https://www.norled.no/nyheter/norled-overtar-ferjedriften-i-sandnessjoen/
"Høgsfjord" er vel ledig når "Ibestad" er ferdig ombygd
"Folgefonn" er vel ledig når Torghatten Nord overtar Stangnes-Sørrollnes 01.02.2023
"Sjernarøy" og/eller "Foldøy" er vel mulige kandidater, men en av disse er også aktuell til Sunnmøre. Må uansett "rydde plass" til 2 ekstra PBE da disse er 48PBE
"Hardingen" og "Vikingen" har ikke thrustere og oppfyller ikke kravene, dog kan muligens Norled bruke disse andre steder og frigjøre andre ferjer.
"Hisarøy" som er en kabelferje tilhørende Wergeland AS med kapasitet 6PBE/49pass. er nok helt uaktuell
 
Last edited:
Back
Top