Fish Group of Norway vil bygge en ny krillbåt med Skipsteknisk design

Refvik

Administrator
Staff member
Vil bruke 800 millioner på ny krilltråler

Fish Group of Norway vil bygge en ny krillbåt, full av ny og miljøvennlig teknologi. Prislappen blir opp imot 800 millioner.

Krilltråleren, som er designet av Skipsteknisk As i Ålesund, skal bli 140 meter lang, ha lugarkapasitet til 65 personer og skal kunne fiske 2000 tonn krill i døgnet.

– Dette skal bli et hybridskip, med seks vertikale vindturbiner, solcellepaneler og ny batteriteknologi som effektivt vil samle opp og distribuere krafta på skipet, forteller Nils Molnes, daglig leder i Fish Group of Norway (FGN).

– Dette blir første gang det blir brukt vindmøller på en fiskebåt. Fartøyet vil forurense fem ganger mindre enn tilsvarende fartøyer som opererer i området i dag, hevder Molnes.

Årsaken til dette er også at de planlegger å flytte den energikrevende foredlingsprosessen av krillen til land.

– Dette vil redusere miljøavtrykket i Arktis. Det vanlige i dag er å prosessere krillen om bord ved hjelp av hydrolyse og varm damp. Dette får du ikke til uten å produsere mye ferskvann, og det er svært energikrevende. Når man begynner å tilsette varme så begynner man også å ta bort egenskapene i krillen. Vi vil kaldpresse krillen og ta saltvannet ut før vi fryser den på fartøyet. Den kraftkrevende prosessen vil vi gjøre på land med norsk vannkraft, sier Molnes.

For Skipsteknisk As har designet av den nye krillbåten vært ei interessant utfordring.

– Særlig forventningene til miljøkrav og tonnasje har vært ei spennende. Vi er veldig fornøyde med designet vi har laget, og vi setter stor pris på at FGN valgte oss å jobbe med, sier Lidvard Liaset, salgssjef i Skipsteknisk i Ålesund.

Les meir på sidene til Sunnmørsposten (Krever innlogging)

21NYHskipstekniskdesign.jpg

Illustrasjon: Skipsteknisk
 

Refvik

Administrator
Staff member
Nærings- og Fiskeridepartementet utvider nye konsesjonar for fiske etter krill fra to til tre

Den tredje konsesjonen blir gitt til Fish Group of Norway AS som dermed fortsetter planana med å bygge en ny Krilltråler med Skipsteknisk design
 

Refvik

Administrator
Staff member
De skal bygge fiskebåt og fabrikk for 1,2 milliarder

Nils Hallvard Molnes åpner lommeboken og skal investere nærmere 1,2 milliarder kroner i ny krillbåt og -fabrikk. - De siste skal bli de første, humrer Molnes etter at han tirsdag endelig fikk krillkonsesjon.

Tirsdag ble det kjent at fiskeriminister Harald Tom Nesvik (Frp) har gitt en tredje krillkonsesjon til Molnes’ selskap Fish Group of Norway. Sjefen selv, Nils Hallvard Molnes, er strålende fornøyd, selv om han aller helst ville hatt to konsesjoner.

- Vi søkte om to. Vi er fornøyd vi endelig har fått konsesjon, men jeg gir ikke opp kampen om å få en ekstra, sier han til Fiskeribladet.

Molnes vil nå bygge både ny båt og ny fabrikk. Fabrikkskipet som er planlagt vil bli 140 meter langt og 25 meter bredt, og vil koste rundt 900 millioner kroner å bygge. Det blir et hybridskip, med vindturbiner, solcellepaneler og ny batteriteknologi. I tillegg til selve produksjonsmetoden vil også selve driften redusere miljøavtrykket i Arktis.

- Vi vil kunne spare svært mye drivstoff, nærmere 60.000 lite i døgnet. Det vil gi oss store besparelser, og gi oss svært store forsprang når det innføres tøffere krav i forhold til utslipp av CO2 og Nox, sier han.

Båten har vært under planlegging lenge, og bygger på de opprinnelige tegningene fra slutten av 1990-tallet. Tegningene er laget i samarbeid med Skipsteknisk i Ålesund.

- Det er Skipsteknisk som har tegnet båten, og jeg satser på å sende den ut på anbud i løpet av høsten. Vi regner med det tar to år å bygge den, så forhåpentlig er båten klar om tre til 3,5 år, sier han videre.

- Dere har altså ikke vurdert å leie en båt for å komme i gang før?

- Nei, det er ikke bare-bare å leie en fabrikkbåt. Skipene som opererer på krillfisket er spesielle, og har blant tykkere skrog (isklasset). Vi vil derfor først starte opp når båten er på plass om tre til 3,5 år, sier han.

Molnes håper også båten kan bygges i Norge, men foreløpig er ingenting klart.

Les meir på sidene til Tekfisk

nl9mb3jmcmftqi1zaivdmyvcof9cx1n0x2xvz28lmjaomikuanbnlmluzm8.jpg

Illustrasjon: Skipsteknisk
 

Refvik

Administrator
Staff member
Neste uke sender Kitin Antarktis, som er selskapet som er tildelt Krill konsesjonen, ut anbud til forskjellige verft for å hente inn pris bygging av Krilltråleren av Skipsteknisk design samt en opsjon

Dei håper på at et norsk verft skal bygge den for levering innen sommeren 2022 siden det er oppstartsfristen i konsesjonen, men alt kommer ann på pris og kapasitet ved verfta
 
Top