Fitjar Mek. Verksted - Mer batteri, mindre diesel

Refvik

Administrator
Staff member
Mer batteri, mindre diesel

- Nå skal kundene kunne velge selv. Vil de ha helelektrisk, eller ulike grader av hybride driftsløsninger ombord. Vi skal rett og slett snakke med kundene om driftsprofil for sammen å bestemme utrustningen, sier direktør ved FMV, Hugo Strand til Kyst.no.

Konseptet skal lanseres til NorFishing-messen i Trondheim i midten av august, og forberedelsene er i full gang.

- Vi ser at det er driftsprofilen til et fartøy som i stor grad er bestemmende for utrustningen, sier han.
Strand bruker eksempler på ulike fartøy de har bygget for oppdrettsnæringen der noen av fartøytypene uten problem kan utstyres med helelektrisk drift, mens andre, som har en mer kontinuerlig driftsprofil gjennom dagen og uken, ikke kan utstyres på samme måte.

Grunnpakken
Batterikapasitet kan skreddersys til de ulike driftsprofilene. For å gjøre det enklere for kundene har FMV kommet frem til en grunnpakke som består av både dieselmotor og en batteripakke.

- Utgangspunktet er at vi har begge systemene tilgjengelig i samme fartøy. Når vi så planlegger detaljene i fartøyet, er det kunden som bestemmer om det skal legges større vekt på batteri på bekostning av diesel-kraft, eller omvendt. Batterikapasiteten kan starte fra 50 kW, og økes, forklarer Strand.

Han bruker eksempel fra et fartøy som FMV holder på med for kystverket der de har utrustet båten med en Bergen diesel og en solid batteripakke.

- Denne skal overleveres i oktober, og vi har kommet frem til et konsept og et design som fungerer godt, og som vi bygger videre på, forteller han.

Les meir på sidene til Kyst.no
 
Back
Top