Høgsfjordsambandet starter opp igjen til sommeren

JohannesB

Active Member
Boreal har et mål om å starte opp Lauvvik–Oanes-sambandet i juni.

Boreal måtte innstille Lauvvik–Oanes-sambandet som følge av kraftig redusert passasjerantall som en konsekvens av myndighetspålagte tiltak for å hindre spredningen av koronaviruset.
Norge står nå midt oppe i den tredje smittebølgen. Myndighetene er bekymret for utviklingen med rekordhøye smittetall, særlig i lys av ny kunnskap om økt risiko for alvorlig forløp og høyere risiko for sykehusinnleggelser med den engelske varianten av viruset.


På grunn av smittesituasjonen innfører regjeringen etter råd fra Helsedirektoratet og FHI strengere nasjonale tiltak, som trer i kraft torsdag 25. mars. Tiltakene innebærer blant annet at arbeidsgivere skal sørge for at ansatte jobber hjemmefra på alle arbeidsplasser det er praktisk mulig, samt at det anbefales at alle reiser som ikke er nødvendige utsettes. Dette er tiltak som påvirker reisemønsteret i hele vårt konsern, og i kollektivbransjen for øvrig. Antall passasjerer med kollektivtrafikken i Norge ble nesten halvert under pandemien i 2020, og nedgangen i 2021 ser ut til å bli like stor, viser rapporten «Vil covid-19 pandemien gi en langsiktig nedgang i kollektivtrafikken?» laget av rådgivingsselskapet Stakeholder AS på oppdrag fra NHO Transport. Den tredje bølgen påvirker også i stor grad land som Norge normalt har mange tilreisende turister fra, og det er fortsatt uavklart hvilke retningslinjer som vil gjelde for ut- og innreise til sommeren.


Vi forholder oss til myndighetenes tiltak, og slik som koronasituasjonen er nå, ser vi ikke at det er et stort nok reisebehov til at det er forsvarlig å starte opp sambandet. Vi følger situasjonen fra dag til dag, og vår ambisjon har hele tiden vært å starte opp igjen sambandet når vaksineringen får sin effekt og hele samfunnet forhåpentligvis kan vende tilbake til en mer normalisert hverdag med et normalisert reisemønster.


På tross av den alvorlige og uavklarte situasjonen som hele samfunnet fortsatt befinner seg i, har vi et mål om å starte opp Lauvvik–Oanes-sambandet i juni. Vi vil komme tilbake med mer detaljer vedrørende oppstarten.


Markedsundersøkelse​


Vi har den siste tiden gjennomført en markedsundersøkelse for Lauvvik–Oanes-sambandet. Undersøkelsen er nå avsluttet, og vi takker alle som har deltatt.

 
Last edited:
Tjøtta eller Tomma? Lommerusket kan de beholde i nord.. Skal de ha en ferge på sambandet må den kunne ta med minimum 50 pbe..
 
Tjøtta eller Tomma? Lommerusket kan de beholde i nord.. Skal de ha en ferge på sambandet må den kunne ta med minimum 50 pbe..
Ja må den det? Kanskje i forhold til konsesjonstildelingen (usikker på dét), men i forhold til trafikken, så tror jeg det er mer enn godt nok .
 
Hvis de kommer med en knøtt liten ferge, så vil ikke folk ta sjansen på å ikke komme med.. Var en del tungtransport før de la ned..
 
Last edited:
Hvis de kommer med en knøtt liten ferge, så vil ikke folk ta sjansen på å ikke komme med.. Var en del tungtransport før de la ned..
Tomma har vel verken turist eller tungtransport potensiale.
Sigrid foreløbig og Preikestolen når nyferja til Molde-Vestnes er levert.
 
Møysalen begynner vel og nærme seg klar? I tillegg ligger Sigrid og Fedjefjord i Sandnessjøen.
 
Med Petter Dass? Kan jo bli artig på Helgeland om ei ferje havarerer... Preikestolen er jo ikkje ledig før om minst ein måned, for Malmefjord må jo først komme seg til Molde og testes, før ho kan settes i rute.
Preikestolen blir nok ei stund til i Molde, det er Selbjønsfjord som skal byttes med Malmefjord når den tid kommer ifølge mannskapet ombord på Selbjønsfjord.
 
Back
Top