Havila Kystruten, Bygg nr. 1093, 1094, 1193 og 1194 ved Tersan Shipyard, Havyard 923 "Havila Capella/Castor/Polaris/Pollux"

Anonymus

Active Member
Diverre bak betalmur
Her kommer det som står i Helgelands Blad angående nye forsinkelser.

Nok en gang må rederiet Havila utsette oppstart for seilinger på Kystruten.
– Forsinkelser ved byggeverftet gjør at Havila Kystruten må justere seilingsplanen og planlegger første rundreise fra Bergen 1. desember, melder rederiet.

Havila Kystruten bygger fire skip for trafikk på Kystruten Bergen-Kirkenes.

En serie problemer med nybyggene har ført til flere utsettelser av oppstarten med første skip, nå forskjøvet fra 26. september til 1. desember.

Skip nummer to planlegges nå satt i drift fra 20. januar neste år, framgår det av meldingen fra rederiet.

Nye forsinkelser for Havila
 

Risberg

Member
Dette begynner å se riktig ille ut!

Lurer på hvor lenge det varer før Det Kgl. Samferdselsdepartement reagerer. Problemet er hvordan man kan løse dette. De skip som Hurtigruten har tatt ut av kystruten; SPITSBERGEN, MAUD, OTTO SVERDRUP og TROLLFJORD er ikke tilgjengelig lenger. Skulle tro at de i tillegg allerede er blitt NIS-registrerte.
 
Last edited:

JohannesB

Member
Dette begynner å se riktig ille ut!

Lurer på hvor lenge det varer før Det Kgl. Samferdselsdepartement reagerer. Problemet er hvordan man kan løse dette. De skip som Hurtigruten har tatt ut av kystruten; SPITSBERGEN, MAUD, OTTO SVERDRUP og TROLLFJORD er ikke tilgjengelig lenger. Skulle tro at de i tillegg allerede er blitt NIS-registrerte.
Spitsbergen er jo allerede bestemt at jo skal avløyse dei andre i tur og orden i vinter.
Å flagge om frå NOR til NIS og omvendt er mest papirarbeid, men skal jo kunne gjøres på forholdsvis kort varsel. Reint teknisk har nok alle foregåande kystruteskip mulighet for å gå i ruten, men kjølekapasiteten kan jo være nedjustert for å bruke området til andre foremål, noko som er sårt tiltrengt av fiskeindustrien i nord. Her burde jo eit palleskip e.l. kunne settes i trafikk for å betjene de havnene det gjeld.
 

Risberg

Member
Spitsbergen er jo allerede bestemt at jo skal avløyse dei andre i tur og orden i vinter.
Å flagge om frå NOR til NIS og omvendt er mest papirarbeid, men skal jo kunne gjøres på forholdsvis kort varsel. Reint teknisk har nok alle foregåande kystruteskip mulighet for å gå i ruten, men kjølekapasiteten kan jo være nedjustert for å bruke området til andre foremål, noko som er sårt tiltrengt av fiskeindustrien i nord. Her burde jo eit palleskip e.l. kunne settes i trafikk for å betjene de havnene det gjeld.
Men i tillegg selges det jo cruise for lang tid fremover, med angjeldende skip.
 

JohannesB

Member
Men i tillegg selges det jo cruise for lang tid fremover, med angjeldende skip.
Vel, cruisetrafikken er jo det dem virkelig tjener penger på, men for den norske befolkningen derimot, er det viktigast at lokaltrafikken og godstransporten fungerer!
 

Risberg

Member
Vel, cruisetrafikken er jo det dem virkelig tjener penger på, men for den norske befolkningen derimot, er det viktigast at lokaltrafikken og godstransporten fungerer!
Jo, men når de nu har fratatt Hurtigruten fire av elleve turer, kan de jo neppe konfiskere deres skip for å bøte på Havilas falitt.
 

JohannesB

Member
Jo, men når de nu har fratatt Hurtigruten fire av elleve turer, kan de jo neppe konfiskere deres skip for å bøte på Havilas falitt.
Vel, Havila har jo tilbydt seg å seile 4 skip.
Kva sier endringsavtalen med tanke på koronasituasjonen? Når utløper den?
 

Risberg

Member
Det er nettt det dei har. Eg trur ikkje at endringsavtalen med høve til pandemien varer så lenge til, og i alle høve ikkje til fjerde kvartal neste år!
 

Risberg

Member
Etter sjøprøven er det beregnet at det trengs cirka en måned til klargjøring, sertifisering og levering.

Det er tre måneder til 1. desember!
 

boathansm

Member
Dette begynner å se riktig ille ut!

Lurer på hvor lenge det varer før Det Kgl. Samferdselsdepartement reagerer. Problemet er hvordan man kan løse dette. De skip som Hurtigruten har tatt ut av kystruten; SPITSBERGEN, MAUD, OTTO SVERDRUP og TROLLFJORD er ikke tilgjengelig lenger. Skulle tro at de i tillegg allerede er blitt NIS-registrerte.
Hva skal dem gjøre? Kan ikke Hurtigruten leie ut skip videre pga andre oppdrag for skipene, så har heller ikke dem skip for å sette inn... virkelig låst situasjon.
 

Risberg

Member
Vel, markedet er fullt av mer eller mindre egnede ferger/skip som de kunne leie inn. F.eks. BIRKA STOCKHOLM (Eckerö-linjen). Nu skal det innrømmes at de fleste tilgjengelige ferger er for store for å kunne betjene kystruten, f.eks. Stena Line's SASSNITZ, som har ligget i Uddevalla siden mai 2020. Men VDS kjøpte jo faktisk en gammel Finlandsferge, ILMATAR. Den gikk riktignok aldri i Hurtigruteleia og var heller ikke noen suksess for VDS.
 

boathansm

Member
Vel, markedet er fullt av mer eller mindre egnede ferger/skip som de kunne leie inn. F.eks. BIRKA STOCKHOLM (Eckerö-linjen). Nu skal det innrømmes at de fleste tilgjengelige ferger er for store for å kunne betjene kystruten, f.eks. Stena Line's SASSNITZ, som har ligget i Uddevalla siden mai 2020. Men VDS kjøpte jo faktisk en gammel Finlandsferge, ILMATAR. Den gikk riktignok aldri i Hurtigruteleia og var heller ikke noen suksess for VDS.
Det var ikke akkurat disse ferjene det sto om sist. Birka er stikker for dypt. Er grunn til at skipene som betjener ruta aldri har gått dypere enn 4,9m.
 
Top