Havila Kystruten, Bygg nr. 1093, 1094, 1193 og 1194 ved Tersan Shipyard, Havyard 923 "Havila Capella/Castor/Polaris/Pollux"

tøffe værforhold på seilasen hjem
Hva hadde de forventet på det strekket i November? De kom frem akkurat slik Marinetraffic beregnet, med en snittfart på 11.2 knop. De må nok tåle tøffere vær enn det der i løpet av vinteren.
 
Ja, med alla fyra när de är levererade. Men saken är den att jag skall på kryssning med SPITSBERGEN till de Brittiska öarna 11. april. Så tänkte jag slå två flugor i en smäll, och ta mig till Bergen med tåg till Trondheim, HAVILA CAPELLA därifrån till Stamsund och HAVILA CASTOR söderut igen till Bergen. Men när nu HAVILA CASTORs första tour avgår norrut från Bergen först 7. april så blir det istället tåg till Hirtshals och BERGENSFJORD därifrån till Bergen.
 
Utrolig desinformasjon fra NTB idag:
To svenske aviser oppgir idag NTB som kilde for ordrett identiske artikler om Havilas første avgang idag. I dem står at "Hurtigruten fick ett kontrakt och Havila fick det andra". Som forumets lesere kjenner godt var det tre kontrakter, hvorav Hurtigruten fikk to. Videre står det at skipet ble forsinket levert fordi at det spanske verftet gikk konkurs. Jamen, det var jo ikke HAVILA CAPELLA (og heller ikke HAVILA CASTOR) som ble bestilt i Spania, men HAVILA POLLUX og HAVILA POLARIS.
 
I følgje reiarlaget fører batteripakken til 90 prosent mindre NOx-utslepp og 25 prosent utslepp av CO2 .
Det synes jeg krever en forklaring.
 
Last edited:
Det synes jeg krever en forklaring.
Dette minner om typiske tall knyttet til fordelen med LNG kontra diesel. En batteripakke har kun ytterligere positiv fordel (til LNG) dersom lading skjer med fornybar elektrisitet fra land. LNG er kanskje ikke like bra om en regner med såkalt "metanslipp".
 
Dette minner om typiske tall knyttet til fordelen med LNG kontra diesel.
Ja, det virker mer logisk. Men jeg lurer litt på dette konseptet med å gå på batteri inn til Geiranger, for så å lade batteriene med LNG motorer når de kommer ut igjen. Blåser det nordvest så blåser vel CO2en rett inn i fjorden. Og blåser det østlig så blåser CO2en til havs uansett.
 
Er det bare kaiplass til en hurtigrute i Måløy ? Det så ut til at sydgående "Kong Harald" bare seilte forbi i morges, da nordgående "Havila Capella" var forsinket og fremdeles lå til kai.
 
Back
Top