Havsnurp AS, Bygg nr. 472 ved Karstensens Skibsværft, 69.99m Pelagisk Fiskefartøy "Havsnurp"

#472 – ”HAVSNURP”

Havsnurp AS og Karstensens Skibsværft har indgået kontrakt om design og bygning af en 69,99 m snurper/trawler !

Havsnurp AS er ejet af familierne Stølen og Hole fra Midsund i Norge. Rederiet blev etableret i 1985 af svogerne Karsten Stølen og Kjell Inge Hole.

Dette fartøj bliver Rederiets tredje nybygning, og skal afløse nuværende Havsnurp, leveret fra Karstensens Skibsværft i 2013. Rederiet ledes i dag af næste generation, i form af brødrene Jan Andre og Tor Inge Stølen samt brødrene Ken-Arve og Oddbjørn Hole.

Rederiet driver med kombineret trawlfiskeri, dels pelagisk efter sild og makrel og dels efter industrifisk kombineret med konsumfisk/hvidfisk. Det nye fartøj skal drives efter samme principper.

Rederiet udtrykker tilfredshed over at være kommet i mål med denne aftale med Karstensens Skibsværft, og glæder sig til at komme i gang med byggeriet.

Rederi og Værft har, lige siden kontrahering af eksisterende Havsnurp, for mere end 10 år siden jobbet tæt sammen.

Det nye projekt er derfor en naturlig forlængelse af det succesfulde og konstruktive samarbejde !

Karstensens Skibsværft glæder sig over den tillid Stølen og Hole og resten af rederiet har udviser med denne ordre. Tilbagevendende kunder er uvurderlig reklame !

I lighed med de øvrige skibe som Værftet har under bygning til redere i Irland, Skotland, Norge, Sverige, Færøerne og Danmark, er også nye ”Havsnurp” af eget design.

Karstensens Skibsværft har med nye ”Havsnurp”, i alt 15 fiskefartøjer i ordrebogen for levering i løbet af de kommende 3 år.

Design, indretning og arrangementer er blevet til i et meget nært samarbejde mellem Rederi og Værft. Rederiet har været optaget af innovative løsninger, og der har været lagt speciel megen vægt på at optimere arbejdsforhold, sikkerhed og komfort for besætningen. Mange erfaringer fra Rederiets nuværende skib og Værftets portefølje har været diskuteret og vurderet undervejs i design-processen.

Sikkerhed og arbejdsforhold er specielt tilgodeset ved at ”Havsnurp” i modsætning til nuværende, vil have hele lastedækket som vandtæt.

Den grønne profil er i høj grad varetaget i form af praktiske og effektive løsninger. Der er stor fokus på skrogets udformning, og optimering i forhold til ”Havsnurp”s driftsprofil, dette med tanke på lavest mulige brændstofforbrug og dermed udslip.

I tillæg udrustes fartøjet med elektriske wincher, elektrisk fiskepumpe, varmegenvinding fra alle motorer, LED belysning overalt samt en række andre tiltag for at sikre lavet mulige energiforbrug.

Det elektriske wincheanlæg skal leveres af MacGregor Rapp (som også var leverandør til nuværende Havsnurp), og rigges for trawling og notfiskeri. Fiskepumper er også af elektrisk type fra Rapp.

MacGregor Triplex skal levere kraner og øvrigt nothåndteringsudrustning, incl elektrisk nothaler.

Agterdækket indrettes med henblik på øget fokus på trawling i Nordsøen. Skibet indrettes med fabrik, med maksimal fokus på effektiv arbejdsgang og skånsom fiskebehandling.

En række leverandører bliver i disse dage udvalgt, alle ud fra kriterier som energioptimering, innovation, kvalitet og drift sikkerhed.

Fremdrivningsanlægget vil komme til at bestå af en Wartsila hovedmotor på 4640 kW med stor, langsomgående propeller, tilpasse skibets nøjagtige driftsprofil. Anlægget forsynes med take-me-home funktion, som muliggør diesel-elektrisk sejlads.

Nye ”Havsnurp” skal leveres i Oktober 2023.

Fartøjets hoveddimensioner:
Længde overalt 69,99 m
Bredde moulded 14,80 m
Dybde shelterdæk 8,30 m

Øvrig teknisk data:
Hovedmotor Wartsila 8L32E2, 4640 kW
Gear og propeller Wartsila
Winch anlæg MacGregor Rapp, elektrisk
Nothåndtering/kraner MacGregor Triplex
Sidepropellere Brunvoll, 2 x 950 kW
RSW-anlæg Frio Nordica, 2 x 1300 kW

Kilde: Pressemelding

"Havsnurp"
Havsnurp 01.jpg

Havsnurp 02.jpg

Havsnurp 03.jpg
Alle illustrasjoner: Karstensen Skibsværft
 
Back
Top