Kjøp og Salg av Fiskefartøy

Hører rykte om a "Endre Dyrøy 1" er solgt til møgstergruppen i Austevoll, men at skuta skal til Chile å fiske.
 
"Bergholm"
Bergholm.jpg

Foto: William Tungevaag
 
Sigurd Teige utvidar flåten

Herøy-reiar Sigurd Teige har kjøpt ringnotsnurparen Haugagut frå Austevoll.

Kjøpet skjer gjennom reiarlaget Teigebris AS og Investeringsselskapet Sansibar AS.

Seljar er selskapet Drønen Havfiske, der familiane Kvannøy og Østervold i Torvangvågen er hovudeigarar.

Teige overtar både fartøy og kvoter.

Leikvin
I ei pressemelding blir det opplyst at Haugagut vil bli overtatt 18. desember. Fartøyet blir då omdøypt til Leikvin, som er eit namn som tidlegare har vore brukt i Teige-reiarlaget.

Teigebris AS eier fra før fartøyet Sjøbris som også innehar ringnot- og kolmulekonsesjon.

Inntil vidare er det planen å drifte fartøya slik som dei er i dag.

Kilde: Nett.no

"Haugagut", TBN "Leikvin"
Sigurd-Teige-utvidar-flaaten_fullwidth.jpg

Foto: via Karstensens Skipsverft
 
Linebåt solgt til Værøy

Ervik Havfiske har bestilt to nye linefartøy ved Tersan og linefartøyet Stattegg har nå fått Jarle Berg`s Sønner på Værøy som eiere. Illustrasjon Marin Teknikk.

Ervik Havfiske sitt datterselskap Vestkapp AS har solgt linebåten Stattegg til Jarle Berg`s Sønner 2 AS på Værøy. Salget skjer i forbindelse med at Ervik har to nye linefartøy, Frøyanes og Vestkapp, begge med lengde 50 meter, under bygging ved det tyrkiske verftet Tersan.

Det ene av disse fartøyene skal etter planen leveres i i desember i år og det neste i februar 2020. Stattegg har på et års tid skiftet eier fire ganger, og har i praksis fungert som kvotefrakter.

Stattegg, som nå har fått nye eiere, er 39,5 meter langt og bygget i 1985 som Leinebris ved Vestnes. Den er utstyrt med en hovedmotor med ytelse 775 hestekrefter. Jarle Berg`s Sønner har i år kvoter på 1174 tonn hyse, 355 tonn sei og 654 tonn hyse registrert på fartøyet. Det kan se ut som om linebåten igjen er tilbake i normalt fiskeri, da det etter eierskiftet er registrert fangst av 119 tonn hyse og 134 tonn torsk per 9. februar.

Kilde: Kystmagasinet

"Stattegg"
43_d656fd6bd8747107.jpg

Foto: Ukjent
 
Linebåt solgt til Værøy

Ervik Havfiske har bestilt to nye linefartøy ved Tersan og linefartøyet Stattegg har nå fått Jarle Berg`s Sønner på Værøy som eiere. Illustrasjon Marin Teknikk.

Ervik Havfiske sitt datterselskap Vestkapp AS har solgt linebåten Stattegg til Jarle Berg`s Sønner 2 AS på Værøy. Salget skjer i forbindelse med at Ervik har to nye linefartøy, Frøyanes og Vestkapp, begge med lengde 50 meter, under bygging ved det tyrkiske verftet Tersan.

Det ene av disse fartøyene skal etter planen leveres i i desember i år og det neste i februar 2020. Stattegg har på et års tid skiftet eier fire ganger, og har i praksis fungert som kvotefrakter.

Stattegg, som nå har fått nye eiere, er 39,5 meter langt og bygget i 1985 som Leinebris ved Vestnes. Den er utstyrt med en hovedmotor med ytelse 775 hestekrefter. Jarle Berg`s Sønner har i år kvoter på 1174 tonn hyse, 355 tonn sei og 654 tonn hyse registrert på fartøyet. Det kan se ut som om linebåten igjen er tilbake i normalt fiskeri, da det etter eierskiftet er registrert fangst av 119 tonn hyse og 134 tonn torsk per 9. februar.

Kilde: Kystmagasinet

"Stattegg"
43_d656fd6bd8747107.jpg

Foto: Ukjent
Er dette ett reelt salg? Var registrert på Værøya ett år tidligere denne båten. Samme rederi involvert.
 
«Taiwantråler» solgt til Austevoll

Etter et snaut år har Fiskeriselskapet Bris AS på Lindesnes i Vest-Agder solgt den 35 meter lange tråleren Bris. Fartøyet som er bygget ved Karstensens Skibsværft A/S i Skagen, ble bygget i 2006 for et finsk rederi. Siden ble det solgt til Taiwan. Etter en lang periode i opplag ble det kjøpt av Bris Fiskeriselskap. I 2017 ble det så bygget om ved Karstensens Skibsværft A/S før det ble satt i fiske.

Etter årsskiftet er fartøyet kjøpt av Harald Taranger fra Torangsvåg i Austevoll. Den er registrert med avgrenset nordsjøtrål, kystreketrål Sør 11 meter og over med faktor 1 og strukturkvoter for kystreketrål med samlet faktor på 2,2. Harald Taranger har en eierandel på 55 prosent, mens Jakob Hatteland Holding AS eier 40 prosent og Erstad & Gullaksen AS fem prosent.

Les meir på sidene til Kystmagasinet

"Bris"
Bris-1021x580.jpg

Foto: Terje Engø
 
Back
Top